• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpvagnskalkylator

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag fick info från Caravan via facebook om att transportstyrelsen ordnat en släpvagnskalkylator.

Appen är (om jag förstått rätt) inte färdig men det går bra att testa den på transportstyrelsens hemsida: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Om jag hade kommit på vad jag har för regnummer på mitt släp hade jag redan testat kalkylatorn men det tar lite tid att hitta rätt när man bara kommer ihåg bokstäverna! :D

Läser man "om släpvagnskalkylatorn" så står det att den bara fungerar till personbilar, hur det fungerar med pb2 hade jag tänkt mig att jag snart får svar på här i tråden.

Detta kan kanske kallas "Hbk testar" och vi kanske kommer fram till om detta är bra eller skräp ;)

mvh jocke
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Verkar ge rätt besked även för min kombination. Jag får dra 3 ton.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

For min del en dumm kalkylator

Hur mycket kan jag dra med min bil ?

Nº 6887DJT samma nummer pa slapvagnen.

Finns det ingen kalkylator med bilmodell och slapvagnsvikt?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnskalkylator

For min del en dumm kalkylator

Hur mycket kan jag dra med min bil ?

Nº 6887DJT samma nummer pa slapvagnen.

Finns det ingen kalkylator med bilmodell och slapvagnsvikt?

Kolla en spansk sida:)

Tycker kalkylatorn var smart. Jag fick en gul bil och ett rött släp när jag testade.
Men kryssa jag i rätt körkort blev det bättre.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Kolla en spansk sida:)

Tycker kalkylatorn var smart. Jag fick en gul bil och ett rött släp när jag testade.
Men kryssa jag i rätt körkort blev det bättre.


Har i Spanien sa ar agaren till regestreringsnummer hemliga uppgifter.
samma sak om manga andra saker som till ex telefonnummer. mm.

Det ar bara polisen som kan komma at dessa uppgifter.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Har i Spanien sa ar agaren till regestreringsnummer hemliga uppgifter.
samma sak om manga andra saker som till ex telefonnummer. mm.

Det ar bara polisen som kan komma at dessa uppgifter.

Ingen ägare avslöjas ju i släpvagnskalkylatorn. Man måste ju själv veta regnumren. Registreringsnumret är ju "ohemligt" så fort man visar sig utomhus med bilen, eller för den delen om man lägger ut en annons utan att sudda nrplåten.

Kalkylatorn hade nog inte funkat så bra ändå även om den klarade Spanska skyltar eftersom det förmodligen är andra regler kring släp där :)

Juan, jag är helt och hållet övertygad om att du har koll på hur mycket du får dra. Det hade jag med, men kalkylatorn testades mest för skojs skull...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Ingen ägare avslöjas ju i släpvagnskalkylatorn. Man måste ju själv veta regnumren. Registreringsnumret är ju "ohemligt" så fort man visar sig utomhus med bilen, eller för den delen om man lägger ut en annons utan att sudda nrplåten.

Kalkylatorn hade nog inte funkat så bra ändå även om den klarade Spanska skyltar eftersom det förmodligen är andra regler kring släp där :)

Juan, jag är helt och hållet övertygad om att du har koll på hur mycket du får dra. Det hade jag med, men kalkylatorn testades mest för skojs skull...

Nej du Iceman jag har faktisk inte en aning fast jag har fullt korkort.

jag vet att jag far kora min slapvagn med max 350 kg den skall ha samma regnummer som bilen. Slapet behover ingen skatt, besiktning, broms, eller regestreringsskyly endasst regesstrerinspapper.
Har far jag kora tyngre slap, men da skall den besiktigas och forsakras och ha bade bilens och sitt eget regestreringsnummer.

Mycket enklare i Sverige

Att satta en dragkrok pa bilen ar oksa ett jattejobb, det ar darfor manser mycket lite krokar har.

Det finns en sida som begar mitt regnummer och det ar att betala boter:mad:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Låter onekligen lite krångligt Juan!

Jag funderar på att skaffa mig ett litet släp till bussen så man kan ha med sig en shoppingbil :)

0513901516.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Släpvagnskalkylator

Men Ice man inte kan du ha en sadan shoppingbil, jag menar utan overvaning.:twitcy:
 
Toppen