• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slag/Smell i styring. Fiat 2,8 JTD.

F

F.d. 4080

Guest
Hei!
Har en Eura integrert, bygget på AL-KO OG Fiat 2,8 JTD. 2004-mod.
Opplever i det siste at der er kraftige smell i styringen når jeg starter opp med "kald" bil. Høres godt, både inni og utenfor bilen. Gjelder når styringen er helt ute i siden, begge sider. Forplanter seg også i form av tydelige rykk i rattet.
Hører ingenting ved varm bil og styringen er det ellers ingenting å utsette på. Kan det skrive seg fra servoen, når oljen er kald?
Var innom verksted for kontroll, men da var selvfølgelig bilen varm og ingenting å høre. Bilen var på bukk for sjekk, men de fant ingenting galt.
Noen med lignende erfaringer, som kan gi meg et hint?

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Slag/Smell i styring. Fiat 2,8 JTD.

Hej låter som en kärvande drivknut som håller på att tröttna har nån damask varit(är)trasig kan fettet bytts ut mot vatten och rostat ,beror lite på om det låter bara när bilen rullar och svänger eller står still och svänger kan även vara så enkelt som dåligt dragna hjulbult (muttrar).

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan høres ut som slitte yttre knuter på drivakseler - antar at lyden kom først på høyre side.

F

F.d. 4080

Guest

Takker for innspill og forslag.
Dette har ikke noe å gjøre med oppheng eller drivknuter, slik jeg opplever det.
Slagene kommer når jeg starter opp med kald bil og jeg f.eks. skal svinge meg ut fra en parkeringsplass. Når jeg da tvinger rattet helt over til ene siden og tvinger det mot endestopp, så opplever jeg disse smellene sammenhengende, enten bilen står helt i ro eller ruller sakte. Lyden stopper når jeg slipper rattet.
Det kjennes også tydelige slag mot rattet.
For meg høres det ut som om det kommer fra servostyringen, men bilen er ellers helt fin å kjøre, så jeg føler det ikke som veldig utrygt å kjøre med.
Har sjekket oljenivå på servoen, dette er ok.
Fortsatt åpen for forslag.

F

F.d. 7282

Guest

Kan det möjligen vara övre fjäderbenslagring som kärvar vilket resulterar i att framfjäder
"hoppar" till vilken kan tydligt kännas i ratten.

// Pär

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Om du känner tydliga slag i ratten vid fullt rattutslag är det drivknutarna som är problemet,hög tid att åka till verkstad innan du får bärgas dit.
Sedan ska du inte hålla ratten mot stoppläget eftersom det belastar servopumpen,släpp tillbaka ratten någon cm från ändläget.:)

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Men han står ju still, då kan det väl knappast vara drivknutarna som låter ??

// Pär

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Då eftersom hon skriver att hon håller ratten mot ändläget alltså fullt rattutslag och det är när bilen är kall så protesterar förmodligen servopumpen mot den omilda behandlingen när oljan är kall.
Man hör många förare vid tex fickparkering som håller ratten mot ändläget och det skriker rejält i pumpen men då är ju oljan varm och mer lättflytande så då går det bra,när den är kall och trögflytande som i ovannämnda fall gillar inte pumpen läget och smällarna som uppstår är när oljan inte vill flyta med lätt och smidigt som den gör när den är varm.
Hon skrivar dessutom att problemet upphör när hon släpper tillbaka ratten så lösningen är enkel,sitt inte och håll ratten mot ändläget utan släpp tillbaka den 1 eller 2 cm från fullt utslag.
Läste inte tillräckligt noga innan förra inlägget :eek:

F

F.d. 50069

Guest

Håller med Jeepkungen här! Sitter det inte en överströmningsventil också som skall skydda hydraulsystemet vid olämplig behandling ( hålla stumt mot ändlägena). Dessa kan också bete sig lite konstigt, t.ex slag i ratten.
Jag vet inte om oljenivån i systemet också kan påverka? Eller oljekvalite´n.

Anders

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Hej!
Hoppar det till tror inte jag på att det är styrservon utan som Per att det är övre fjäderbenslagringen. Det som jag tycker verkar konstigt är att det inte låter när det har blivit varmt, borde höras även då.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Eftersom det bara uppstår när bilen är kall och vid fullt rattutslag när servopumpen är maxbelastad har det inget med fjäderbenet att göra.
En husbil är ganska tung på framaxeln och utan servo skulle den vara väldigt tungstyrd,om man nu tänker på att framvagnen är inställd så att ratten strävar efter att gå tillbaka till rakt fram position,t e x efter en sväng släpper du bara taget lite om ratten så snurrar den själv tillbaka.
Det är alltså rätt stora krafter vi pratar om som vill tillbaka i rakt fram läge när du sitter där med ratten i ändläget,det som nu händer är att överströmmningsventilen börjar att stötvis släppa igenom oljan för att inte pumpen ska skadas.
Oljan är dessutom kall och trögflytande eftersom bilen är nystartad,detta kan då upplevas som stötar eller slag i ratten.
Dessutom skriver hon själv att problemet uppstår bara när hon sitter och håller ratten mot ändläget och bilen är kall,som jag skrev tidigare är lösningen enkel.
Sluta hålla ratten mot ändläget,det är inte nyttigt för servopumpen varken i kallt eller varmt läge .
:)

F

F.d. 12300

Guest

Är det inte styranslagena som går i mot vid fult ratt utslag kan avhjälpas med lite fett om det nu finns några på fiat ?

F

F.d. 4080

Guest

Hei igjen!
Hjertelig takk for interessante og lærerike svar.
Er enig i de som mener at dette er noe som skriver seg fra servosystemet og omløpsventilen. Virker for meg å være hydraulisk generert.
Skal ta det opp med verkstedet ved neste besøk.
Jeg prøver selvfølgelig å unngå å tvinge rattet helt til siden, så sant det er mulig. Men nå og da er det jo nødvendig for å komme seg ut fra en trang parkering.
Ellers er det jo å si at jeg er en "han", selv om jeg kaller meg "Jenny". Det har sin egen historie.:D

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej har du bytt kamrem på motorn max 5år den driver servopumen dra aldrig i ratten vid start av motor kan kugga över

F

F.d. 4080

Guest

Takk for påminning.
Remmen ble byttet i 2008, så den bør være i god stand.
Er klar over at en ikke bør starte motoren med belastning på servopumpen, men det forkommer sikkert at jeg glemmer det når jeg starter opp.

F

F.d. 4080

Guest

Har nå vært på verksted og ordnet med problemet.
Som det ble antydet av flere, øvre fjærbenslagring var veldig dårlig, spesielt på venstre siden. Lagrene ble byttet på begge sider. De blir nå montert opp/ned i forhold til fabrikkmonteringen. Da blir lagerskålen å vende nedover og en unngår at det samler seg vann i lagerbanen.
Men problemet med smell ved svinging låg nok i at registeremmen var for slakk. Selvfølgelig har jo større motstand i styring pga. dårlige fjærbenslagre også hatt betydning.
Remmen er nå strammet og ingen flere lyder å høre.
Takker for gode råd. Mange som har mye kunnskap i dette forumet.:)

Senast redigerad av en moderator:
Toppen