• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smörjning dieselmotorn

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej alla mina vänner.
Jag har en fråga, hittar inet när jag söker.
Under sommaren brukar jag ha i Rappsolja i tanken för att få bättre smörjning av pump och motor, detta är ju allmänt vedertaget, men vad använder ni på vintern?
Miljödieseln är ju alldeles för torr och inte bra för motorn.
Kan man ha i vanlig motorolja?
MVH KEJO 20
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hur stor skvätt ungefär?
tanken är 80 liter tror jag.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Ett par deciliter räcker gott, det är ingen tvåtakts motor..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Annars är 2 taktsolja bra, blandar sig lätt med bränsle och säljes hos bl.a OK i 2 dl flaskor
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hallo

Ok Tackar för tipset.... hade jag inte en aning om...

max 2 dl till 80 liter då ,och är det samma blandning på sommaren med rappsolja..


hälsar ronnie
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hej
Skulle avråda att hälla olja i dieseln , om ni är rädda om era katalysatorer.

// Pär
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hej
Vadå????
Skall man hälla i rapsolja i dieseln???:wideeyed:
Vilken nytta gör det??
Hur mycke skall man hälla i ????

Ha De Turbo
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

2 dl på 80 liter bränsle påverkar knappast katalysatorn under förutsättning att motorn inte är utsliten så har man bra förbränning. Om motorn däremot är sliten och drar en massa olja så ryker katten ändå förr eller senare.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hej.

Lite info om RME kan kanske passa i denna tråd.

/Knausen
 

Bilagor

  • RME.pdf
    91,8 KB · Visningar: 176

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hej hopp tack för infon.
Angående rappsolja så kör jag med ca:30-40% inblandning på sommaren, den är ju billigare och det fungerar utmärkt, pumpen går mycket tystare.
MVH KEJO
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Vad skulle vitsen vara med att blanda olja i dieselbränslet för en normal dieselmotor?
Dieselbränslet i sig smörjer ju dieselmotorn tillsammans med vevhusoljan.
Dieselmotorer är konstruerade för att köras utan ytterligare oljetillskott (behövs inte),
dessutom är ju dieselmotorer normalt väldigt långlivade.

Har aldrig hört att detta är eller skulle vara allmänt vedertaget/behövligt.
Har någon konstaterat att en normal dieselmotor får längre livslängd, eller?

Rappsolja kan jag i viss mån kanske förstå om syftet är att dryga ut bränslet och därmed sänka bränslekostnaderna. Jag skulle dock inte komma på tanken att pyssla med detta själv.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Till Kejo.
Det var mycket intressant det du skriver. Jag skulle gäna vilja veta om det är REN RAPSOLJA du pratar om eller menar du RME. Själv har jag MYCKET dålig erfarenhet av RME.
Tidigare hade jag en Personbil VW Lupo 3L TDI. Denna bil var gjord för att gå på RME. Men för mig blev det ett dyrt kalas. När jag hade kört ungefär cirka 2 tankningar, alltså 2 ggr 34 liter blev det för mycket för bilen. Första gången fick jag stopp vid Dingle och fick bärgas in till Skee. (Strömstad). Åkte på att betala för byte av filter och "felsökning".

En vecka senare fick jag stopp på Motorvägen mot Gbg i höjd med Lerum. Bärgning till verkstad, Rengöring av tanken som såg ut som 3panta mig o David. Det var GÖÖR i tanken.
Efter allt skit och cirka 10 000:- senare frågade jag dom på Transportbilscentrum i Sisjön om råd. Han böjde sig fram emot mig och sa "tyst så att ingen annan kunde höra". Ett gott råd till Dig---Lägg av RME kör på Diesel---.
Göteborgs kommun har slutat att köra på RME och dom få mackar som hade RME tidigare har nu slutat med det. Den sista macken som tog bort RME var Statoil vid Gasklockan i Gbg.
Så nu kanske Du förstår VARFÖR jag vill veta om det är RME eller ren Rapsolja .Jag har läst väldigt mycket om RME och allt tugg om byt slangar osv. Men OBS min bil var fabriksgjort för att gå på RME, ändå gick det åt hel---.
Hls kurt. Ursäkta att det blev långt.
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Jag har kört på rapsoljeinblandning i 2 säsonger nu. Jag och flera andra som blandar in raps i dieseln har samma erfarenheter, nämligen att motorn blir tystare och bränsleförbrukningen minskar. Verkar även bli starkare och något snabbare. Slangar och packningar håller längre eftersom de inte torkar ut. Renare avgaser, vilket de har konstaterat på SBP.
Rapsoljan är den man kan köpa på Willys eller ICA t.ex. Inblandning alltifrån 10% till 90 %.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Till Kosmar. Fråga: Har du kollat Hur bränslefiltret ser ut efter cirka tankningar?

Är det Skitigt eller ser det "normalt" ut.
hls kurt.:confused::confused:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Jag tror inte diverse egna inblandningar av olja gör så mycket till.
Rapsolja är väll inte skattat så den kan vara biligare därför, bara man inte åker på en kontroll. Det är nog inte så stor chans att dom upptäker det. Men man får se upp med felfärgad drivmedel. Det skall kunna upptäckas 1/2 år efter man haft det i tanken även fast man kör var dag. Det är ett väldigt kraftigt färgmedel som sitter kvar länge.
Vad som däremot man kan ha mycket nytta av är att sätta på ett extra filter efter tanken. Det är otroligt hur mycket skit och fin sand det är i i bränsle och då i synerhet i diselolja. Sedan är inte vatten så bra. Kommer det droppar med så smörjer det inte just där droppen är. Jag har sett vevaxlar där det varit vattendroppar i smörjoljan. Det var riktiga skårer där vattnendropparna kasat fram över vevaxlen.
Förr hadde man en liten Glaskopp på bränsleledningen där skräp och vatten samlades. Där såg man hur mycket skit det samlas och kunde tappa av när det började bli mycket.
På flygplan har man tappstälen på lågpunkterna där man tappar av vatten och skit var gång man skall upp och flyga. Dom förvaras fulltankade också så det inte skall vara så mycket dött utryme ovan bränslet där luft kan åka in och ut beroande på skiftningar i tempraturen. Detta för att minska andelen kondens vatten i tanken.
Fyler man en tank med olja på raffet mär den är så nyprossesad att den fortfarande är varm, kan det bli alldeles vitt i botten av tanken pga sand och annat som är i oljan. Och oljan är sämre kvalitet nu än tidigare. Nu kan dom craka ner i prinsip assfalt till fordonsbränsle. Bästa oljan kommer från öststaterna där dom inte har så bra grejer, det kan vara nästan bara destilerad olja som är naturligt stabil och hålbar. Men även där går utveklingen med en rasande takt och dom bygger mordärna anlägningar där dom kan caka tunga produkter med mycket föroreningar i, till lättare bränsle.

Så jag rekomenderar mer ett extrafilter före högtryckspumpen och gärna en vattenfälla. Då får högtryckspumpen och bränsleventilerna ren fin olja utan föroreningar.
På stora diselmotorer så har man speciella separatorer som renar bränslet och det är mycket skit och vatten som tas bort där.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Hej alla husbilister.

Ett litet klargörande om oljeinblandning i diesel.
Ren rapsolja förbättrar smörjegenskapern för dieselbränslet, den diesel vi har i Sverige är ganska torr typ kristallolja,.Det fins tillsatser i diseln MK1 men en liten procent rapsolja förbättrar enlig en Kanadesisk undersökning hållbarheten på insprutningsutrustningen.
Ren rapsolja är inte aggresiv mot vissa gummisorter som RME.
Oljan i bränslet smörjer dock inte motorn. det gör oljan i oljetråget.
Enlgt uppgift tillsätter man 5% RME i vanlig diesl på vissa oljebolag. Dessutom rapsojan är billigare än diseln.

Ansåg Jägarn :D
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Smörjning dieselmotorn

Kurt, har inte kollat bränslefiltret än. När jag ställer på åket om en månad så kollar jag hur det ser ut. Kejo kanske vet förresten.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

PS.

Renare avgaser av rapsolja är ju ett relativt begrepp.

Speciellt meljövänlig är den ju inte. Det bildas en massa giftiga ämnen under förbräningen. Kommer inte så här i huvedet ihåg allt, men jag har för mig bl a. dioxin, men det är ju inte något som SBP mäter.

Så kör gärna på det, men påstå inte det är miljövänligt bara.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Smörjning dieselmotorn

Ja nu är det inte så att vi har en diselolja i Sverge som vi tankar hela tiden och det är inte samma olja överallt.

Men har en sommardisel T ex D9 eller D12 som man får på mackarna sommartid. På vinetn har dom annan disel sk vinetedisel D 18 eller D32 och det har betydelse var i Sverge man tankar.

D 32 är en betydligt "torrare" olja.

Vad som skiljer dessa åt, är framförallt inehålet av parafiner. Parafiner är bränsle det också och inget fel att ha det i motorn men nakdelen är att det faller ut som trög fett när det blir kallt. Tankar man i sydsverge på vintern och kör upp till norland där det är riktigt klallt så kan det bli så att parafinerna faller ut och sätter igen bränslesystemet och man får stopp.

Så diseloljan smörjer lite bätre på sommaren men är inte så lyckat att köra med den oljan på vinten om man vill vara säker på att komma fram.

Lika så om man har en inomhustank för bränolja och tar från den till bilen vintertid så kan man bli stående med igensatt bränslesystem!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen