• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slirande generatorrem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Slirande generatorrem

Kan ju vara så att man fått sin "specialremskiva" överflyttad till den nya generatorn, men Bennsan vet säkert? :)

F

F.d. 58882

Guest

Att "specialskivan" inte flyttades över vet jag säkert. Den utbytta generatorn skulle lämnas i inbyte mot den sprittans nya generatorn & låg på disken så jag såg att gamla skivan var med.
Tillägas kan att den sk "specialskivan var måttmässigt identisk med en originalskiva, enda skillnaden var att den var svarvad ur en stång & inte som originalet punktsvetsade skivhalvor av pressad plåt. Min teori var/är att denna skiva borde vara stabilare än en plåtskiva.

Bennie

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Att "specialskivan" inte flyttades över vet jag säkert. Den utbytta generatorn skulle lämnas i inbyte mot den sprittans nya generatorn & låg på disken så jag såg att gamla skivan var med.
Tillägas kan att den sk "specialskivan var måttmässigt identisk med en originalskiva, enda skillnaden var att den var svarvad ur en stång & inte som originalet punktsvetsade skivhalvor av pressad plåt. Min teori var/är att denna skiva borde vara stabilare än en plåtskiva.

Bennie

Man skall aldrig vara säker, men en plåtskiva har troligen betydlig bättre värmeavledande egenskaper än en massiv. Att man väljer den förra av rent ekonomiska skäl vid nytillverkning är jag däremot nog rätt säker på.:confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är ju ganska kraftigt gods i de pressade "plåtskivorna" och krafterna i en kilremsöverföring är inte särskilt stora, så felet ligger med säkerhet inte där.
Jag skulle nog kolla väldigt noggrant mot en verkstadshandbok på monteringen av generatorfäste, eventuella distanser och brickor. Sedan kolla den där motorremskivan så att den inte är sliten. Därefter kolla att alla remskivorna ligger i linje. Sådana här drivsystem med kilrem har funnits i väldigt många år och fungerat alldeles utmärkt, felet ligger med all säkerhet inte i konstruktionen, utan hos den enskilda bilen.

F

F.d. 29954

Guest

Jag gratulerar att du har en Sofim motor. Trodde hela tiden att det var samma typ av franskt hopahälla som fick mig att gå på knäna.

Med tanke på vad du skrivit, och vad som hände för tre år sedan, skulle jag gissa att felet är den "nya" vattenpumpen. Förmodligen har du redan kollat att den inte går trögt, och är i linje med de övriga skivorna.

När nya tillverkare av tex vattenpumpar kämpar om marknadsandelar, skall man inte ta något för givet. Speciellt om prylen kommer från Kina, vilket för det mesta är fallet. Jag skulle även kolla kilspårens profil. Jag vet att det är trångt, men försök klippa av tex aluminium en profil som passar vevaxel skivan som ju är lättare att komma åt. Profilen skall vara exakt. Sedan kollar du mallen mot de andra skivorna, speciellt mot vattenpumpens. Ett annat sätt att komma vidare är att släppa lite på remspänningen så att den slirar något och titta med en strotoskop var den slirar. Man kan också, eftersom du bränner remmar på löpande band, se var det samlas "gummi damm" någonstans.
Tids nog hittar du felet, och då begriper man inte varför man såg det inte tidigare då det stod där framför ens ögon hela tiden....

F

F.d. 58882

Guest

Vattenpumpen köpte jag AxelAugustin & är av märket VALEO som satt original på motorn. En 3 år gammal pump skall ju inte vara slut men man vet aldrig. Imorgon skall jag ge mej på bilen med tångamparemetern så jag får detta kollat till att börja med. Sedan skall jag försöka komma in någonstans & lyfta upp bilen för att kolla linjäritet på hjulen, remskivan på motorn & att alla infästningar är som dom skall vara. Det värsta är att det är så förb...nat trångt.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det ser någorlunda ut som på vår (som är en 230) kommer du bäst åt från höger hjulhus och underifrån. :)

F

F.d. 29954

Guest

Det är ju trevligt att det står Valeo på pumpen. Jag vet ju betydligt dyarare delar där det tex står "Trelleborg" eller SKF, eller Nike, eller vad som helst seriöst och lika förbannat kommer bitarna från Kina. Marocko är föresten en känd förfalskare av original delar liksom turkiet. De har ingen skam i kroppen, tom bromsbitar förfalskar de och affärerna går bra..

Jag menar inte att pumpen skulle vara dålig, då skulle den har pajat redan, men den kanske inte har rätta måtten i linjäritet och i kilremshjulet...

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025

Problemet med växelströmsgeneratorer är att dom behöver gå på ett högt varvtal för att ge den ström som dom är anpassade för. Normalt för en i detta fallet 55 amp generator är att den skall gå i ett varvtal som är 6000 varv (generatorvarv inte motorvarv) för att ge den märkström på 55 amp. För att detta skall fungera sätter tillverkaren en remskiva som har en liten diameter för att växla upp det låga motorvarvtalet så att generatorn kan ge den ström den är tillverkad för. Detta fungerar så länge man har rätt spårning och friska remskivor och remmar. Får man inte ordning på detta så är den enda lösningen att man byter till en remskiva som är större.

//Inka

Toppen