• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smutsig silicon!

F

F.d. 51061

Guest
Förre ägaren av husbilen vi äger han nog glömt att tvätta bilen över 2,2 meters höjd...
Detta gör att många silikonsträngar/tätningar är smutsiga..
Har provat idag att tvätta med miljöavfettning men funkar inte jättebra på just dessa ställe!
Kan någon hjälpa oss med tips på metoder/medel som INTE skadar silikontätningarna men får en ren yta?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Smutsig silicon!

Tror ej att det är frågan om silikon. Lacknafta är det som gäller, Thinner och Aceton kan ta lacken.

Ingrid & PG

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2025

Förre ägaren av husbilen vi äger han nog glömt att tvätta bilen över 2,2 meters höjd...
Detta gör att många silikonsträngar/tätningar är smutsiga..
Har provat idag att tvätta med miljöavfettning men funkar inte jättebra på just dessa ställe!
Kan någon hjälpa oss med tips på metoder/medel som INTE skadar silikontätningarna men får en ren yta?

Hej!

Jag använder Sonax flytande hårdvax,det fungerar jättebra.:spinny:

PG

F

F.d. 51061

Guest

Tror ej att det är frågan om silikon. Lacknafta är det som gäller, Thinner och Aceton kan ta lacken.

Nä... det är INTE en fråga om silikon, utan att få silikonet rent.
Är lacknafta ofarligt för silikonet?:confused:

F

F.d. 51061

Guest

.

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest

Hej!
Husbilar och husvagnar tätas med butylgummi. Det finns visst en sorts avfettning som funkar, men jag har inte koll på det just nu.

Hasse

F

F.d. 2621

Guest

Gissningstävling - chanstagningar - brist på fakta! Varför inte fråga folk som VET?

T ex genom att ta en bild på listerna ifråga och sända den till tillverkaren med angivande av bilens identitetsuppgifter, som finns på skyltar i varje bil och i registreringspapper.

Ett annat sätt är att hyvla av en liten bit av listen och få den analyserad av folk i branschen. Så gör man ofta för att analysera plaster, och sådana brinner på olika sätt med typisk lukt- och rökbildning.

Det finns massor av olika polymerer för tätningsmaterial och de har olika förhållanden till lösningsmedel och s k rengöringsmedel. De bryts också ner olika fort av väder och vind.

F

F.d. 51061

Guest

Gissningstävling - chanstagningar - brist på fakta! Varför inte fråga folk som VET?

T ex genom att ta en bild på listerna ifråga och sända den till tillverkaren med angivande av bilens identitetsuppgifter, som finns på skyltar i varje bil och i registreringspapper.

Ett annat sätt är att hyvla av en liten bit av listen och få den analyserad av folk i branschen. Så gör man ofta för att analysera plaster, och sådana brinner på olika sätt med typisk lukt- och rökbildning.

Det finns massor av olika polymerer för tätningsmaterial och de har olika förhållanden till lösningsmedel och s k rengöringsmedel. De bryts också ner olika fort av väder och vind.

Hoppsan, här blev visst min fråga väldigt stor och svår!
Både frågeställare och personer som försöker hjälpa till med svar får sig en tillrättavisning av sällan skådat slag!
Tror dock att det finns mycket kompetenta och pålästa människor här på frågeforumet som vet vad de snackar om och har en stor erfarenhet av just detta ämne! Därav mitt beslut att faktiskt välja just detta forum för att få svar och tips på min fråga!
Hjälp mig här… är det fel fråga för detta forum, och där med fel forum för min fråga?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Frågen er rett og forumet er rett.

Men en fagmann innen plast har to muligheter når en slik fråge kommer opp, et korrekt svar eller å ikke svare. Det er rett som det er sagt at det finnes mange typer plast og at de reagerer forskjellig på forskjellige typer renselse.

Fordelen vi har som ikke fagfolk på plast er at vi kan dele både positive og negative erfaringer. Er det fuger og lister på en bilmodell som ikke tåler bestemte rengjøringer så er muligheten store for at noen har forsøkt og fått dårlig erfaring, da slipper andre å gjøre samme feil.

Selv prøver jeg alltid på et "ufarlig" sted hvor en mindre skade ikke blir synlig, går det bra så prøver jeg den styggeste flekken og ser om stoffet virker. Men som Flat Mates påpeker plast kan tørke ut av kjemikalier som ikke lager synlige skader, men det samme skjer også ved sol, vind og regn.

Levetiden på fugematerial som utsettes for sol og regn varierer, men overflaten lever ikke evig. Det kan i mange tilfeller være nødvendig å fjerne mesteparten av den synlige fugemassen og legge inn ny etter 5 til 10 år selv med de beste fugemassene. det mest ekstreme jeg har opplevd var hos winnebago i Australia - de spesifiserte utbytte av fugemassen på taket en gang i året! Men når de brukte en fugemasse som ikke forsøkte å være UV stabil så måtte det bli slik. De fugemassene som hovedsaklig brukes av tyske produsenter er UV stabile og holder normalt mellom 5 og 10 år før de begynner å sprekke, ta en kontroll hvert år og gjør en storjobb når sprekkene oppstår. Feil kjemikalier ved rensing reduserer levetiden, men hva så om en må rense ut av fugene og legge inn ny masse etter 5 år i stedet for 10?

F

F.d. 2621

Guest

Ja, trådstartaren bör väl veta, att det inte är något litet område detta att läckage kan uppstå p g a att tätningsmedel i skarvar brutits ned av ålder, väder och vind och kanske även av att man använt olämpliga och spänningsutlösande kemikalier för att få tätningssträngarna att se prydliga ut.

OM det är aktuellt för någon att reklamera p g a täthetsproblem, så lär man ta sig en titt på hur tätningssträngarna ser ut och om de ev har utsatts för olämplig hantering. Det var anledningen till min rekommendation att ta reda på fakta! Och vem vet bättre än tillverkaren vad han har använt för typ av tätningsmedel resp hur det ev kan hållas i gott trim.

Jag beklagar om trådstartaren och andra anser sig ha blivit kränkta av mina råd!

F

F.d. 2621

Guest

Jag har gjort det förr och vill göra det en gång till - berömma web-Knut för hans balanserade och kloka synpunkter, fria från gissningar, hopp och tro!

Men det är ju inte alltid som faktauppgifter är vad frågaren vill höra.

Toppen