F
F.d. 2944
Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: 580
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Nu är det slutåkt, inte otänkbart för resten av året.
I våras började min Pilote med Citroen C25 2,5 TD gå hackigt och ojämnt.
har en toppenmek som tittade på den och konstaterade att det kom diesel ur vakumslangen på dieselpumpen.
OK, renovering av dieselpump, blev dyrt!
Efter montering gick bilen om möjligt ännu sämre.
Gemensamt tog vi beslutet, meken Kenneth och jag att riva ur spridarna och testa. Efter ett hästjobb fick vi ur dom, den sista med hjälp av värme.
Visade sig att tre var riktigt dåliga och en urkass.
Va bra, tänker man. Nya spridarinsatser kostar ju "bara" 2000:- å då skall det väl gå.
Innan vi monterade tillbaka spridarna skulle vi förstås ta ett kompprov när dom ändå var ur, för säkerhets skull bara.
Det var i går kväll.
Resultatet? 25% tryck på en cylinder och 50% på dom andra tre.
Ja, faktum slog emot en som en rejäl käftsmäll, motorrenovering.
Det här händer ju med gamla bilar självklart men jag vill ändå skicka ut den här infon till er som funderar på en äldre bil.
Många husbilar av äldre sort har en Ivecomotor diesel på 2,5 liter och med turbo. Dom säljs under olika märken och beteckningar Citroen C25, Peugot J5, Renault Jumper.
Till en äldre Mercedesdiesel med sex cylindrar kostar delarna till en motorrenovering ca. 8000:-
Till en sådan här fyrcylindrig ivecomotor kostar samma delar runt 14000:-
Många reservdelar har utgått och går inte att få tag i längre och dom som finns är det ibland orimliga leveranstider på. Köpte en vacumpump för två år sedan med fem månaders leveranstid.
Har idag insett att det inte finns några begagnade motorer eller renoverade utbytesmotorer att få tag i här i Sverige.
Jag har kommit till vägs ände med den här gamla bilen, måste renovera.
Köpte den kontant 2006 för 130.000:- och idag står hon mig i ungefär 240.000:- totalt innan motorrenovering.
Som hon står idag får jag kanske 50.000:- med renoverad motor i bästa fall 100.000:-
Sensmoral
Tänk dig för innan du köper en riktigt gammal husbil och mitt råd är, undvik modeller med den här motortypen om du inte är mekintresserad, gillar att renovera och ständigt jaga reservdelar i förebyggande syfte på nätet.
Gillar du sådant är det en helt annan femma.
Gomer / Medlem
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: 580
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Nu är det slutåkt, inte otänkbart för resten av året.
I våras började min Pilote med Citroen C25 2,5 TD gå hackigt och ojämnt.
har en toppenmek som tittade på den och konstaterade att det kom diesel ur vakumslangen på dieselpumpen.
OK, renovering av dieselpump, blev dyrt!
Efter montering gick bilen om möjligt ännu sämre.
Gemensamt tog vi beslutet, meken Kenneth och jag att riva ur spridarna och testa. Efter ett hästjobb fick vi ur dom, den sista med hjälp av värme.
Visade sig att tre var riktigt dåliga och en urkass.
Va bra, tänker man. Nya spridarinsatser kostar ju "bara" 2000:- å då skall det väl gå.
Innan vi monterade tillbaka spridarna skulle vi förstås ta ett kompprov när dom ändå var ur, för säkerhets skull bara.
Det var i går kväll.
Resultatet? 25% tryck på en cylinder och 50% på dom andra tre.
Ja, faktum slog emot en som en rejäl käftsmäll, motorrenovering.
Det här händer ju med gamla bilar självklart men jag vill ändå skicka ut den här infon till er som funderar på en äldre bil.
Många husbilar av äldre sort har en Ivecomotor diesel på 2,5 liter och med turbo. Dom säljs under olika märken och beteckningar Citroen C25, Peugot J5, Renault Jumper.
Till en äldre Mercedesdiesel med sex cylindrar kostar delarna till en motorrenovering ca. 8000:-
Till en sådan här fyrcylindrig ivecomotor kostar samma delar runt 14000:-
Många reservdelar har utgått och går inte att få tag i längre och dom som finns är det ibland orimliga leveranstider på. Köpte en vacumpump för två år sedan med fem månaders leveranstid.
Har idag insett att det inte finns några begagnade motorer eller renoverade utbytesmotorer att få tag i här i Sverige.
Jag har kommit till vägs ände med den här gamla bilen, måste renovera.
Köpte den kontant 2006 för 130.000:- och idag står hon mig i ungefär 240.000:- totalt innan motorrenovering.
Som hon står idag får jag kanske 50.000:- med renoverad motor i bästa fall 100.000:-
Sensmoral
Tänk dig för innan du köper en riktigt gammal husbil och mitt råd är, undvik modeller med den här motortypen om du inte är mekintresserad, gillar att renovera och ständigt jaga reservdelar i förebyggande syfte på nätet.
Gillar du sådant är det en helt annan femma.
Gomer / Medlem