• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slangdragning Truma Hymer 544

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
På min husbil så är pannan längst bak och likaså dörren och jag tycker att det är för dåligt tryck i rören fram till "hytten" .
Jag har tittat lite på denna rördragningen och det är 4 utblås på pannan .

1:a utblåset går med ca 50 cm rör direkt till entrén under skoskåpen .

2:a utblåset går under plastgolvet på toaletten (= bra golvvärme) vidare ner i dubbelgolvet och värmer upp tankar och div grejer .

3:dje utblåset går också under toaletten och förstärker den redan bra "golvvärmen" ner i dubbelgolvet och upp i köksskåpet och bakom sittgruppen med 22mm sidoslang upp till rutan den går ju vidare då till 3 st utblås längs med golvet och denn har jag ju då även vid avslutningen dragit upp vid rutan för att slippa kallras på vintern .

4:de utblåset förgrenar sig och del 1 verkar gå in i väggen bakåt på toaletten och det verkar som att hela toalettväggen har en luftspalt på 5 cm mellan ytterväggen och innerväggen och stänger jag spjället så verkar det som hela ytterväggen värms upp istället .
Den andra delen av förgreningen går vidare under toalettgolvet och förstärker den utomordentilga "golvvärmen"och fram till sittgruppen med 22mm sidoutblåset upp till rutan och dom 3 utblåsen vid sittgruppen som även på denna sidan går vidare upp mot fönstret .

Är det någon som har pillat lite med rördragningen för det är ju en del temperaturskillnad mellan fram och bak .

Jag har ju gjort en isolermatta på golvet i fram som går upp på torpedväggen :
Länk här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t39149/?highlight=isolermatta

Samt isolerat motorutrymmet :
Länk här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231295

Det jag märkte i helgen var att det blåste in lite mellan hatthyllan och fronten = det blev ingen imma där så där får man ju täta till lite .

Tanken var att dela på ett rörutblås och ta samma till toaletten och den som är vid skohyllan då borde man ju få mera flås frammåt .

Samt montera en avstängningskran till dubbelgolvet för det känns som att det är onödigt att blåsa ner en massa värme i dubbelgolvet då det är varmare än 5+ , många har ju dessa kranar/spjäll till garagen .


hoppas ni orkade läsa ... Vad tycker ni om erat flås i rören ?

Även om spjällen är stängda i bak och 1/4 dels öppet på mitten och fullt öppet i fram så tycker jag att det blåser lite dåligt = jag har ju inte alla spjällen fullt öppna utan mera strypta i bak .

( jo jag vet att det finns något som heter ALDE men nu fanns inte det på denna , tyvärr ;) )
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Hej!
Hade också dåligt sprut i en luftkanal. Efter koll hade denna luftkanal vid tillverkningen klämts ihop av vattenslangar,gasolrör och elledningar. Omöjligt att se, men när kylskåpet togs bort uppdagades det hela. Bilden visar hur kanalen såg ut efter borttagning. Har på garantin fått en ny, som jag nu skall montera rätt.
Roadglider
 

Bilagor

  • Bild 411.jpg
    Bild 411.jpg
    145,5 KB · Visningar: 19

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Jodu, det du kallar flås och blås är ju bara milda viskningar...
För att få det behagligare i bilen när det är kallt brukar vi dra för gardinerna mot förar/passagerarutrymmet och stänga till ventilen som sitter bakom förarstolen. Ventilen som mynnar i toautrymmet försöker jag stänga så gått det går - där blir varmt så det räcker och blir över annars. Har du försökt lyssna med Hymer i Örebro,t ex, om det finns skisser eller om man muntligen kan fåv eta hur rören är dragna?
Jag har också problem med ett envist drag framtill, alltså hatthyllan fast tvärtom. Det trycker in fartvind via motorutrymmet som pressas ut under det svarta tyget som är spänt över plywoodskivan. Skivan är skruvad men skruvarna tar inte, eller så gängar dom upp sig av vibrationerna. Passageraren klagar över att det ständigt drar. Nu har jag tejpat under tyget men det är knappast en evighetslösning. Får nog överväga att angripa problemet från motorsidan som du redan gjort med tilläggsisolering. Den du köpte från Biltema, är det med självhäftande baksida eller? Hur fick du fast isoleringen annars?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Isoleringen som jag köpte är självhäftande och gick utmärkt att montera .

Sen fick jag ju även en ljuddämpande "bonus" när jag skulle göra stöldskyddet : http://www.husbilsklubben.se/forums/t42145/?highlight=st%F6ldskydd och jag har ju dubbelglas i fram men man får ju anpassa listen efter hur bred skåran är och har man enkelglas så kanske det räcker med 5-6 mm tjock .

Jag funderade på om jag kunde sätta på en T-koppling på den som går ner i dubbelgolvet och dra den som dom andra rören och in under soffan och efter 1:a uttaget på soffan monterar jag en plugg/stopp och går på med denna slangen på en jag monterade loss och då blir det ju 3 utblås på den anslutningen samt blir det ju ett spjäll som är öppningsbart på den delen av slangen som går ner i dubbelgolvet för det tycker jag känns onödigt och värma upp när det är plusgrader .

Jag får dra lite slangar utvändigt innan och testa .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Nu har jag varit ute och pilat lite och jag drog ett rör direkt från pannan till dom 2 främre utblåsen samt gjorde jag om det extra utblåset som jag hade dragit upp till fönstret .
Normalt är det ju en slang som går upp vid kylen och jag hade ju dragit dit en 65mm som jag plattat till framme vid förarstolen och visst blev det varmt å gott vid förnstret men det kanske var lite väl bra så det blen en tunn slang där också istället .

Efter 2:a utblåset så blev det en plugg/stopp .

Det som kommer ske nu är att jag skall montera en T-koppling mellan slangen till entrén som nästan alltid är stängd och den kommer gå ihop med slangen som går till dubbelgolvet och den kommer då även att monteras spjäll på för som jag skrev tidigare så känns det dumt (känner jag nu iallafall ) att köra ner värme då det är plusgrader .

Jag tackar även Håkan 1 för slangar och kopplingarna .


Mer bilder kommer då jag är färdig med installationen vid pannan samt så kommer det bli "underbar" golvvärme nu på toaletten med ytterligare en slang .


Visst är det kul att hålla på och greja och ibland så blir det ju bättre ... :)
 

Bilagor

  • P1090433 (Large).JPG
    P1090433 (Large).JPG
    93,5 KB · Visningar: 27
  • P1090434 (Large).JPG
    P1090434 (Large).JPG
    119,5 KB · Visningar: 27

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Jaha då har man testat lite med att stänga alla ventiler och bara köra med dom främsta uttagen öppna och jag lade då in 2 st likadana termometrar i hålen och man märker ju att det uttaget jag byggde om kommer det ju bra mycket mera värme än från den som är orörd .

Slangen med den högre temperaturen går raka vägen från 1 av 4 uttagen på pannan som nu gick väl på något av dom högre stegen på gas .

Slangen med lägre temperatur går också raka vägen från 1 av 4 uttag på pannan , kan det göra så stor skillnad för att denna slangen med lägre temperatur går 1 meter i dubbelgolvet som har lite lägre temperatur samt inne i köksskåpen som har ett väldigt dåligt isolerat eluttag som kan ge kallras .

Jag skiftade även termometrarna och dom visade samma i resp. uttag .

Jag satte sedan även den ena termometern i det 1:a uttaget på slangen och det sista och då skilljde det 12 grader , skall man behöva ta rörisolering ? Jag vill ju inte värma upp sittlådorna invändigt .

28 grader i skillnad är lite väl mycket på den korta sträckan och visserligen är den svala slangen längre eftersom den går hela bilens bredd också .

Eller vad tror ni ? Räcker det med rörisolering ?
 

Bilagor

  • IMG_4173 (Large).jpg
    IMG_4173 (Large).jpg
    114,9 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Tänk bara på att inget av de fyra utblåsen enligt Truma får stängas helt genom ventillocken. Ett utlopp på varje kanal måste alltid vara öppet. Annars risk för överhettning av värmaren och att den då stänger av sig..
Roadglider
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Jag har precis samma problem på vår bil, vi har en slang som går under bilen till andra sidan sett från pannan, den är visserligen isolerad, men temperaturen ut där är mycket lägre än på "pannsidan" :confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Jag har skifta slangarna lite inne vid pannan och dragit om för att innan så gick det en slang från pannan direkt till dörren på ca 1 meter och ovanför dörren sitter termostaten vilket innebar att när det munstucket var öppet så "var det ju varmt i bilen .." och pannan gick ner på lågfart .
Jag delade denna då med slangen som gick till dubbelgolvet och har den som går till dörren lite halvstängd .

Jag har ingen isolering alls på röret till det som går vägen genom dubbelgolvet men skall fixa detta för golvet har ju andra munstycken och bör klara sig utan den strålningsvärmen från detta röret .

Så det blir att köpa lite rörisolering idag .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Slangdragning Truma Hymer 544

Jag satt idag och pratade 1/2 timme med Mats Rosén på ALDE om det dåliga flåset på fläkten när man körde Trumapannan med elpatron och detta visste dom om på Truma tillverkaren men verkade inte var så intresserad av att åtgärda detta och dom på ALDE var ltie besvikna sa han att dom inte hade åtgärdat detta då det kom en ny modell .

Elpatron till pannorna var ju mest vanligt till norden och i Tyskland så var det inte så prioriterat vid husbilsköp sa han .

Jag har dock fungering på att antingen montera en separat reostat till fläkten eller se om jag kan flytta den känselkroppen som inte blir varm då man kör på elpatron .

Jag fick också bekräftat att känselkroppen som sitter i pannan styr fläktmotorns hastighet = kör man på lågeffekt så blir den inte varm och då blir det heller ingen fart i fläkten .

Kör man på gas och tar ut mera effekt blir ju känselkroppen varm och ökar då fläkthastigheten och då när fläkthastigheten ökar och till för mera luft i slangarna så svalnar känselkroppen sakta men säkert och då går även fläkten ner i fart .. och så håller det på , lite "jojovärme" .


Nu väntar jag bara på sprängskissen och kopplingsschema , jag fick "bara" med manualen i det efterföljande mailet .
 
Toppen