• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smileys

Status
Stängd för vidare inlägg.

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej

Kanske är det jag som är gammal, trög eller omodern men jag har ett problem med hur skall man tolka alla dessa smileys som många som skriver här har en förmåga att fälla in när de svara på ett inlägg????

En smileys med ett stort leende skall det tolkas som att den som skriver skrattar åt den man svarar???

Räcker det inte med det skrivna ordet???
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Smileys

Jag lägger in en del smileys i mina inlägg. Den vanligaste är nog :) som görs av : och ) utan mellanrum emellan. Då är jag på ett lite skämtsamt humör, och skall väl inte tas på allt för stort allvar. En bra sida (som jag blev tipsad om i ett inlägg här på forumet) är :BestSmileys.com där det finns smileys i olika kategorier om man vill förstärka det man skrivit.
Om man vill använda smileys, är upp till var och en, ingen skugga över dom som inte vill, och inget att reta upp sig på om man använder. Med smileys är det väl som med allt annat språkbruk, en del anser man vara bekvämt och annat tar man avstånd från eftersom man inte känner sig hemma.
Kort sagt: Gör det du känner för.
Calle

Med det här är ju inte sagt att jag alltid är så allvarlig när jag inte använder smileys.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Smileys

Smilies använder jag som för att lätta på allvarlighetshalten i trådarna. Alltså för att inte folk skall ta allt så himla seriöst. Man uttryck känslor med att använda seg av smileys.

Är nog en fullt acceptabelt form för internet och knappast något som kommer att försvinna. Helt upp till var och en att använda seg av. :)

Att den tecknet skulle vara att man skrattar åt någon är nog fel. Snarare att man gillar ett eller annat, eller är på glad humör.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Smileys

Hej

Kanske är det jag som är gammal, trög eller omodern men jag har ett problem med hur skall man tolka alla dessa smileys som många som skriver här har en förmåga att fälla in när de svara på ett inlägg????

En smileys med ett stort leende skall det tolkas som att den som skriver skrattar åt den man svarar???

Räcker det inte med det skrivna ordet???
.
Jo - det borde räcka med det skrivna ordet.
Men smileys verkar ha kommit för att stanna och användas på alla möjliga och omöjliga sätt.
Värre tyckar JAG då att det är med ironi - det tycker inte jag fungerar i det skrivna språket - missuppfattas ofta - även av de som tillhör "ironigenerationen".
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Smileys

Tyvärr är det ju så att om mottagaren inte vill förstå vad du avser med smileys , så kommer denna att känna sig kränkt .:mad:populärt ord idag ....... Likaså ironi verkar folk inte vilja förstå när det skrivs , en form av skrift som jag tycker man kan ta till när man vill påkalla folks medvetenhet angående en viss sak .....;)
Tyvärr utmynnar det ofta i vad menar du som svar ...;)
Och då är frågan är det jag som skribent som uttrycker mig slarvigt eller är det mottagaren som gör allt för att misstolka dina försök att kommunicera ....Fan vet .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Smileys

Beträffande ironi så är jag övertygad om att det kan vara effektivt, men det ställer betydligt större krav på skribenten att behärska språket och att kunna hantera ironin som verktyg för att mottagaren skall förstå och inte missförstå. Skriver man däremot på vanlig rak prosa så lär risken för missförstånd minska och kraven på språkbehandlingen är därmed lägre.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Smileys

Tyvärr hjälper inte det om mottagaren har bestämt sig för att misstolka med vad som avses , det tycker jag mig ha råkat ut för, och alternativet skulle i sådana fall vara kanslisvenska vilket är fruktansvärt tråkigt att läsa och många inte behärskar fullt ut, finns bara ett par här som jag sett som kan skriva så på forumet , jag är inte en av dom .....
Finns även någon som kan trollbinda folk med sin skrift.....med andra ord dom gillar när han skriver .....F.C
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Smileys

Ironi, det är svårt det. Det som man själv tycker är ironi, eller bara något kul, kan andra uppfatta som värsta påhoppet. Det har väl hänt att man efter att ha tryckt på sändarknappen, får lite ågren och undrar hur det kommer att tas emot. Hittills har det gått rätt bra, men det kanske är så att jag helt enkelt inte förstår när jag blir tillrättavisad. Vad det gäller mitt skrivande, kommer jag att fortsätta skriva på mitt sätt.
Den som inte är nöjd med det, får väl klaga, det är allas rätt. Och den som sticker ut hakan, får vara beredd på en smäll. Jag har fått många, och jag kanske inte har lärt mig så mycket av det, för jag fortsätter att sticka ut den.
Calle
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Smileys

Har jobbat som yrkesmässig skribent under minst ett 25-tal år, vilket nog lärt mig en del om det här med språk och hur min text tolkas av mottagaren/-na. Jag skulle vilja säga att är man inte bättre skribent än att det klart framgår av texten att det är ironi man sysslar med (vilket kräver ett ansenligt mått av språkkunskap och finkänslig ordbehandling) så ska man nog låta bli använda sig av denna form av textmeddelanden. Man må själv tycka att man är den bästa och skojigaste av skribenter - och att mottagare som inte fattar ironin är idioter - men vid närmare eftertanke bör man nog även vara så självkritisk att man tar sig själv en funderare över vad det är man sysslar med och om man egentligen är en så fulländad skribent som man tror sig vara.

Nu kan man naturligtvis inte ställa professionella krav på en medlemssida som denna, det vore att skrämma bort en stor del av medlemskadern och det är det sannerligen ingen som vill, men man måste ändå ha så mycket självinsikt att om så bara en enda läsare känner sig förfördelad av min text. så måste detta mana till eftertanke - och i bästa fall skänka skribenten en lärdom i stället för att denne ironiserar över mottagarens illvilja och brist på intelligens.

mvh
Staffan
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smileys

Jag tycker som röris, dessa smileys är bara förvirrande. En del skribenter riktigt gödslar med dem så att det riktiga budskapet går förlorat!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Smileys

Men hur gör man om mottagaren har bestämt sig för att läsa buskapet som "fan läser bibeln "?
Vi som inte är så duktiga skribenter försöker kanske att förstärka vad vi menar med en smileys , men är mottagaren färgblind så ser denna bara svart eller vitt efter egen tolkning . ;)

Det händer ganska ofta inte bara här , utan på många andra forum med . Jag vet med mig att jag kan vara provocerande själv , men jag behöver inte ens vara inblandad innan någon tar illa vid sig och svarar inte så käckt tillbaks .
Har man en åsikt på t ex detta forum så kommer garanterat någon känna sig kränkt och inte vilja förstå vad den andra menar även om det är uppenbart vad sändaren ville ha sagt med meddelandet .....
Antingen kan man hålla det ganska högt i tak som nu eller också radera allt som inte är husbils relaterat , skulle det då skapa ett bättre forum ? En del av oss känner sig uppenbarligen superseriösa och vill bara skriva husbilsrelaterat , personligen tycker jag ett sådant forum vore trist ,det är genom andra trådar jag tycker mig lära känna folks personlighet .

Kanske kan det förklara många av mina märkliga startade trådar , jag ville ha en bild av er som finns på detta forum .Det funkar ungefär som i verkliga livet vissa är röda andra är blå , vissa tror sig vara bättre än andra , nån anser sig finare än resten ,någon anser sig mer bildad och lämplig att sköta skrivandet än andra .......
Därför passar det bra att provocera lite , då får du den sanna bilden av människor.Vissa klarar pressen andra inte .

Man får en uppfattning vad folk är för sorts människor och av det bildar jag mig en uppfattning på vilka jag gärna träffar irl och vilka träffar som därmed är intressanta . Som ni alla känner antar jag , vissa människor ser ni fram emot att träffa andra kommer ni bara säga hej till .......ingen dömd och ingen glömd .....:swoon:
Kanske har jag även gjort er andra en tjänst med att veta vem ni ska söka reda på i sommar ..............lika barn leka bäst ........
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Smileys

Jo, vi har även försökt att få vissa att förstå vådan av att försöka använda ironi utan att mer än dom själva förstår det, men det kanske har gått er förbi. En egentligen mycket allvarligare förseelse än att som Knarrevik uttrycker det "gödsla sina texter" med smileys.

mvh
Staffan
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Smileys

Högmod går före fall har jag hört och att se sig själv från ett bättre dager är inget som imponerar stort heller , ;)
inte på mig iallafall .Bara för att man är redaktör el liknande Så ska man inte se sig som den ende utsänd av gud ..........:applaus::applaus::applaus:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smileys

Oj, den tog! Nu är det inte ironi längre utan smutskastning.
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Smileys

Du Greven!

Jag har vare sig sett mig som som utsänd av Gud eller någon annan hög potentat, men vad gäller dig och ditt skrivande så måste jag säga att jag ger inte ett witten för detta. Du talar om högmod går före fall. I vad mån skulle jag vara utsatt för ett fall? Ser du ditt skrivande på detta forum som en tävling i att uttrycka sig oförskämdast? Då har du vunnit för länge sedan eftersom tomma tunnor skramlar mest. Hur många textrader man än skriver.

Och en sak kan jag hålla med dig om och det är de sista raden i ditt tidigare inpass:Man får en uppfattning vad folk är för sorts människor och av det bildar jag mig en uppfattning på vilka jag gärna träffar irl och vilka träffar som därmed är intressanta . Som ni alla känner antar jag , vissa människor ser ni fram emot att träffa andra kommer ni bara säga hej till .......ingen dömd och ingen glömd .....
Kanske har jag även gjort er andra en tjänst med att veta vem ni ska söka reda på i sommar ..............lika barn leka bäst ........


Ja, i det fallet har du gjort mig en stor tjänst. I övrigt avstår jag nu från vidare kommentarer eftersom jag nu förstått vad ditt skrivande på detta forum går ut på.

mvh
Staffan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Smileys

Att skriva ett meddelande så att alla förstår vad man menar är något som är mycket svårt. Vi tror det är enkelt, vilket det i många fall är när man känner mottagaren, men i ett forum som detta så är det enbart ett fåtal som känner ett fåtal.

Tänk på, att när man står framför andra och samtalar, så har man kroppsspråk, röstläge, oftast väljs också andra ord när man talar. Mottagarna kan i detta fall också avbryta när som helst för att ställa en motfråga. I detta fall framgår ca. 90% av meddelandet.

När man pratar i telefon försvinner kroppsspråket, ca 50% av meddelandet framgår.

I ett brev som är skrivet för hand, så att handstilen finns med som stöd, framgår ca 20% av meddelandet.

I ett e-postmeddelande, vilket kan likställas med detta forum, framgår ca 10% av meddelandet. En klok dam sa till mig en gång "e-post duger bara för fakta".

Att det är svårt bevisas av följande text:
"Kvinnor får lättare förkylningar än män."
Vad står det egentligen?
/David
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Smileys

Denna med .
När man går in och tittar på den hemsidan där skribenten håller till så kan man knappast förvänta sig en dialog åt två håll som på detta forum .
Så då för man knappast någon dialog med en människa utan beskriver endast saker ur berättarens perspektiv och behöver väl aldrig vara rädd att reta upp någon .
En kommentar är ju oftast riktad direkt mot någon på detta forum .
Så om jag vill vara ironisk åt något då är jag det och struntar blankt i åsikter skrivna av dom som tror sig veta hur en text ska skrivas .
Jag är jag och jag uttrycker mig på det sätt som jag kan , kanske inte som jag borde men jag kan inte skriva på annat sätt och då får detta duga .Så om nån inte kan ta ironin på rätt sätt så vadå ,var tjuriga och ha något att ondgör er över och apropå lågvatten märken::::::

""något du själv skrev med finness eller hur....................
Det där med humor bygger nämligen mycket på timing, det vill säga att komma med en punchline just i rätt ögonblick. Det du uppvisar är en total brist på denna förmåga. I stället klampar du på rakt in i det nystädade rummet med gödselstacksstövlarna på. Föga finessrikt! Tillika totalt utan humor. Kanske borde man i stället följa Alexander Ostrovskijs tankegång: Man ska inte göra sig lustig över pundhuvuden, utan förstå att dra nytta av deras enfald. Fast fan ska veta att det är svårt att böja sig så lågt.""
""
detta kallar jag lågvatten märke , tror att du vann iallafall
Som avslutning är jag glad att du till sist förstod
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smileys

Jag har fått mig en tankeställare när det gäller smileys efter inläggen här, fast att jag själv använder det ibland som ex när jag retas med Bonzo ang hockey sm.
Jag vet att han tål det men alla förstår kanske inte att detta är till enbart honom.
Denna tråd gav mig ngt i alla fall, ja man skall nog tänka till lite extra innan man använder smileys./Susanne
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen