• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smartphone för navigering utan SIM-kort?

F

F.d. 28368

Guest
Det har blivit strul med min gamla navigeringsutrustning, vilket jag har skrivit om i en tidigare tråd.

Jag hittade en Smartphone i NetOnNet:s fyndlåda (Samsung Galaxy Ace) för 1.000 kr, som jag tänkte även skulle kunna fungera som navigator. Det är den första Smartphone som jag pillar med och det är en del som jag inte gillar, eller inte förstår.

A-GPS verkar inte fungera utan SIM-kort. Finner det lite märkligt eftersom alla mobiltelefoner kopplar upp sig mot närmaste mast utan SIM-kort för nödsamtal (112). Efter att ha stoppat in SIM-kortet från min vanliga mobil (Tele2) hittar Google Map efter ett tag min possition. Nästa gång hade den en felvisning på 3-4 km. Tänkte att man skulle kunna använda en BT GPS istället, men jag har inte fått det att fungera. Jag har provat att ansluta två olika BT GPS. Paring fungerar men telefonen kopplar inte upp sig mot någon av BT GPS:erna. Har provat med ett BT headset och telefonen kopplar upp sig mot detta.

Jag har även provat att installera Rout66, som man fritt kan prova i 30 dagar. Det visar sig då att den lägger sig i telefonens begränsade minne och inte på SD-kortet. Efter lite googlande hittade jag en App som kunde flytta "flyttbara" filer och program från telefonen till SD-kortet. Det var dock väldigt lite som kunde flyttas. Det går att förinstallera alla kartor, men eftersom dom inte lägger sig på SD-kortet kan man inte få in så många kartor samidigt. Ett annat problem har varit att Rout66, till skillnad från Google Maps, inte har visat den verkliga positionen när SIM-kortet var instoppat.

Tycker att man kommer åt väldigt lite med information och inställningar. T.ex. kunde jag inte se MAC-adressen i telefonen, varvid jag jag fick inaktivera MAC-adress filtreringen i routern för att den skulle koppla upp mot mitt WLAN.

Fungara alla Androidtelefoner på detta sätt eller gäller det bara för Android verisionen i min telefon (Android 2.3.6 Gingerbread.XXLA2)?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

A-GPS funkar genom att man med hjälp av internet frågar en databas efter ungefärlig position. Inget SIM kort = inget internet ute i vida världen.
Kan funka om man har WiFi signal och har turen att stå så man kan koppla upp sig på ett öppet nät som t ex bredvid en MacDonalds hamburgeria.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

Det är problem med begränsat mnne på gamla Androidtelefoner även om man lyckas lägga de flesta appar på minneskortet.

För att kunna använda telefonen som navigator med A-GPS kan du skaffa ett kontantkort (röst). Operatörerna tillåter datavolym upp till 2 GB/mån om man sätter in visst belopp. Jag brukar använda Tres kort med bra hastighet och 2 GB/månad under semestern. Jag sätter in 200 kr och kan ringa för hela pengen.

PS! Jag har installerat Sygic på några av mina Androider och där lägger sig kartan på minneskortet och man kan även lägga över det mesta av appen.

I min Android funkar navigering utan simkort. Har du slagit på "Använd GPS-satelliter" under inställningar?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

A-GPS funkar genom att man med hjälp av internet frågar en databas efter ungefärlig position. Inget SIM kort = inget internet ute i vida världen.
Kan funka om man har WiFi signal och har turen att stå så man kan koppla upp sig på ett öppet nät som t ex bredvid en MacDonalds hamburgeria.

Tack för upplysningen. Den var uppkopplad mot Internet via WiFi när jag provade, men det verkar inte ha varit tillräckligt.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

Det är problem med begränsat mnne på gamla Androidtelefoner även om man lyckas lägga de flesta appar på minneskortet.

För att kunna använda telefonen som navigator med A-GPS kan du skaffa ett kontantkort (röst). Operatörerna tillåter datavolym upp till 2 GB/mån om man sätter in visst belopp. Jag brukar använda Tres kort med bra hastighet och 2 GB/månad under semestern. Jag sätter in 200 kr och kan ringa för hela pengen.

PS! Jag har installerat Sygic på några av mina Androider och där lägger sig kartan på minneskortet och man kan även lägga över det mesta av appen.

I min Android funkar navigering utan simkort. Har du slagit på "Använd GPS-satelliter" under inställningar?

Sygic verkar vara ett betydligt bättre val än Rout66, eftersom kartan kan lägga sig på SD-kortet. Går det att prova Sygic under begränsad tid eller åker man på att betala för Appen från början?

Jo, jag har slagit på "Use GPS satelites", men det fungerade ändå inte. Det kanske kan vara beroende på vilken Android verision som man använder. Vilken verision använder du i din Android lur?

Eftersom jag kommer att åka genom många länder är det inte speciellt tilltalande med vara sig abonemang eller kontantkort i telefonen. Jag kommer dock att ha WiFi i bilen i de länder där jag har kontantkort för Mobilt Bredband (Sverige, Danmark, Tyskland och Spanien).

Förstår fortfarande inte varför telefonen inte kan koppla upp sig mot BT GPS-pucken. Antar att den kanske inte stödjer BT seriell anslutning.

Jag skall pilla lite med telefonen ikväll igen och om det inte går att använda A-GPS utan SIM-kort så lämnar jag tillbaka den.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

Sygic verkar vara ett betydligt bättre val än Rout66, eftersom kartan kan lägga sig på SD-kortet. Går det att prova Sygic under begränsad tid eller åker man på att betala för Appen från början?

Jo, jag har slagit på "Use GPS satelites", men det fungerade ändå inte. Det kanske kan vara beroende på vilken Android verision som man använder. Vilken verision använder du i din Android lur?

Sygic går att prova under några veckor. Jag har Androidversion 2.3.5.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Smartphone för navigering utan SIM-kort?

Nu har jag testat lite mer. Telefonen saknar nu SIM-kort och är ansluten till Internet via WiFi. Provade först att inaktivera "Use GPS satelites" och provade därefter att ansluta till BT GPS-pucken. Den är "paired", men kopplar inte upp sig.

Därefter aktiverade jag "Use GPS satelites" igen. GPS-symbolen blinkar lite annorlunda än när jag hade i SIM-kortet och när jag startar Google Maps drar kartan efter ett tag iväg och markören befinner sig i närheten av Strömstad, vilket är långt ifrån var jag befinner mig.

Nu kommer jag att återställa luren och lämna tillbaka den. Det blir till att se om min gamla PocketPC klarar sig ett tag till och ha eeePC:n med MapFactor i reserv.
 
Toppen