• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slirande generatorrem

F

F.d. 58882

Guest
I 3 år har jag hållit på med detta elände. Ett evigt byte & spännande av den eländiga remmen, trångt & besvärligt. Hittintills 5 remmar på 3 år & 2500 mil. Ca 500 mil så är remmen sliten & har krypit ner i remskivan & det är ny rem som gäller, IGEN. Jag tycker mej ha provat allt! Byte av remskiva på generatorn till en massiv svarvad sak, spänt & använt DUBBLA muttrar på spännstaget & nu i somras lade generatorn av i Nürnberg så det blev ett byte till en ny. Nu i helgen var det dags igen, remmen slirar. Bilen är Fiat Ducato -91 & motorn är 2,5TD. När remmen slirar så skriker det så att folk hoppar högt på trottoaren, det är ju rent pinsamt. Nu är jag rejält trött på detta. Vad skall jag göra? Är det någon som vet?

Bennie

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Slirande generatorrem

Svårt med en gissning, men en möjlighet är att generatorn belastas onormalt högt? En annan möjlighet är att remmen spänns för mycket.
Alternativt kan din nya remskiva ha en för grov yta.

som sagt svårt att gissa men säkert irriterande:rolleyes:

F

F.d. 29954

Guest

Slirande remskiva så som du beskriver är rätt så typiskt för 2.5 diesel. Jag hade en sådan och det var ständig skruvande tills..
Om jag minns rätt så var det dubbla remmar från kammen till vattenpumpen och därifrån en enkel rem till generatorn.
Remmens levnadslängd beror mycket hur pass paralella remskivorna är. De kan ofta justeras mha. brickor. Generatorns och vattenpumppens livslängd påverkas enormt hur hårt remmen är spänd. Jag löste problemet genom att montera en överblivet spännrulle från kammremsbyte, vid generatorn. Man får sätta den kanska nära generatorns skiva på den sidan som inte drar och så långt innne som möjligt, så att remmytan mot skivan blir maximal. ( en rem kan ju inte putta, utan bara dra.)
Sedan spänner man normalt med generatorns spännmekanism. Eventuellt får man byta till en längre och kraftigare rem. (finns hos Biltema) En tandad rem biter bättre än en slät rem. Spray kan vara bra om man fått glasbeläggning på någon av ytorna, men där tror jag vanlig fin slippapper gör mer nytta.. Rätt konstruerad remsystem håller otroligt länge och är helt tyst.
Om jag var du, så skulle jag börja med att kolla remmensbredd. Det finns 7, 9, 11, 0ch 13 mm bredd, kanske fler? Om du har för smal rem som bottnar i spåren, bör du byta till en bredare. Det gör ingenting om den kommer någon millimeter över skivans kant, bara bra faktiskt. Sedan är det "bara" universal spänning. På en 20cm sträcka bör man med tummen kunna trycka remmen 3cm med liten tryck. Kanske 500 gram till 1kg? Pröva dig fram. Börja med en lös rem. wobblar och slirar den får du spänna lite till.
Det är tålamodsprövande att fixa konstruktionsfel i efterhand som amatör. Men det går. Och glad blir man...

F

F.d. 58882

Guest

Svårt med en gissning, men en möjlighet är att generatorn belastas onormalt högt? En annan möjlighet är att remmen spänns för mycket. Alternativt kan din nya remskiva ha en för grov yta.
som sagt svårt att gissa men säkert irriterande:rolleyes:
Att generatorn skulle överbelastas är nog inte orsaken den är ju original på 55A . Remmen har spänts av olika Fiat-firmor & av mej. Då jag spänt har jag spänt så att jag kunnat trycka ner remmen 10 mm som jag har lärt mig att det skall vara. För grov yta tycker jag inte att det kan vara för det har ju slirat hela tiden 1. med den gamla remskivan, 2. med den nya svarvade remskivan & nu 3. med den nya generatorn där remskivan är ny.

Det här kanske hjälper
Jag har inte provat eftersom det är så trångt så att man inte kommer åt & om det skulle hjälpa så tar man ju bara bort symptomen inte grundorsaken.

Har du bytt remskivan på motorn?
Nej, detta har jag inte gjort, har inte tänkt på detta men det skall jag göra. Det är ju bara detta kvar & sedan är allt nytt.
En annan fundering jag har är om det inte skall vara en spännrulle på remmen? Som det är nu så går remmen mellan motor, vattenpump & generator.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror inte du behöver göra någon omkonstruktion, de här bilarna är byggda i miljonupplagor, hade det varit ett sådant problem hade det funnits dokumenterat, inte minst på nätet. Om du ser till att alla remskivor och rem är i nyskick och linjerar ordentligt kommer det säkert att fungera. :)

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest

Då börjar jakten på en ny remskiva till motorn. På Axel-Augustin's & Mister Auto's hemsidor hittade jag inget. Om någon kan tipsa så vore det bra.

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På gressklippere har jeg noen ganger måtte bruke enten kevlarkledde reimer eller noe de kaller Super-2, reimer med tverrgående belter av kevlar. Begge deler har en mye større elitestyrke enn normale reimer.

F

F.d. 29925

Guest

Att generatorn skulle överbelastas är nog inte orsaken den är ju original på 55A . Remmen har spänts av olika Fiat-firmor & av mej. Då jag spänt har jag spänt så att jag kunnat trycka ner remmen 10 mm som jag har lärt mig att det skall vara. För grov yta tycker jag inte att det kan vara för det har ju slirat hela tiden 1. med den gamla remskivan, 2. med den nya svarvade remskivan & nu 3. med den nya generatorn där remskivan är ny.

Jag har inte provat eftersom det är så trångt så att man inte kommer åt & om det skulle hjälpa så tar man ju bara bort symptomen inte grundorsaken.

Nej, detta har jag inte gjort, har inte tänkt på detta men det skall jag göra. Det är ju bara detta kvar & sedan är allt nytt.
En annan fundering jag har är om det inte skall vara en spännrulle på remmen? Som det är nu så går remmen mellan motor, vattenpump & generator.

Bennie

Min tanke var att det är någon storförbrukare som drar ström hela tiden, exempelvis glödstiften.
Belastningen på generatorn (och rem) är ju störst just i början av laddningen och avtar relativt snabbt. Jag skulle nog mäta strömmen från generatorn till batteriet möjligen med en tångampermätare.
Remvax tror jag inte på, behandlar symtomen men inte orsaken.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jag brottas med samma problem på min 2,8IdTD -00 fast med multiribb rem, allt ser helt okey ut och jag har provat med alla möjliga remsträckningar och givetvis bytt rem.

Det slirar typ 30s vid start med har aldrig börjat slira vid drift, möjligen ligger glödningen på några sekunder men börjar det slira så slutar det inte förens man gasat till några gånger

Det blev inte bättre när jag satte dit ett extra bodelsbatteri och jag tycker mig notera att det är värre när bodelsbatterierna är urladdade. Jag har även testat att slå av och på extrabatteriet med dess huvudbrytare och då kunde man slå av och på slirandet så jag tror att det är kopplat till att man har hög belastning med stora batteribankar i en husbil.

Det man kan se rent mekaniskt på min bil är att remskivan på generatorn som sig bör har rätt liten diameter och relativt taskig omslutningsvinkel, dock finns det ju många bilar det funkar bra på så mitt nästa steg är att byta remskivan på generatorn.

//Peter

F

F.d. 29954

Guest

Jag tar trådskaparens problem bokstavligt. Han har haft detta problem länge och inga standard åtgärder från verkstäderna/mekanikerna har hjälpt. För mig spelar det ingen roll hur många miljoner ex som har tillverkats, problemet är där enl. trådskaparen, alltså måste något avvika fån det normala. Han har bytt generatorn, remmar, remskivor.

Om det är samma "skit motor" som jag tröttnade dvs. en fransk motor, inte Sofim motor. Där går kraften från kamaxeln med dubbla remmar till vattenpumpen som i sin tur har tre remmar varav en går till generatorn. Är det sådan system? I så fall, har du nog felet i spännrullen till de dubbla remmarna från kamaxeln som slirar. Det finns nämligen olika spänmekanismer som följer med när man byter vattenpump. I mitt fall, då jag hade samma problem, verkade spänmekanismen helt galet och fungerade inte heller ordentligt. Men den var dit skruvad av en proffs. Alltså i mitt fall hade man inte använt originaldelar utan någon billighetsvariant. Och hur skall man komma på sådant i efterhand? Man utgår ju ifrån att det som sitter i bilen är original.
Man kan också undra vad som hände för tre år sedan när problemen började?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En väldigt bra regel när man arbetar med gamla grejor är att först återställa allt till fräscht originalskick, och först därefter börja med modifieringar, om det fortfarande behövs, vilket inte är särskilt vanligt. Att försöka modifiera bort problem som beror på att delar är slitna eller felaktigt monterade ger ofta ytterligare problem, med nya onödiga modifieringar o.s.v.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om det är en enspårig kilremskiva, är ett vanligt fel när originalremmen slirar är att ena eller båda remskivorna är nerslitna på sidorna så remmen "bottnar" på remskivan. Det enda då som hjälper är byte av remskivor alternativ skaffa något bredare rem.

Alternativt kan det som drivs av remmen går för tungt i förhållande till remskivornas diameter. (felkonstruktion)

F

F.d. 58882

Guest

Ja, något galet är det. Allt är ju nu original & relativt nytt förutom remmen & remskivan på vevaxeln. BigSpender hade en teori om varför allt började för 3 år sedan & vad som skett med bilen då. Det enda jag kommit på är att jag då bytte kamrem med spännrulle & VATTENPUMP. Kan det möjligen vara vattenpumpen som går trögt? Likaså hög belastning på generatorn som laddar 13,9 -14,0 volt när jag kör. Bilen har för övrigt en SOFIM-motor så det är en rem som gäller. Remmen skall vara 10 x 950 mm.

Min plan är att:
1. Kolla laddning med tångamperemeter.
2. Låta FIAT kolla linjäritet på berörda remskivor.
3. Låta FIAT kolla vattenpumpen.
4. Låta FIAT kolla remskivan på vevaxeln.
5. Byta remmen IGEN.

Verkstaden brukar inte vilja att man är med när dom grejar med bilen men denna gång är kravet att om dom vill ha jobbet så skall jag vara med .

Mer ideer är välkomna för jag måste få ett slut på detta.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kolla remskivan på vevaxeln själv, det är inte säkert att moderna bilmekaniker vet hur det skall vara när det gäller kilremmar?! Alternativt be en vanlig enmansverkstad som drivs av en äldre bilmekaniker titta, där finns det ofta erfarenhet. Annars skall insidorna på remskivan vara släta utan "ryggar" då fungerar den om man använder rätt rem. Tänkte på din specialremskiva på generatorn, är det säkert att det blev en med exakt lika bredd och vinklar som original? :)

F

F.d. 29925

Guest

Kolla remskivan på vevaxeln själv, det är inte säkert att moderna bilmekaniker vet hur det skall vara när det gäller kilremmar?! Alternativt be en vanlig enmansverkstad som drivs av en äldre bilmekaniker titta, där finns det ofta erfarenhet. Annars skall insidorna på remskivan vara släta utan "ryggar" då fungerar den om man använder rätt rem. Tänkte på din specialremskiva på generatorn, är det säkert att det blev en med exakt lika bredd och vinklar som original? :)
Han har uppenbart bytt generator i Nürnburg för ett tag sedan men "ny" remskiva.:confused:

Toppen