• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Små rostprickar i lacken .....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Att man finner asfaltsprickar i lacken hör ju till vardagen men nu när jag vaxade bakdelen på husbilen såg jag en massa små rostprickar i lacken och det kommer väl från upprykande järnpartiklar från vägbanan .

Vad löser ni upp detta men för jag provade med lite olika men det verkar som att man får ta nageln och pilla bort spånan och sedan vaxa bort fläcken eller hur gör ni ?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Små rostprickar i lacken .....

Jag har varit med om något liknande på personbil, men då hade bilen stått parkerad i närheten av ett gjuteri. Då fastnade metallpartiklar i lacken. Har du kanske haft nån verkstad i närheten?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi köpte ju husbilen dagen före årsmötet och sen har vi väl kört totalt 100 mil med den
innan des stod husbilen till försäljning inne på Hymercenter i Örebro .

Så någon historik angående hur den har varit på verkstad eller om någon har slipat i närheten har jag inte .

Prickarna gick ju bort lätt med vax men jag fick ju ta nageln och pilla bort den microskopiska spånan först .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är ganska säker på att det där är flygrost. Kommer på alla bilar speciellt på nederkant dörrar o baklucka när dom körs på vintern.

Får det varje år på mina bilar o det är precis som du beskriver bara att mekaniskt peta bort det. Men får det sitta kvar så biter det fast ordentligt.

F

F.d. 50069

Guest

Det ÄR flygrost och varje seriös bilägare med god syn vet att det finns i god mängd efter varje vinter. Det är förmodligen avfällningar efter dubbdäck:(

Jag brukar försöka först med Smartabs Buffer oxidlösare men i de flesta fall så får jag gå på med Lahegas Clay. Det är en speciell lera som man drar bort flygrosten med. Låter konstigt men jag lovar att det är EFFEKTIVT tilll 100a, sedan är det bara att köra över med polish och för pedanten en gnutta vax

Anders

F

F.d. 11203

Guest

Hej Håkan nu är väl du ute ock cycklarmvh DEICER

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är väl säkert avfällningar av dubbdäcken och diverse andra så rostbara partiklar som far runt i luften och detta ihop med färd i regn så sitter det fint i bak på bilen ..
Jag skall testa med Smartabs medel om jag inte får bort det med naglarna och lite vax .

Det tar ju lite tid att få upp finishen i det skick man vill ha det sen återstår det ju bara att behålla det i bra skick ...

Senast ändrad:
Toppen