• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpvagnsvikt och BE körkoty

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej,

Har en husbil PB2 där det står i regbeviset att max släpvagnsvikt är 1250 med BE körkort

Jag har ett släp med totalvikt på 1300kg.

Min fråga är om jag med BE behörighet får dra mitt släp om jag inte lastar mer än upp till totalvikt på 1250kg.

Hälsningar!

Hasse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Nej, det är totalvikten som gäller. Du får inte ens dra släpet tomt, utan last. Men det finns kanske möjlighet att typa om släpet till lägre totalvikt? Hör med din lokala bilprovning.
aake
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Hej!
Jag anser att det är tillåtet, skillnaden mellan B och BE är att för B-kort begränsar totalvikten och för BE-kort bruttovikten.
Åke
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Hej,

Har en husbil PB2 där det står i regbeviset att max släpvagnsvikt är 1250 med BE körkort

Jag har ett släp med totalvikt på 1300kg.

Min fråga är om jag med BE behörighet får dra mitt släp om jag inte lastar mer än upp till totalvikt på 1250kg.

Hälsningar!

Hasse
Hvis din husbil veier under 3,5t kan du trekke den siden det er aktuell vekt som gjelder.
Veier husbilen din over 3,5t kan du ikke draden i det hele tatt som aake sier.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Hvis din husbil veier under 3,5t kan du trekke den siden det er aktuell vekt som gjelder.
Veier husbilen din over 3,5t kan du ikke draden i det hele tatt som aake sier.

Husbil registrerad som Pb2 och väger över 3,5ton får köras på ett B-kort om innehavaren har ett körkort daterat före 1/7 1996 i enlighet med övergångsbestämmelsen och detta inte varit återkallat. Därför gäller även BE-körkortet för ett tungt släp för fordonet. Detta är dåligt rättsligt förankrat men så ser tolkningen ut för närvarande.
Åke
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Husbil registrerad som Pb2 och väger över 3,5ton får köras på ett B-kort om innehavaren har ett körkort daterat före 1/7 1996 i enlighet med övergångsbestämmelsen och detta inte varit återkallat. Därför gäller även BE-körkortet för ett tungt släp för fordonet. Detta är dåligt rättsligt förankrat men så ser tolkningen ut för närvarande.
Åke
Jeg er klar over at dere har den spesielle regelen dere har lokalt i Sverige, men nå snakker vi om vogntog og ikke enkeltkjøretøy.

Og tro at dere kan dra rundt vogntog på 20-30t med BE og den spesille regelen er vel og dra den for langt? Maksvekten for BE er rundt 7t om jeg ikke husker feil.

Så dere får nok vente til dere evt. får C1E slik vi gjorde i Norge og kan kjøre vogntog inntil 12t.

Forøvrig kan du vel se på den førekortforskriften som dere anbefales og ha med dere når dere kjører utenfor sveriges grenser som gir dere rett til og kjøre kjøretøy over 3,5t på B førerkort om det står noe om tlhenger der.

Skulle forøvrig ikke forundre meg at det står maks at dere kan kjøre 7,5t slik vi kunne i Norge på Klasse. 1 som det het.

Har ikke lest den selv, men er rimlig sikker det ikke står der at dere kan kjøre med tilhenger over 750kg.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Hej!
Jag anser att det är tillåtet, skillnaden mellan B och BE är att för B-kort begränsar totalvikten och för BE-kort bruttovikten.
Åke
Detta är det rätta iallafall om bilen väger under 3,5 ton.
Lär inte vara prövat om den väger mer.
Mats
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Släpvagnsvikt och BE körkoty

Tor H
Jag håller med om att det verkar fel att få köra tunga fordon(Pb2) med tungt släp på ett BE men så ser det ut någon begränsning vid 7,5ton finns ej, detta har varit uppe till debatt ett antal gånger. Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsens chefsjurist för området och hon säger att rättsosäkerheten är stor för detta och skulle det inträffa en större olycka och bli rättslig prövning kan hela undantaget falla. Transportstyrelsen har inte tolkningsföreträde sade hon.
Åke
 
Toppen