Sv: Smutsig silicon!
Frågen er rett og forumet er rett.
Men en fagmann innen plast har to muligheter når en slik fråge kommer opp, et korrekt svar eller å ikke svare. Det er rett som det er sagt at det finnes mange typer plast og at de reagerer forskjellig på forskjellige typer renselse.
Fordelen vi har som ikke fagfolk på plast er at vi kan dele både positive og negative erfaringer. Er det fuger og lister på en bilmodell som ikke tåler bestemte rengjøringer så er muligheten store for at noen har forsøkt og fått dårlig erfaring, da slipper andre å gjøre samme feil.
Selv prøver jeg alltid på et "ufarlig" sted hvor en mindre skade ikke blir synlig, går det bra så prøver jeg den styggeste flekken og ser om stoffet virker. Men som Flat Mates påpeker plast kan tørke ut av kjemikalier som ikke lager synlige skader, men det samme skjer også ved sol, vind og regn.
Levetiden på fugematerial som utsettes for sol og regn varierer, men overflaten lever ikke evig. Det kan i mange tilfeller være nødvendig å fjerne mesteparten av den synlige fugemassen og legge inn ny etter 5 til 10 år selv med de beste fugemassene. det mest ekstreme jeg har opplevd var hos winnebago i Australia - de spesifiserte utbytte av fugemassen på taket en gang i året! Men når de brukte en fugemasse som ikke forsøkte å være UV stabil så måtte det bli slik. De fugemassene som hovedsaklig brukes av tyske produsenter er UV stabile og holder normalt mellom 5 og 10 år før de begynner å sprekke, ta en kontroll hvert år og gjør en storjobb når sprekkene oppstår. Feil kjemikalier ved rensing reduserer levetiden, men hva så om en må rense ut av fugene og legge inn ny masse etter 5 år i stedet for 10?