Sv: slippa mobilläge på surfplatta
OK, nu är jag hemma igen och tänkte att jag skulle skriva av guiden om hur man gör för att hindra webbsiter från att visa innehållet i en mobilvariant.
Carnevals tips fungerar säkert och alla siter med särskild mobilversion har antagligen en sådan länk i nederkant. Men om man inte tycker det finns någon anledning att visa några sidor i mobilversion, så använd nedanstående steg för att ändra webbläsarens grundinställning.
Bakgrunden till varför det blir fel är för att webbläsaren identifierar sig som "Android", men att många siter fortfarande tolkar detta som den äldre inställningen "Android Mobile". Lösningen är att istället låta sin webbläsare säga att den är en "Desktop" istället. Detta tips bör fungera på alla tablets med Android 3.x.
1. Öppna Webbläsaren på plattan.
2. Skriv följande i adressfältet: about:debug ta Enter.
3. Öppna webbläsarens inställningar genom knappen med tre linjer allra högst upp till höger.
4. Välj "Inställningar"
5. Välj "Felsök" i listan till vänster.
6. På fönstrets högersida, välj "UAString" och välj "Desktop" istället för "Android".
7. Tryck på returknappen längst ner till vänster, för att gå ur inställningsmenyn.
8. I adressfältet, skriv åter about.debug och ta Enter för att återgå i normalläge.
Nu visas alla siter som om du satt vid en vanlig dator.
Det kan vara så att inställningen återställs om plattan startas om, det har jag inte provat (än).
//Stefan