Sv: Slirande generatorrem
Slirande remskiva så som du beskriver är rätt så typiskt för 2.5 diesel. Jag hade en sådan och det var ständig skruvande tills..
Om jag minns rätt så var det dubbla remmar från kammen till vattenpumpen och därifrån en enkel rem till generatorn.
Remmens levnadslängd beror mycket hur pass paralella remskivorna är. De kan ofta justeras mha. brickor. Generatorns och vattenpumppens livslängd påverkas enormt hur hårt remmen är spänd. Jag löste problemet genom att montera en överblivet spännrulle från kammremsbyte, vid generatorn. Man får sätta den kanska nära generatorns skiva på den sidan som inte drar och så långt innne som möjligt, så att remmytan mot skivan blir maximal. ( en rem kan ju inte putta, utan bara dra.)
Sedan spänner man normalt med generatorns spännmekanism. Eventuellt får man byta till en längre och kraftigare rem. (finns hos Biltema) En tandad rem biter bättre än en slät rem. Spray kan vara bra om man fått glasbeläggning på någon av ytorna, men där tror jag vanlig fin slippapper gör mer nytta.. Rätt konstruerad remsystem håller otroligt länge och är helt tyst.
Om jag var du, så skulle jag börja med att kolla remmensbredd. Det finns 7, 9, 11, 0ch 13 mm bredd, kanske fler? Om du har för smal rem som bottnar i spåren, bör du byta till en bredare. Det gör ingenting om den kommer någon millimeter över skivans kant, bara bra faktiskt. Sedan är det "bara" universal spänning. På en 20cm sträcka bör man med tummen kunna trycka remmen 3cm med liten tryck. Kanske 500 gram till 1kg? Pröva dig fram. Börja med en lös rem. wobblar och slirar den får du spänna lite till.
Det är tålamodsprövande att fixa konstruktionsfel i efterhand som amatör. Men det går. Och glad blir man...