• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SMEV Gasolugn

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Hej!

Finns det någon mer som har problem med dålig värme i 20 liters SMEV gasolugn?
Enligt bruksanvisning och produkt spec. skall ugnen ge en temperatur mellan 130 – 240 grader, temperaturen kan man reglera med ett vred med valmöjlighet 1 - 6. Men den verkliga uppmätta temperaturen är bara 80 – 200 grader.

40 graders för låg temperatur kan väl inte vara rimligt?


Hälsningar Galaxy.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: SMEV Gasolugn

Vi har också värmeproblem. Förutom temperaturen är det orimligt lång tid att överhuvud taget få värme. Kostar mycket gas att köra ugnen.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: SMEV Gasolugn

I början var jag inte alls överens med ugnen utan tyckte bara den dög till förvaringsutrymme... som tur var så fortsatte jag att testa den och nu uppskattar jag den jättemycket!

Vår ugn är ganska stor och varmast är det högst upp i den medans på botten är den knappt varm. Jag ställer alltid maten/bröden eller vad jag nu ska ha i den ganska högt upp, mycket högre än vad man är van vid hemma, och då funkar det alldeles utmärkt. Man får bara passa så att det inte blir för bra!

Om jag ska göra pommes eller annan frusen mat så försöker jag att lägga fram det för upptining innan, det är ju onödigt att slösa gasol på det + att det tar ganska mycket längre tid.

//Kicki
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: SMEV Gasolugn

Det har skrivits mycket om gasolugnarna i Svenska Hobby Klubbens forum.
Ugnar i Hobbyhusvagnar -07 hade samma problem.
Alla som hade uppvärmningsproblem i sina ugnar har fått dem utbytta som garantiåtgärd.
I ugnsfabriken i Italien placerades i en hel tillverkningsserie en termostat felaktig.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: SMEV Gasolugn

Har en bil från 2002.
Där det tar orimligt lång tid att få upp värmen. Ca 45 min för 200 grader.
Det blir ingen skillnad på lågan när man vrider på vredet 1-6.
Någon som vet vad som kan vara fel eller var man kan få hjälp. I närheten av Tjörn.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: SMEV Gasolugn

Köp ny säkerligen kan ingen laga dom det är slit o släng som gäller.
 
Toppen