• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smidigt färdsätt

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Jag har fått en sak på hjärnan nu, skall söka efter en 4 hjuling när jag skall åka ut o fota uppe i skogen. Däruppe är det milslånga vägar att fara på o leta nya fotobjekt
Är jag fel ute?
Men jag vill ej ha en jättedyr den skall bara ta mig ut på vissa vägar där min bil är för låg.Susanne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smidigt färdsätt

Välj en elektrisk, annars får du inte se ett enda djur. Möjligen myror i en myrstack.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

En elcykel då menar du? Bilen är de ej rädda för men öppnar jag dörren då har de försvunnit utan att jag hinner blinka och går man så skrämmer man ju också djur om man nu inte vill sitta i ett gömsle. Men det är inte min grej.
Har en Honda 250 gammal offroad men ingen topbox till allt.
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Smidigt färdsätt

Jag har fått en sak på hjärnan nu, skall söka efter en 4 hjuling när jag skall åka ut o fota uppe i skogen. Däruppe är det milslånga vägar att fara på o leta nya fotobjekt
Är jag fel ute?
Men jag vill ej ha en jättedyr den skall bara ta mig ut på vissa vägar där min bil är för låg.Susanne

Att kör fyrhjuling i skogen innebär att man måste ta terrängkörningslagen i beaktande. Risken att bli bötfälld är förmodligen ganska liten, men det finns alltid någon som har en åsikt. Kör försiktigt, det händer många olyckor med fyrhjulingar och är du ensam ute i skogen när olyckan är framme kan det gå riktigt illa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smidigt färdsätt

Vanlige ATV er kjent for å være ustabile, sitter du rett opp og ned og drar på gass så steiler de lett over. Og er det litt bratt oppover så bikker en enda lettere bakover, tyngdepunktet kommer så høyt opp og langt bak at det knapt kan gå teoretisk. Fant selv i Australia en løsning for meg en Kubota RTV-500. Oppfattes av dyrene som en bil - selv om den ikke har hytte bare veltebøyler.
Det finnes flere tilsvarende, men de er stort sett litt stive i pris. Fant en begagnad annonserad i Sverige Begagnade Kubota rtv500 grönytemaskiner till salu - Mascus Sverige (ser etterpå at den står i USA) :mad:

En elektrisk som selges i Norge med 2-hjuls drift er jeep, el-jeep, eljeep, utv, el-jeep, elbil, el bil, el-bil, elektrisk bil, El Bil, Elbil, El-Bil, Elektris Bil, Elektris-Bil samme gale mann har og Elektrisk Scooter, El bil, el-bil, El-bil, El-scooter, elektrisk moped, elbil, scooter, moped, motorsykkel om ev vil ha en elektrisk ATV. Legg merke til at den ene ATV leveres standard med en bensindrevet generator for rekkevidde utvidelse - billigvarianten av Opel Ampera løsningen.
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

Att kör fyrhjuling i skogen innebär att man måste ta terrängkörningslagen i beaktande. Risken att bli bötfälld är förmodligen ganska liten, men det finns alltid någon som har en åsikt. Kör försiktigt, det händer många olyckor med fyrhjulingar och är du ensam ute i skogen när olyckan är framme kan det gå riktigt illa.
På gårdens o grannarnas vägar är det inga problem och jag ger mig inte in på stigar, så välta är nog det sista jag gör. Det är nog värre om jag kör 250 för då vågar jag gasa;) Det är grusvägar där timmerbilar kör./susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

Vanlige ATV er kjent for å være ustabile, sitter du rett opp og ned og drar på gass så steiler de lett over. Og er det litt bratt oppover så bikker en enda lettere bakover, tyngdepunktet kommer så høyt opp og langt bak at det knapt kan gå teoretisk. Fant selv i Australia en løsning for meg en Kubota RTV-500. Oppfattes av dyrene som en bil - selv om den ikke har hytte bare veltebøyler.
Det finnes flere tilsvarende, men de er stort sett litt stive i pris. Fant en begagnad i Sverige Begagnade Kubota rtv500 grönytemaskiner till salu - Mascus Sverige

En elektrisk som selges i Norge med 2-hjuls drift er jeep, el-jeep, eljeep, utv, el-jeep, elbil, el bil, el-bil, elektrisk bil, El Bil, Elbil, El-Bil, Elektris Bil, Elektris-Bil samme gale mann har og Elektrisk Scooter, El bil, el-bil, El-bil, El-scooter, elektrisk moped, elbil, scooter, moped, motorsykkel om ev vil ha en elektrisk ATV. Legg merke til at den ene ATV leveres standard med en bensindrevet generator for rekkevidde utvidelse - billigvarianten av Opel Ampera løsningen.

Knut de där post o jeeparna kan jag ju inte köra offroad med?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smidigt färdsätt

Som det står i beskrivningen:

Denne Jeepen kommer frem de fleste steder.
Enten det er på stranden eller i kupert terreng.
Leveres med transport-kasse bak og tilhengerfeste.

Har ikke testet den selv, men det finnes terrengbilder av den uten postkassen.
4-hjulstrekkeren er på jeep, el-jeep, eljeep, utv, el-jeep, elbil, el bil, el-bil, elektrisk bil, El Bil, Elbil, El-Bil, Elektris Bil, Elektris-Bil og her står det:
(4WD = Jeepen trekker på alle 4 hjulene samtidig).
Denne Jeepen kommer frem over alt.
Enten det er på stranden eller i kupert terreng.
Leveres med transport-kasse bak, tilhengerfeste og vinsj-foran.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smidigt färdsätt

Glemte en liten detalj, priser på street-legal el-kjøretøy i Norge er uten avgifter - ingen importavgift, ingen moms. Ved import til Sverige må en regne med å betale svensk moms.

Jeepene kommer fra et firma i Spania, mulig det er noe å spare på å ta de direkte derifra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

Du bör uppenbart köpa min plåtis(Extremt påkostad MB 316 CDI. Plåtis | Jämtland | Blocket), den tar sig fram nästan var som helst. En halv meter nysnö är inget hinder! :D

Om man byter ut ett par av sidofönstren till skjutfönster så kan man fota utan att skrämma djuren (och så blir det på den nya jag beställt).

IMG_3315 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Smidigt färdsätt

Kolla även regelverket om vad du får köra, hit eller dit , , reggad eller oreggad , försäkring osv, här är ett viire varv av regler , vad jag förstår, likaså inhägnat område eller på offentliga vägar, händer en olycka och fordonet INTE har rätt försäkring och behörighet , kan det bli dyrt,annars det är NÄSTAN som att köra med motorcykel !
MVH
Lasse
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

Jag hoppas Ludde Kuddsson varit ute med sin, och vad du tycker är jag intresserad av.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Smidigt färdsätt

Jag har bara kört hemma på vår egen mark, mest på gärdet och mest när det varit snö. Skulle nog inte vilja frakta fotogrejerna i boxen, det skakar och skramlar rätt mycket, inte bra för elektroniken. Ska jag plåta natur föredrar jag apostlahästarna, skidor, skridskor, trike eller kajak beroende på element och årstid :cool:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Smidigt färdsätt

Skidor åker jag ej skridskor kanske men jag fotar ju djur för det mesta möjligen en kajak kan jag byta ut mot vår trampebåt.
Jag får nog åka på gamla 250 i alla fall för 4 hjulingarna kostar ju endel verkar det som.
Hittade en för 12,000 men den var såld men såg ut som kriget men vad gör det.
Å då köper jag hellre fotoprylar, nä inte för 60000:_ det är ju vad det kostar med en bra beg .
 
Toppen