• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladd men ingen ladd

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B C 544
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Bodelsbatterierna (2 av geltyp) verkar inte ta¨inte laddning med 220-volten ansluten. Laddning under körning fungerar dock. Anslutning till bilen OK, kollat automatsäkringen mellan intaget i bilen och elektronikboxen, kollat alla säkringar (bilens, batteriernas säkringar under framstolarna, säkringar i elboxen, mätt upp och sett att det finns ström fram till boxen, startat om boxen och ryckt i alla kablar som tänkas kan för att hitta ev glapp/oxid. Men icke. Infodisplayen uppger 90 Ah och .0,4 A. Å andra sidan verkar spänningen vara OK, 13,3 volt för bodelen, 13,2 för startbatteriet. Kan ett batteri har pajat? Hur kollar man det enklast? Måste man ta loss det? Bilen är en 2005:a, tycker att batterierna borde hålla längre. Sålde nyss en VW California -94, båda gelbatterierna original och friska om än inte så spänstiga... Tacksam för råd, särskilt som vi bor på Gotland och det är lååångt till närmaste Hymerverkstad (Örebro)...
 
F

F.d. 8765

Guest
Hej Robert
Du som har en såpass ny bil har väl en digital kontrollpanel. Tidigare hade jag en Euramobil av -05 årgång som hade en digital display. Den fick jag kallibrera själv, så att de olika parametrarna stämmde. Det stod att läsa i manualen hur man gjorde.
Hoppas att det fixar sej.
 
J

Jerka

Guest
Hej på Er!

Jag är ingen expert på detta men jag har en kompis med husbi som satt in gelbatteri o laddaren blev förstörd. Enligt husbilsfirman som han tog kontakt med går det inte med en vanlig batteriladdare utan att man bygger om på något sätt. Direkt från solceller fungerar. Hoppas ni får ordning på detta:

MVH/Stig
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Hej och tack ni som engagerat er. Det extra gelbatteriet är monterat av Hymer i Örebro och jag har ingen anledning att misstänka att de gjort något fel - bilen levererades ny med två batterier. Allt har funkat fram tills för att par veckor sedan. I helgen ska jag lossa bodelsbatterierna och kolla spänningen. Misstänker att det ena har lagt av.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Jo, i går aftes ryckte jag lite extra i en automatsäkring för 220-volten, placerad undr ena soffan. Den hade inte löst ut men när jag rörde vid kontakterna knastrade det. Oxid eller glapp, vet inte, men efter en stunds ryck och slit gick 220-voltströmmen in bilen igen och si! - laddningen tickade i gång. Vi firade med att bo i bilen på tomten och fick t o m snurr på tv:n...
 
Toppen