• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smörja bakaxeln på AL-KO chassi

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Hej! Blir inte riktigt klok om detta är smörjnipplarna till bakaxeln eller om jag har en en "smörjfri bakhjulsaxel"? Är detta skuvarna som jag ska skruva bortför att kunna smörja?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    834,7 KB · Visningar: 111
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Smörja bakaxeln på AL-KO chassi

Nej, du behöver inte skruva bort någonting, nipplarna nipplarna finns allt där längst ut på insidan rambalken (mina satt på ovansidan). Det är lättast att hitta dom om man kryper under med en ficklampa & tittar. Tänk bara på att hjulet skall hänga fritt från marken så att fettet fördelar sig runt om axeln. Det har sagts att man skall pumpa in fett tills det tränger ut vilket är felaktigt enl. AL-KO. Följden blir bara att man fyller hela axelröret & det går åt många tuber i så fall. 3 -5 pumptag skall räcka.

Bennie

Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Luftfjädrade axlar är smörjfria.

Torsionsfjädrade axlar ska smörjas var 12e månad.

Hejs
Claes 105

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Ok. Då får jag krypa under HB i morgon. :swoon: känns sådär att krypa under några ton men vad gör man inte för pärlan:twitcy:

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Nu blev jag osäker? Vad är det för axlar jag har? Ska jag smörja eller inte?.....:wideeyed:

F

F.d. 29824

Guest

Luftfjädrade axlar skall också smörjas, det man smörjer är glidlagerdelen i den arm som rör sig på axeln.
Ulf

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Är ni osäkra vad som gäller er bil, ställ då frågan till ALKO med chassinumret. Tyvärr var min bil i behov av smörjning. Husbilstillverkarna beställer axlar med och utan smörjning. Tyvärr så hade min bil axel med smörjnipplar. Fixade det på servicen när oljan byttes.
Bengt

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Ja det blir att krypa under och leta efter något som kallas smörjnipplar...spännande! Först smörja sen tvätta fönsterna på huset, annars så jag smörj av frun:twitcy: tack för alla svar!!!!!

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Det måste bero på årsmodell. Vid senaste servicen fick jag veta att mitt alkochassi är i princip underhållsfritt (Dahlgrens Uppsala). Men det kanske skiljer på modell.

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Enl min husbilshandlare vid fråga igår:
Rund bakaxel= smörjnipplar
Fyrkantig bakaxel = behöver ej smörjas.

Lasse W

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025

Axeln smord och fönstren rena efter att den gula maskinen gjort en toppenjobb:yes: tack för all hjälp!!

Toppen