• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

slut med bäckröding på midsommar bordet

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
För 14 år sedan, kom vi första gången till Klövsjö. En kväll vandrade jag längs en bäck och metade småröding. Andra året bosatte sig ett bäverpar i bäcken och rödingarna var klart godkända för stekjärnet. De följande åren gick jag varje torsdag före midsommar ut till den lilla bäverdammen och metade upp mina 3 rödingar och hade närkontakt med bävrarna. Jag hade själv bestämt antalet fiskar/år. För 2-3 år sedan var rödingen så pass, att det räckte med 1 st , alltså tog jag två så grannen också fick smaka. När jag gav honom rödingen, sa han" sådana ger man inte bort"
Detta året blev en stor besvikelse, hur bäverparet försvunnit vet jag inte. Men allt var dött och rödingen var som för 14 år sedan.
Men jag ska inte klaga, efter alla fina kvällar jag haft med fantastiska naturupplevelser
En inbiten fiskenisse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Om bävrar bosättersig på en plats så finns det också ett bäverdämme med bo i närheten. Det kan ju vara så att någon rivit dämmet & då flyttar bävrarna. Rotenon kan inte vara orsaken eftersom det finns öring kvar om än mindre. Om dämmet är borta så kan ju den större öringen flytta sig nerströms.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Enkel domedagsprofetia eller ”Kunskapens” pris

Mot många djur här på klotet
är människan det största hotet
arterna försvinner i rasande fart
snart finns inte många kvar, det blir inte rart
när kolföreningarna har dödat alla våra vänner
många tänker så, bland dom människor jag känner
Snart får vi förmånen att leva i splendid isolation bland all plast och oljan
medicinarna med alla sina gifter ser till att människan överlever men ej koljan
När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten
Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap. Se människan, Maskinmänniskan!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Bävarna äro speciella djur, inte bara på utseende utan i sin social hierarki. De har en matriark system som heter duga. Det är hon, modern som bestämmer allt. Barnen och gubben kan närmast liknas med handrej, om begreppet är bekant. Hon håller alla i herrans tukt så i den grad, att om hon skulle dö, upplöses ofta hela kolonin. Alla flyttar. Men tids nog, kanske om femår, hittar någon av döttrarna en gubbe att dominera över och då flyttar de in i sina gamla hemtrakter igen....

Jag läste mig detta då jag har bävrar i min damm. De flyttade in femår sedan och knager friskt på aspar mm. Men blyga är de. Man skall ha vinden mot ansiktet och tålamod som en Brystner ägare för att få syn på en. Vad jag vet är de uteslutande växtätare......
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Men de har en massa kraft i käkarna och under en natt kan de ställa till med en del. Här är en bild på resultatet av 4 bett.
 

Bilagor

  • bäver.jpg
    bäver.jpg
    64,6 KB · Visningar: 4

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Jag vet inte mycket om bäver, men det är en underbar känsla att ha en unge 4-5 m i från sig och se när mamma eller pappa bäver kommer glidande och lutsar ungen med till boet ett tiotal meter bort. Därefter kommer tillbaka och drar till med paddeln så man blir blöt.
Har blivit varnad för att vara så nära, då de kan attakera.
Bävrarna har ställt till det ordentligt runt sjön, kapellön har mer eller mindre skövlats . De är inte direkt välkommna i byn.
Dammen betsod av en trevägskosning mellan en bäck från fjället samt bäcken som kommer från Svartå Kärn. Myren är alltså mitt i byn. Bäckrödingen är utplanterad på 50 talet. Men då viste man inte att den trängde undan den naturliga bäcköringen.
Jag har fiskat i väst afrikanska floder, längs Senegals kust samt 7 år i Mindelo på KapVerde.
Men forfarande är det bäckmete vid midsommar i älvdalen och jämtland som är den stötsta naturupplevelsen
Bertil
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: slut med bäckröding på midsommar bordet

Det behöver inte vara något onaturligt att bävrarna har flyttat. Ofta så stannar de några år på en plats för att sedan lämna den för en annan plats.
 
Toppen