• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygehuk

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sätter man ut bord och stolar intill husbilen är det ett brott mot parkeringsplatsens syfte! Tyvärr finns de som dessutom sätter upp en stor inhägnad för sin hund och tar upp flera platser.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sätter man ut bord och stolar intill husbilen är det ett brott mot parkeringsplatsens syfte! Tyvärr finns de som dessutom även sätter upp en stor inhägnad för sin hund och tar upp flera platser.
Om jag tar ut stol och bord från en PB1 vilket många gör ÄR DET INGEN SOM REAGERAR . Vad begår dessa husbilsägare för brott?
Är inte ett av parkeringsplatsernas SYFTE b.la att koppla av från bilkörningen. Vi tycker och tror alldeles för mycket i HBK
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om jag tar ut stol och bord från en PB1 vilket många gör ÄR DET INGEN SOM REAGERAR . Vad begår dessa husbilsägare för brott?
Är inte ett av parkeringsplatsernas SYFTE b.la att koppla av från bilkörningen. Vi tycker och tror alldeles för mycket i HBK
Nej, en parkeringsplats är avsedd enbart för parkering, såvida inte skyltningen anger något annat.
Jag hoppas ingen i HBK är så oförståndig att man ställer ut bord och stolar och blockerar en hel parkeringsruta även om man kommer i en vanlig personbil. I Rydebäck går det alldeles utmärkt att ställa upp bord och stolar på gräset mellan parkeringen och havet, så har jag sett många göra, även de som kommit med husbil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om jag tar ut stol och bord från en PB1 vilket många gör ÄR DET INGEN SOM REAGERAR . Vad begår dessa husbilsägare för brott?
Är inte ett av parkeringsplatsernas SYFTE b.la att koppla av från bilkörningen. Vi tycker och tror alldeles för mycket i HBK
Du måste ju förstå att en parkering är en parkering och inte annat. Att ta ut ett bord, fika/äta middag är en helt annan sak än att dra ut markis, ställa upp förtält och grilla.

Vi husbilsägare är ju egentligen inte sämre än virus som äter upp det som är gott för oss och förstör från andra.

Själv så älskar vi allemansrätten och utnyttjar den på allemansrättens egna villkor. Men ibland så önskar jag att det fanns en avgift stadgad i lagen där en myndighet kan ta ut en lagstadgad avgift när man står fel och framförallt skitar ner.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, en parkeringsplats är avsedd enbart för parkering, såvida inte skyltningen anger något annat.
Jag hoppas ingen i HBK är så oförståndig att man ställer ut bord och stolar och blockerar en hel parkeringsruta även om man kommer i en vanlig personbil. I Rydebäck går det alldeles utmärkt att ställa upp bord och stolar på gräset mellan parkeringen och havet, så har jag sett många göra, även de som kommit med husbil.
Jag är ju så funtad (min fru hatar mig för det) att jag helt sonika ber dem flytta bord och stolar, gör de inte det så gör jag det själv). Det finns platser där det är välkommet att parkera men man får inte campa och med att campa är det att man inte ens får öppna fönster.

Hur jäkla svårt är det att förstå .
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Jag är ju så funtad (min fru hatar mig för det) att jag helt sonika ber dem flytta bord och stolar, gör de inte det så gör jag det själv). Det finns platser där det är välkommet att parkera men man får inte campa och med att campa är det att man inte ens får öppna fönster.

Hur jäkla svart är det att förstå .
Representerar du styrelsen i HBK med den inställningen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Representerar du styrelsen i HBK med den inställningen?
Jag representerar bara mig själv och INGEN annan men jag tycker att det är rent folkvett att respektera de lagar som finns.

Som sagt så är det min HELT EGNA UPPFATTNING och det står jag för. Du är däremot välkommen att ta upp frågan i en separat tråd eller att tillskriva styrelsen Dina åsikter.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag representerar bara mig själv och INGEN annan men jag tycker att det är rent folkvett att respektera de lagar som finns.

Som sagt så är det min HELT EGNA UPPFATTNING och det står jag för. Du är däremot välkommen att ta upp frågan i en separat tråd eller tillskriva styrelsen Dina åsikter.
Du bryter mot lagen om du tar lagen i egna händer och flyttar bort folk som sitter å vilar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag representerar bara mig själv och INGEN annan men jag tycker att det är rent folkvett att respektera de lagar som finns.

Som sagt så är det min HELT EGNA UPPFATTNING och det står jag för. Du är däremot välkommen att ta upp frågan i en separat tråd eller att tillskriva styrelsen Dina åsikter.
Du behöver nog läsa vad du skrev en gång till.
Godnatt
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag är ju så funtad (min fru hatar mig för det) att jag helt sonika ber dem flytta bord och stolar, gör de inte det så gör jag det själv). Det finns platser där det är välkommet att parkera men man får inte campa och med att campa är det att man inte ens får öppna fönster.

Hur jäkla svart är det att förstå .
Det här skulle du läsa igen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Egentligen så spelar min eller någon annans åsikt någon roll. Beter vi oss illa så försvinner möjligheten för oss att fricampa överallt. Alla blir lyckliga och glada.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
[...] det är välkommet att parkera men man får inte campa och med att campa är det att man inte ens får öppna fönster. [...]
Det där med att "campa" tycker jag är intressant! Det finns ju en hel del skyltar med "camping förbjuden", men jag har inte lyckats hittat någon tydlig och juridiskt grundad definition på var gränsen mellan "parkera" och "campa" egentligen går, bara en massa mer eller mindre kvalificerande åsikter om vad som troligtvis borde gälla. Har du någon källa på att man inte ens får öppna fönster får du således gärna dela med dig. Jag har bara läst att reglerna är så i Spanien, och med mycket tydliga och exakta definitioner för var gränsen går, men finns det alltså en motsvarande lagfäst definition för Sverige?
 
Toppen