• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snö på taket

F

F.d. 9803

Guest
Hur mycket snö klarar ett husbilstak av? Bör man vara lite orolig nu när det ska komma ytterligare 30 cm och jag inte har skottat av taket på hela vintern.
Just nu är ju snön lätt men när det blir +grader så lär det ju väga en hel del.

/Anders
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Snö på taket

Vet inte, men visst är det mycket jobbigare att skotta snö om det är ett par + grader än om det är 15 grader kallt. Känns .m.a.o som att kall snö är lättare
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Snö på taket

Jag skulle sopa av taket. För när det blir varmare så tinar det. Sedan fryser vattnet på natten. Detta kan leda till frostsprägningar och följden kan bli fuktproblem.
Ha det
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snö på taket

Kanske den extra tyngden kommer från det myckna regnandet som verkar vara mera regel än undantag när det töar, åtminstonne här i söder och i väster.

Men hur mycket väger en meter blötsnö per kvadratmeter? Knappast så mycket att det kan vara någon fara för konstruktionen. I smält form blir det kanske 10 cm vilket skulle ge 100kg/m2. Vår första husbil, en Mirage helintegrerad, visades ibland upp på utställningar (inte vårt exemplar utan en av samma modell) med en personbil parkerad på taket. Snön väger nog inte mer.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Snö på taket

OM, vilket högre makter förbjude, snö på taket till en husbil skulle medföra risk för haveri, så tror jag att åtminstone återförsäljare och andra som handlar med våra dyrgripar skulle se till att ha dem inomhus och alltså INTE riskera att bilarna går sönder.
Kan man tänka sig sämre reklam än en Hymer, en Kabe, en Carthago eller vad dom nu heter, som avbildas och får stå vid skampålen (hbk.se t ex) med inrasat tak??

Nej, husbilsförsäljarna varken skottar eller skyddar i övrigt. Det tar i alla fall jag som intäkt för att det inte är någon risk med snö på taket. Kanske att man kan ställa till det om man ger sig upp med borste och spade och försöker ta bort snön. Frusen plast gillar nog inte bank och skrap något vidare.

Slutsats: Ta det "isi" och låt naturen ta hand om snön. Förr eller senare ska det väl bli plusgrader.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Snö på taket

Califonia
Det är kanske därför det finns en hel del fuktproblem. När snön tinar rinner vattnet nedåt. Mot de små listerna med gummi under. Vattnet fryser och expanderar därmed. Gummilisten med tätmassa trycks uppåt och sedan mer vatten etc. Många bäckar små leder förr eller senare till att det blir fukt. Jag har en äldre Bürstner med smala taklister skulle inte chansa på att dessa klarar av frostsprägningar. Om det är mycket snö så blir den oerhört tung såg en cabby där taket trykts in.
Ha det
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Snö på taket

Jag sopar bort snön allteftersom från den ena långsidan med den mjuka långskaftade tvättborsten.
Funkar hur bra som helst och är ganska lätt att göra från en stabil och stadig stege.
Vill inte har någon isbildning och ha husbilen körklar hela tiden.
V-backen :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Snö på taket

Kan inte låta bli att fråga varifrån den extra tyngden kommer när när det blir plusgrader.


Det är något jag också funderat på för vikten borde ju vara samma och som exempel om man tog pudersnö i en 1 liters tillbringare och vägde den som låter det töa så blir det ju inte tyngre när detta sedan smält till vatten bara att det blir mera utrymme i tillbringaren .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Snö på taket

Det är väl så att varmare fuktig luft än temperaturen en bit i snön under vissa förhållande successivt tillför mer och mer vatten till snön på taket, precis som på alla andra ställen. Den varmare luften försöker ju hela tiden värma och smälta snökristallerna. Det finns en daggpunkt även en bit in i snön på taket där vattenpartiklarna i luften kondenserar. Man kan nog med viss säkerhet säga att snön därmed absorberar fukten i luften och därmed blir snölasten successivt tyngre på husbilstaket.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Snö på taket

Jag skulle va försiktig med snö och is på taket. Ställ frågan varför man fukttestar husbilarna??? Jo för att de står ute alldeles för mycket. De som har husvagn ställer oftast in dom, vad är skillnad i konstruktion? Skulle aldrig köpa en husbil som ståt ute. jag har haft en bil i 30 år utan fuktskada. Den har stått inne vartenda år, vatten har en enorm förmåga att krypa in särskilt när det är tryck på taket och listerna får svårt att hålla emot.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Snö på taket

Nu börjar uppfinnaren i mig vakna.

Kunde man inte ha en vattentät duk , upprullad som en rullgardin och fästad på bakgaveln. Sedan när man parkerat för natten är det bara att dra (som en rullgardin) framåt över taket ner över framrutan ( så har man också insynsskydd) och fästa den framåt. På sidan kan man ha öljetter och spänna ner så inte hela historien blåser bort. Detta låter som en ide som kan bli en succe.

Mvh Wikström
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snö på taket

Det som skader tettningen mest er UV fra sola som tørker ut fugemassen.
Her i Europa bruker en tetthetskontroll en gang i året for å ta skadene tidligst mulig. I Australia er det kontroll og etterfylling av tettning hver 6 mnd. som er det mest normale hvis det er garantier for tetthet i det hele tatt.
 
Toppen