• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabb fråga om rostlagning/linolja

F

F.d. 19529

Guest
Jag står med lite rostlagning så här i sommarsolen och har ett par funderingar.

Underredet ska få sig en genomgång linolja, är det något förutom bromsskivor man bör hålla linoljan borta ifrån?
Hur är det handbromsvajer, bromsrör och avgassystem?
Linolja är ju brandfarligt, i alla fall i tyger och papper men hur är det på metal?

En del av tröskeln på överhänget bak ska det svetsas i, är det någon fara i närheten av något som är behandlat med linolja? Det får gå några dagar så oljan torkat förstås.

Det rör sig om en Sprinter från 97 där det inte finns något orginalrostskydd kvar att tala om.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Varför inte vänta med linoljan till efter svetsjobbet?
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Varför inte vänta med linoljan till efter svetsjobbet?

Tanken var att passa på att spruta linolja i tröskeln medans det ändå var "öppet" för att slippa borra hål för att komma åt.
En rostlagning av någon tidigare ägare har satt igen "locken" som annars finns på insidan av tröskeln.

Men det vettigaste kanske blir att borra hål och plugga igen efteråt ändå?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Tanken var att passa på att spruta linolja i tröskeln medans det ändå var "öppet" för att slippa borra hål för att komma åt.
En rostlagning av någon tidigare ägare har satt igen "locken" som annars finns på insidan av tröskeln.

Men det vettigaste kanske blir att borra hål och plugga igen efteråt ändå?

vänta du med oljan, borra sen och sätt i plastkorkar i hålen
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Gör allt svetsjobb klart före linoljebehandling, annars får du vara med om en riktig brasa med massor av obehaglig rök mm.
Svetsa klart, borra hål och spruta in rostskydd i riklig mängd så blir allt bra.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Som redan sagts, värme och linolja funkar inte bra ihop. Svetsjobbjob först, sen linolja.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Tack för klargörandet kring det allihop!

Hur var det med underredet sen, är det något jag bör undvika att behandla? Blir avgasröret tillräckligt hett för att bråka med linoljan?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Tack för klargörandet kring det allihop!

Hur var det med underredet sen, är det något jag bör undvika att behandla? Blir avgasröret tillräckligt hett för att bråka med linoljan?

Ingen linolja på avgasröret. Det brinner inte men luktar länge när det blir varmt. Kör hela underredet med linoljan inklusive trämaterial i golv. jag behandlar hela min bil undertill varje år, den är som ny fortfarande efter 6 år.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Ingen linolja på avgasröret. Det brinner inte men luktar länge när det blir varmt. Kör hela underredet med linoljan inklusive trämaterial i golv. jag behandlar hela min bil undertill varje år, den är som ny fortfarande efter 6 år.

Tack för det, då kör jag på!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Linolja på vamt jern/stål var en vanlig overflatebehandling hos smedene i gamle dager. Delene rett fra essen og i dunken med linolje, gjentatt ett par ganger. Se på gamle beslag som er blanke og svarte. Men for all del det lukter ganske sterkt av den dampen!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Linolja på vamt jern/stål var en vanlig overflatebehandling hos smedene i gamle dager. Delene rett fra essen og i dunken med linolje, gjentatt ett par ganger. Se på gamle beslag som er blanke og svarte. Men for all del det lukter ganske sterkt av den dampen!

Hej
Den primära orsaken att smederna använde bl.a linolja var för att uppnå olika grader av härdning. Olja av olika typer ger ett långsammare avsvalnande än vatten och därigenom kan man reglera hårdhet / seghet i metallen.
På köpet får man en fin yta (används inom konstsmide).

Det gör inget om linolja kommer på avgasröret utan den skyddar istället mot ytrost.

Det är stor skillnad på egenskaper på rå eller kokt linolja, den kokta har större molekyler och lägger sig mer som ett skikt ovanpå medan den råa tränger in i skarvar på ett annat sätt.vill man ha en tunnare linolja för ännu bättre inträngling så kan man spä den med terpentin.
Se till att det finns antimögelmedel i den råa linoljan, den kan annars börja mögla.

/Stig
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Varför skall man använda linolja som luktar så illa? Går det inte lika bra med vanlig motorolja? Är Linoljan bättre eller är den billigare?

:mcride:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Min förra granne borrade hål i sin nya Volvos balkar direkt då han köpte den 1974 och fyllde dom med gammal motorolja..

Han berättade att han skämdes det första tiden varje gång han parkerade utanför matvaruaffären för det droppade olja, det var ett evigt klunkande då oljan gled fram å tillbaka i balkarna..


Personligen tycker jag inte att rå-linolja luktar illa, blandar man i balsamterpentin luktar det apa har gjort det många ggr då jag oljade in ekpartier i fuktiga utrymmen.. Testade även kinesiskträolja för det skulle vara ännu bättre på att tränga in i eken, men vi återgick igen till rå-linolja och balsamterpentin, kanske därför jag inte gillar lukten..
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Jag använder inte spillolja utan ny oanvänd. Dessutom sprutar jag den som en dimma. Har aldrig tidigare hört talas om att man fyller balkarna så att det rinner om dem.
:confused:
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Varför skall man använda linolja som luktar så illa? Går det inte lika bra med vanlig motorolja? Är Linoljan bättre eller är den billigare?

:mcride:

Linolja är inte skadligt för miljön, vilket ju är extra bra för de som inte har garage osv att jobba i.

Jag har heller aldrig upplevt att det luktar illa eller luktar särskilt mycket alls om linolja?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Biltemas sprayburkar med linolja torkar ganska fort men linoljan möglar.
jag är lite orolig för att linoljan beckar igen handbromsvajrar och en del annat under.
har använt vanlig motorolja men den förvinner under vintern på utsatta ställen. Använd motorolja innehåller svavel som främjar rosten.
Funderar själv på någon slags bra smörjfett som sitter kvar bra, men den måste späs. När jag jobbade med kassapparater så värmde vi en oljespruta fett på en platta och sen blev det som vatten och gick att spruta.
Jag har spätt olja med gammal akrylatbensin och det löser sig bra och luktar inte mycket. Ska använda en vanlig pumpspruta för ogräsmedel.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Har pratat mig varm för linolja som rostskyddsmedel i många år. Så här skrev jag på ett forum år 2004:

"Min Nissan Terrano -88 har jag behandlat en eller två ggr varje år med linolja sedan jag köpte den -92.
Vid besiktningen för någon månad sedan sa kontrollanten när han knackat överallt med hammaren "så ska det låta"

Man ska använda rå linolja (inte kokt) eftersom molekylerna i den råa är mindre och då tränger in bättre i rost och spalter. Däremot är all linolja fruktansvärt svår att få bort, går knappt med thinner ens (när den torkat dvs.) Det kan tillochmed bli problem att få bort bultar när oljan har trängt in i gängorna vilket alla rörmokare vet. Dom använder ju linolja och drevning för att täta gängorna. Glöm inte heller att dränka alla linoljetrasor i vatten eftersom de självantänder, har egen erfarenhet ev det.

Ingen vet hur gammal en Terrano kan bli!"

Bilen är fortfarande inte genomrostad och används lite ibland. Har stått utomhus under nästan hela tiden och bara tvättats en gång om året. Linoljan tränger in i rosten och härdar och bildar ett skikt som håller otroligt bra.

bild.JPG
 
F

F.d. 3871

Guest
Sv: Snabb fråga om rostlagning/linolja

Ingen dum ide att först "tvättabort" rosten med Oxalsyra (finmald rabarber). Sedan Linolja . Har konceptet inv. på min stålbåt. Görbra !!
 
Toppen