• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smällarfritt nyår. Finns det?

F

F.d. 24494

Guest
Hej på er! Tänkte att i detta forum kanske vi kunde ge varandra lite tips på platser där man kan stå med sina rädda husdjur vid nyår tex. Tyvärr så har jag inget tips på plats att komma med just nu. Men däremot länstips. Vi bor i Borås och har upptäckt att tex. i Österlen skjuter man inga Påsksmällare (det gör man i Borås) så då åker vi till österlen på Påsken (och passar även på att titta på konstrundan förstås). I Gävle skjuter man på sista april men inte på påsken. I Borås skjuter man inte på sista april men som sagt på Påsken. På nyår skjuts det visst överallt... Detta kanske blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår tanken. Tänk om vi kunde göra någon form av lista på "smällarfria ställplater" Nu är ju nyår över för denna gång men vi har ju två smällarhelger framför oss.

Så har ni några tips på fristäder för oss med skotträdda djur så dela gärna med er.

Hälsningar
Marita
 
S

Stråken

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Tyvärr har jag inte något bra tips på platser utan smällare. Däremot måst jag varna för att komma till Österbybruk där jag bor,där är det ett jävla smällande hela dagen.
Som tur är så är inte våra hundar skotträdda.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Det jag kan tänka mej är om man tar husbilen till Alvaret på Öland men man skall ju inte behöva åka 100 mil för att få ett smällarfritt nyår .

Jag blev väldigt förvånad att Kenzo reagerade inte alls på smällarna och vi bor 100 meter från Hotellet/Medborgarhuset och det är det alltid stora uppskjutningar .
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Lite utanför rubriken men som hör till ämnet hundar och smällare.

Det är olika förutsättningar för hundar beroende på deras kynne.
Vi kan inte styra de som kastar smällare, många hundar blir skotträdda av en smällare som den får på sig eller mycket nära sig i ung ålder.
Men oftast är det nog vi ägare som har tränat fel eller oftast inte tränat alls.

En hund som redan är skotträdd är mycket svår att träna så den blir mindre rädd.
Men vi som har valpar och unghundar kan träna upp den så att den inte upplever smällarna som farliga.

Lite träningsråd, från en som haft hundar i 30 år, för er som är intresserade.
Unghunden skall man ganska tidigt utsätta för lite oljud på lagom avstånd (på lika sätt som man tränar in olika miljöer med hunden). Hunden ska höra och notera ljudet utan att bli rädd , börja på låg nivå. När hunden stannar upp och "frågar" husse/matte "vad var det", bete er som ni inte har hört något, fortsätt att göra det ni höll på med utan att bry er om hunden. Hunden kommer då att lära sig att ljudet blir ju inte husse/matte rädd för då var det inte farligt.
Sen försöker man gå vidare med nya platser i nya miljöer i mycket försiktig ökning av ljuden.

När hunden är trygg med lite högre obehagliga ljud, är det dags att gå vidare med smällar på avstånd. Var på en plats där ni inte stör någon. Be en kamrat vara osynlig på långt håll med ex. en leksakspistol. Du är med hunden-gå en runda, och likadant nu, när det smäller visa inget, bry er inte om hunden.
Sen tränar man med högre ljud varefter hunden klarar mera.
Gör ni det här i långsam stegring och lägger ner tid och energi på det så kommer ni att få en hund som klarar smällare mycket bättre.

Lycka till /Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Detta är också på sätt och vis utanför trådens rubrik, men kanske ändå inte.

Bra råd det där från Lejoh, men det finns tyvärr mer att säga i frågan. Vi är också uppfödare av flat coated retrievers och har nu fyra st egna, som vi tränar och tävlar i jaktdiscipliner med. Den äldsta och mamma till de övriga tre blir snart tolv år.

Hon har i alla år varit van vid i sådana sammanhang vanliga skott, från vanliga hagelgevär, från dummykastare och olika startpistoler. Hon blir direkt upphetsad och glad när man börjar aktiviteterna med skjutning, absolut oproblematiskt. På samma avspända sätt är det med de tre andra.

Men, när det gäller smällare och raketer vid de kända s k högtiderna som påsk, nyår och annat är det en helt annan sak för den äldsta hunden. Hon blir helt förstörd och skräckslagen, hässjar och får mycket hög puls. Man kan bli rädd att hon ska få hjärtslag och dö på kuppen. Försök med diverse lugnande medel har nästan inte haft någon effekt.

Om hon någon gång hade råkat illa ut vid något tillfälle med raketuppskjutning, så hade det kunnat förklara reaktionerna, men sådant har inte alls förekommit. Det är trist och verkar inte vara mycket att göra åt det hela. Vid dessa tillfällen är de tre andra hundarna inte alls så berörda som deras mor. Visserligen visar de i lojalitet med sin mor, den gamla trygga alfahonan, viss irritation men ingen egentlig rädsla eller oro.

Vi själva anstränger oss att visa oss oberörda av vad som händer, pratar på, spelar musik, höjer ljudnivån på TV eller radion mm. Allt detta hjälper tyvärr föga.

Trådens rubrik är till sin innebörd mycket väl befogad. Vi hatar detta smällande och kan inte förstå hur vuxna människor kan lockas till detta ofog i den omfattning det sker. Att folk trots vetskapen om hur det skrämmer inte bara hundar utan alla andra djur i vår Herres hage.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Vi hatar detta smällande och kan inte förstå hur vuxna människor kan lockas till detta ofog i den omfattning det sker. Att folk trots vetskapen om hur det skrämmer inte bara hundar utan alla andra djur
Instämmer!
Varför får detta livsfarliga beteende pågå? Hur kan ansvarslösa idioter få handskas med fyrverkeri överhuvudtaget? Nästan alla fyrverkeriolyckor beror på idioti! Det borde krävas ansvar och utbildning för att hantera fyrverkeri, vilket 99% av fyrverkerikonsumenterna inte har! Det borde vara totalförbjudet att försälja fyrverkeriartiklar. Ett enda förlorat öga hos något barn kan inte vara värd priset för friheten att sälja, köpa och använda fyrverkeri!
Må denna skittradition vara totalförbjuden till nästa nyår (och påsk)! Med det totalt meningslösa syftet, finns det inget försvar att fritt få lemlästa, skada och skrämma människor eller djur. Fyrverkeri är ett satikens påhitt och meningslöst skit.
Ett himla spännande Nytt Husbils År önskar vi er alla!
Stina & Julian
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

//det finns tyvärr mer att säga i frågan. //

Håller med, det finns hur mycket som helst att tänka på vid träning.
Det här var endast ett litet tips till ovana hundägare om hur man kan försöka förebygga problem genom träning.

Ps. Ni kan säkert detta mycket bättre än mig, men kände direkt när jag läste ditt inlägg att detta skulle jag provat med.
Försöka vänja/träna tiken med Raketer i samma miljö där hon är trygg och positiv med skott och varva båda så det blir samma positiva bild.

I all vänmening. /Leif
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

I Tidaholm tog vi ett beslut som nu är inskrivet i den lokala ordningsstadgan att alla fyrverkerier och pyrotekniska avskjutningar kräver tillstånd inom planlagda områden.

I ett reportage i vår lokaltidning inför nyår där tidningen pratat med vår polischef uttryckte han att " folk i allmänhet nog tyckte detta var en löjlig lag" samt att polisen inte tänkte sätta dit någon för detta brott för de hade annat att göra på nyår. Tyvärr blir lagen helt tandlös när en företrädare för polisen uttalar sig på det viset.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

På liknande sätt var det tydligen i Falkenberg, där media under veckan före nyår så storstilat beraättade om att man där minsann nu hade tagit tag i frågan och beslutat, att det krävs ett tillstånd polisen för att hantera och skjuta raketer. Ansökan ska inges till polisen minst sju dagar före "festligheterna" och kostar, vid ev beviljande 700 kronor. Låter ju förnuftigt som sjutton!

Men, som så ofta annars, snacka går ju! Verkligheten visade sig vara något helt annat - summa ett sådant tillstånd och "kriget utbröt" som vanligt och som överallt annars flera dagar före nyår och varade ca en vecka. Polisen "satt inne" och hade ju så mycket annat att göra som det heter. Och, vad ansvariga politiker gjorde eller rättare sagt, inte gjorde kan var och en ju gissa sig till.

Att hoppas på och vädja till folks allmänt goda omdöme och vilja att ta hänsyn till andra, miljö och djur, är och förblir ett stort slag i luften. Verkligheten är ett jätteproblem!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Har en hund som var ordentligt skott-tränad sen valp och reagerade inte ett smack på smällare o raketer. Så slog åskan ner tätt intill mitt hus för ett par år sedan och efter det var det kört. Går helt enkelt inte att träna bort. Ferromoner funkar inte heller.
Däremot fungerar det med halv dos plegisiltablett (köps av vet eft hjärtkoll av hunden) på nyårsaftons em och den andra halva dosen vid 21 och så ett hårdfruset urgröpt märgben fyllt med nötfärs (bättre f magen än märg) som varar ett par timmar runt 12-slaget. Men det hade naturligtvis varit bättre slippa medicinering.

Har haft funderingar på hörselskydden för hund... "MuttMuffs" kolla här (många bilder att bläddra bland). Finns att få tag på hos Gårdsprodukter.se o SmartaSaker

Det gick väl an i början av smällarförbudet, för då fanns bara raketer. Men numera har ju tillverkarna kringgått det och skaffat fram en massa olika billiga smällare" som de döpt till något annat för att kunna sälja till "glädje" för de som plågar oss i flera dagar runt nyår.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Vad jag kan se så är det bara att sätta en skatt eller nått på smällare och raketer som de har på drivmedel , så att det blir dyrare att köpa, kan ju hjälpa ,,,, (ps jag har en rottwiler och 2 katter som inte är skotträdda men väldigt sociala )
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Vi såg inga tecken när Maija var valp, små tecken som unghund... Så slog åskan ned... Nu är Maija helt sjukt skott rädd!

Firade Ny År ihop med vänner som köpt en "låda" med smälleri..
Tog med oss Maija ut på gårdsplan, visst blev hon ordentligt rädd, men vi visade inga tecken på rädsla.

Tror inte det går att träna bort helt, men Maija var ändå ganska ok när hon såg rök/eld och hörde ljudet samtidigt.
Innan var det jätte jobbigt när hon endast hörde och inte såg händelsen.

Funderar nu på att köpa några PYTTE små smällare och tända på i trädgården framöver.
Träningstips mottages tacksamt, då jag tror på träning där detta fungerar.

Att lära hunden ljudet samtidigt som de ser händelsen. Fungerar förhoppningsvis och lugnar hunden!
Det smäller på NyÅr & Påsk oavsett om vi har skotträdda hundar eller inte...

Men vi får inte glömma att varje hund är en individ, bör bemötas med klarsynthet därefter!
Vänligen, Magnus
(Maija är nu 15mån. 4'de kompisen under 35år)


Har en hund som var ordentligt skott-tränad sen valp och reagerade inte ett smack på smällare o raketer. Så slog åskan ner tätt intill mitt hus för ett par år sedan och efter det var det kört. Går helt enkelt inte att träna bort. Ferromoner funkar inte heller.
Däremot fungerar det med halv dos plegisiltablett (köps av vet eft hjärtkoll av hunden) på nyårsaftons em och den andra halva dosen vid 21 och så ett hårdfruset urgröpt märgben fyllt med nötfärs (bättre f magen än märg) som varar ett par timmar runt 12-slaget. Men det hade naturligtvis varit bättre slippa medicinering.

Har haft funderingar på hörselskydden för hund... "MuttMuffs" kolla här (många bilder att bläddra bland). Finns att få tag på hos Gårdsprodukter.se o SmartaSaker

Det gick väl an i början av smällarförbudet, för då fanns bara raketer. Men numera har ju tillverkarna kringgått det och skaffat fram en massa olika billiga smällare" som de döpt till något annat för att kunna sälja till "glädje" för de som plågar oss i flera dagar runt nyår.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Det är så svårt att rekomendera en raket/smällarfri plats då det beror även på väder och vind. Fuzzy är mycket skotträdd och nyår -08 hamnade vi på vandrarhemmet söder om Degerhamn på Öland. Fick tillgågng till ström och de första dagarna var lovande, men vid 20:00 på nyårsafton vart det kört.

Resultatet blev att vi kryssade runt lite för att hitta en annan plats och tillslut 24:00 for vi tillbaka över Bron. Körde någon timme hemåt och la oss sedan på en parkerings ficka för att sova.

-09 åkte vi runt på Jul och nyår (Timmernabben, Borensberg och CC campen utanför Gnosjö. Enligt en man jag talade med på campen var det överenskommet att det inte var något fyrverkeri på campen, men det kunde höras från Gnosjö. De brukade sammlas i klubbhuset med hundar sång och musik nyårsafton, så det brukade fungera bra.

Jag tog mej dock till en rastplats utmed "Sveriges vackraste väg" c:a 6-7 km söder om Gällred på vägen mot Askome,Vessigebro där vi firade Nyår i lugn och ro. Elverket puttrade förstås över tolvslaget men inga fyrverkerier hördes.

-10 hade jag precis köpt en liten gård på samma väg med närmaste granne c:a 400 meter bort och det var endast några små grönlysande bengaler vid 10:00 tiden och jag trodde först att han höll på att svetsa något.

Så nu i år,,, inte ett ljud. Vi satt framför braskaminen och TV:n var på, det blåste väl från sydväst och det är bästa hållet för åt det hålle finns absolut inga grannar och det tar ju väck eventuellt smällande som kommer från Gällared.

Om snömängden tillåter har jag plats för ett par husbilar på sydsidan av gården, dock EJ EL så bra batterier eller elverk är att tänka på.

Mitt Mobilnummer ligger i en annan tråd under "våra husdjur" "Akutplats för skotträdda hundar" tror jag att jag skrev.

Peter.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

När våra tama djur reagerar så negativt på dessa smällare, då kan man förstå hur illa vilda djur/fåglar tar det...... senast denna nyår hörde jag gäss och svanar som mitt i natten skrek förtvivlat över trädtopparna, när de flygandes försökte komma undan.
Har själv inte smält en raket/smällare på 25 år, utan istället under dessa år alltid varit hemma på torpet med mina hundar...... jag har rottisar som är helt skottfasta, men de svarar upp aggressivt på detta onaturliga ljud med hög svansföring, men det grundar sig ändå på rädsla även hos dem.
Men det är långt ifrån alla hundar som har denna dådkraft och kan svara upp mot detta "hot"...... och där kan rädslan vara förödande för dessa individer.
Empati verkar vara bristfälligt i dag........
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

För att få lite fart på debatten vågar jag kasta in, att det mesta är kvinnornas / mödrarnas fel alltihop!

Det är de, som har så stor förståelse för sina söners i alla åldrar och barnsliga mäns starka behov att få smälla på litet då och då. Visst kostar det pengar och många störs och skräms av det där som ändå är så festligt! Att husdjur och djur i allmänhet och deras vårdare sägs fara illa av smällandet, ja men det får man väl ta!! Och så finns det ju lugnande medel och psykiatrin att ta till.

Som sagt - man måste väl få ha litet kul!!!!!
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

För att få lite fart på debatten vågar jag kasta in, att det mesta är kvinnornas / mödrarnas fel alltihop!

Det är de, som har så stor förståelse för sina söners i alla åldrar och barnsliga mäns starka behov att få smälla på litet då och då. Visst kostar det pengar och många störs och skräms av det där som ändå är så festligt! Att husdjur och djur i allmänhet och deras vårdare sägs fara illa av smällandet, ja men det får man väl ta!! Och så finns det ju lugnande medel och psykiatrin att ta till.

Som sagt - man måste väl få ha litet kul!!!!!

Den här tråden var väl tänkt att finna skottfria platser i den mån det går för
oss med skotträdda husdjur.

Det behövs inga pekpinnar var ifrån problemen härstammar.

Allt gott,,Peter&Fuzzy och Alice.:blabla:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Jo då, det behövs många pekpinnar och riktad kritik mot alla dem som ägnar sig och tjänar pengar på detta otyg!

Mitt föregående inlägg var naturligtvis något överdrivet och skämtsamt vinklat med att så ensidigt skylla på mödrarna, men nog var väl budskapet som sådant begripligt , eller??

Bara litet löst snack och undringar har ju inte haft särskilt stor effekt. Och folk ska ju inte behöva fly undan till avlägsna platser för att slippa eländet! Och det kan ju inte heller djuren göra, dvs alla de djur som inte har sina mattar och hussar hos sig i hemmet eller husbilen och som dessutom kanske har fått lugnande mediciner.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Kommunerna har möjlighet att förbjuda avfyrande av fyrverkerier om man vill. Falkenberg agerade föregångare och har bestämt att det krävs tillstånd för avfyrande inom tätbebyggda områden. Tyvärr har dom inte förbjudit försäljning (vet inte om det är möjligt) och den lokala polisen har sagt man inte prioriterar att jaga dem som skjuter utan tillstånd, så det blev väl en rätt tandlös åtgärd.

Men politikerna har de verktyg som krävs, om viljan finns. Om man kunde ena alla hundorganisationerna kring ett kraftfullt opinionsskapande mot fyrverkerier skulle det säkert hända saker fort. Men att ena olika organisationer kring en fråga är som bekant inte helt lätt...................
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Hur är det i Danmark ??


Har hört att Danmark inte tillåter knall i sina fyrverkeripjäser, någon som vet??


Peter.:quest:
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Smällarfritt nyår. Finns det?

Trodde det skulle bli ett himla smällande på nyårsafton så vi valde att rasta tidigt och stannade hemma vid husbilen på Bahia Camping i Santa Pola. Döm om vår förvåning. En smällare utanför campingen på eftermiddagen. Nyårsaftonen fortsatte utan smällare och inga fyrverkerier. Kändes skönt. Vår hund visar ingen egentlig rädsla men skäller som han blir förbannad om det smäller och det kanske ändå är en form av rädsla. Det var iallafall en trivsam plats att fira nyår på. Skönt att slippa allt smällande.
:dog:Hurley med matte Gunilla o husse Folke
 
Toppen