• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

släpvikt

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: släpvikt

Jag har skriftligt på att man kan kombinera E kortsregeln från före 2013 med övergångregeln för tung personbil.
Bara för att klargöra att detta är tillåtet.
Så med B kort från före 96, och E behörighet från före 2013, kan man köra en hur tung PbII som helst med för bilen max tillåtna släp. Tex tursisbuss @16 ton och ett släp @ 4 ton.

Precis så gjorde en kompis för x antal år sedan. Typade om sin WIMA buss till PBII och vipps fick vi köra den på B-kort.

Enda kravet var att de gjorde om lastutrymmet så man hade en gång som gick genom hela bussen. Så övre delen av lastutrymmet gjordes om till dubbelsäng. Vilket fungerade alldeles utmärkt då vi förvarade kåpsetten till motorcyklarna där. De låg ju skyddade på skumgummimadrassen :).

// Niklas
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: släpvikt

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/8490.

Fråga: Hej. Vi hade en diskussion i en campinggrupp gällande om man får köra tungt släp efter tung husbil om man har BE och B taget innan 96.
Exempel min husbil (PB2) xxxxxxx skulle jag få dra tex xxxxxx med den och mitt BE?

Mvh Mikael Lundberg

Svar:
Hej!
Ja det får man om man haft sin B-behörighet oavbrutet sedan 1 juli 1996.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: släpvikt

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/8490.

Fråga: Hej. Vi hade en diskussion i en campinggrupp gällande om man får köra tungt släp efter tung husbil om man har BE och B taget innan 96.
Exempel min husbil (PB2) xxxxxxx skulle jag få dra tex xxxxxx med den och mitt BE?

Mvh Mikael Lundberg

Svar:
Hej!
Ja det får man om man haft sin B-behörighet oavbrutet sedan 1 juli 1996.

Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Är det verkligen rätt citerat?
"...oavbrutet sedan 1 juli 1996"

Jag gissar att de menar "...oavbrutet sedan före 1 juli 1996", eller?

Mvh!
// Niklas
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: släpvikt

Ja det är rätt intressant att regelenheten inte kan skriva rätt :mad:. Rätt citat är : Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är behöriga att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3,5 ton under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG. Förnyelse eller utfärdande av körkort i andra fall än efter indragning påverkar inte de tidigare rättigheterna.
 
Toppen