• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpvagn och LGF

J

Jimbo

Guest
Lägger upp detta så att ingen i denna klubb "gör bort sig" i onödan.

Har idag sett 2 st personbilar med tillkopplade släpvagnar försedda med LGF-skylt.

DETTA ÄR INTE LAGLIGT!

Man får inte avregistrera sin gamla släpvagn eller ställa av den för att sedan använda den "gratis" med LGF-skylt efter bil.

Släpvagnen, vilken är försedd med godslastflak, är och förblir en släpvagn om du skall dra denna efter en BIL även fast du "skrotar" den. Den blir aldrig ett efterfordon i detta fall.
(Framförande av oregistrerad släpvagn, oskattat, oförsäkrat)


MVH/
J
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagn och LGF

Är väl samma för båttrailer.

Blev tipsad av en polisbekant att om det ska ske så ta åtminståne bort regskylten så kontrollen blir omständigare. Fast viss är det fel.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Släpvagn och LGF

Ja, helt riktigt för båt-trailer som är bromsad och fjädrad.

Båtvagn är ett efterfordon, 30 km/h.

Men det spelar ingen roll om man tar bort reg-skylten på en släpvagn. Är det en släpvagn så är det =) oregistrerad eller inte. Men observera att detta gäller endast när släpet dras efter ett fordon som tillhör fordonskategorin BIL. Ej ex. traktor.

Bil:
Ett motorfordon som är försett med tre eller flera
hjul eller medar eller med band och som inte är att
anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas
in i personbilar, lastbilar och bussar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagn och LGF

Fast visst kan man tycka det är konstigt att man inte får köra en båttrailer med LGF som är avställd när man vet att det är schyssta grejer som tål last när man kan svetsa ihop vilket skit som helst och sätta dit LGF och det är helt OK.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Släpvagn och LGF

Kan delvis instämma i det....men... vart drar man gränsen?

Man måste se vad fordonet är ämnat att användas till. Annars skulle ju alla ge tusan i att besikta bilen och hänga dit en LGF-skylt... för då måste det ju bli en A-traktor :wideeyed:.

Båtvagnens syfte är för iläggning och upptagning samt kortare flytt.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Släpvagn och LGF

Sedan är det ju så att LGF-släp saknar fjädring, troligen för att man inte ska frestas att blåsa på. De tillhör ju kategorin specialfordon (gjorda för ett särskilt ändamål).
Jag har själv kört mer är 30 km med upptagningsvagn, det går inte om vägen är ojämnt.
:twitcy:
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Släpvagn och LGF

Kan delvis instämma i det....men... vart drar man gränsen?

Man måste se vad fordonet är ämnat att användas till. Annars skulle ju alla ge tusan i att besikta bilen och hänga dit en LGF-skylt... för då måste det ju bli en A-traktor :wideeyed:.

Båtvagnens syfte är för iläggning och upptagning samt kortare flytt.

Nja, det krävs ju lite mer för att kunna använda den som A-traktor, men jag förstår din tanke.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Släpvagn och LGF

Klart det krävs mer...
en liten liknelse för att se vart folks livliga påhitt kan ta vägen =)

"men jag kör ju bara 30 km/h".......
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Släpvagn och LGF

]Klart det krävs mer...
en liten liknelse för att se vart folks livliga påhitt kan ta vägen =)

"men jag kör ju bara 30 km/h".......[/quote]

Det gör jag med numera, man gör bara det misstaget en gång. Var ung och odödlig på den tiden:oops:
 
Toppen