• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Jag var inne under släktforskning och tittade av nyfikenhet om det varit någon trafik där. Men nej. Är det verkligen så att av över fyra tusen medlemmar så är det ingen som släktforskar eller har något att tala om och kanske diskutera. Jag har hållit på sju-åtta år och jag kan ju inte allt men något. Jag vet ju att det finns några som håller på men det är väl för dom som för mej. Det går lite i vågor men nu är det ju vintern som nalkas så då tar vi väl upp det igen.:wideeyed:
MVH BOH HBK681
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning

Det kanske beror på att det finns betydligt bättre fora än husbilsklubben för detta ändamål. Som namnet på detta forum antyder så är det bäst på husbilsfrågor av skilda slag.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Hej Knarrevik,
jag håller nog inte riktigt med dig om att släktforskning inte passar in att diskuteras här i husbilsklubbens forum. Min uppfattning är att intresset för släktforskning passar minst lika bra in som alla andra olika och speciella intressen som HBKs medlemmar har.
Det är ju just olika intressen som stimulerar umgänge och kontakter samt ger möjlighet att sätta piff och skapa extra stimulans på husbilsåkandet. Med ett eller flera intressen utöver själva husbilsåkandet blir det absolut ingen brist på resmål. Husbilen ger ju just den möjlighet som många gånger behövs för att man verkligen ska kunna utöva och ägna sig åt sina intressen på platser långt utanför hemorten.
Då det gäller släktforskning så skapas faktiskt en alldeles utmärkt möjlighet just med husbilen genom att man oberoende av tid och plats kan besöka t.ex. släktgårdar, genomföra släktbesök, efterforskning på plats, fotografering och på plats följa olika intressanta släktspår.
V-backen :rolleyes:
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Kan det bero på, som i mitt fall, att själva forskningen ligger lite lägre på sommaren. Då använder man ju husbilen för att besöka olika platser man blivit nyfiken på under vinterns forskning. Det är toppen att ha ett mål när man bara vill sticka iväg några dagar.
Det kanske också beror på att inläggen hamnar under ett annat ämne. Läste just "Efterlysning" i "Under markisen" som också kunde passat under ämnet "släktforskning".
Hursomhelst ska ni se att det lossnar nu när höstmörkret faller. Har bl a ett par efterlysningar själv som kommer inom kort.
Ska bara packa i den "nya" husbilen först. Den hämtas på torsdag och måste vara redo för infall.
Ann
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning

Min uppfattning är att intresset för släktforskning passar minst lika bra in som alla andra olika och speciella intressen som HBKs medlemmar har.
V-backen :rolleyes:

Det är just det som är problemet! Husbilsfrågorna och därtill hörande frågor hamnar i skymundan för speciella intressen som kan diskuteras i deras egna fora.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning

Det är just det som är problemet! Husbilsfrågorna och därtill hörande frågor hamnar i skymundan för speciella intressen som kan diskuteras i deras egna fora.
Censur är aldrig bra. Vem skall bedöma vad som är relevant husbilsanknutet??
Jag tycker v-backens bedömning är riktig.
/Åke
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Släktforskning

Jag skall ansluta mig till Genline när vi kommer ner till Spanien, har jag lite att göra eller att det stormar och regnar, ja då kan jag sitta med släktforskningen en stund, och som bekant så finns det hur mycket som helst att leta efter :wink:
Sen tycker jag nog att det här skall vara ett så öppet forum att vi skall kunna ventilera det mesta. Dom speciella husbilsfrågorna kommer absolut inte i skymundan, så där har den gode Knarrevik fel.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Det är just det som är problemet! Husbilsfrågorna och därtill hörande frågor hamnar i skymundan för speciella intressen som kan diskuteras i deras egna fora.

Hej igen,
jag tror inte att det är någon större risk att husbilsfrågorna kommer i skymundan och det tror jag inte heller att de som en gång skapade detta utmärkta forum var särskilt oroliga för. De liksom jag ser ser nog husbilen som ett medel, som just för oss samman genom vårt husbilsintresse. Visst kan man bara ha husbilen som intresse, det är naturligtvis helt okey. Men jag är tämligen säker på att vi alla dessutom har andra intressen som vi vill kunna ängna oss åt med hjälp av husbilen. Intressen som vi vill kunna diskutera inom klubben och öppet redovisa eller dela med oss till klubbens alla medlemmar.
Jag är inte den som ska tolka HBKs stadgar, men när jag läser den första ändamålsparagrafen så tycker jag mig kunna utläsa att vi utöver husbilsintresset gemensamt ska värna om medlemmarnas önskemål och intressen.
Jag är helt övertygad om att gemenskapen odlas, stärks och mår bra av flera olika intressegruppers diskussioner och träffar inom Husbilsklubben.
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning

Jag är med i ett antal andra fora med specialintressen som navigering, geocaching mm. Moderatorerna där ser nog inte med blida ögon på om jag skulle göra inlägg om katter, hundar och släktforskning. Där måste man hålla sig till ämnet. Jag måste själv erkänna att jag inte alltid hållit mig till den ursprungliga tråden men det är bara en och annan svordom som blivit censurerad.

Jag trodde när jag gick med i klubben att den uteslutande skulle handla om husbilar och närliggande ämnen men jag hade tydligen fel.

Hur som helst, om jag i framtiden kommer att intressera mig för släktforskning söker jag mig ett forum som är mer lämpat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

De som är intresserade av släktforskning och som bara vill ägna sig åt detta kommer kanske en dag till den situationen att det är dags att besöka de platser som släkten en gång bebott ellr verkat i. Då kommer en husbil väl till pass. Hoppas de då söker sig till Husbilsklubben.se annars löper de kanske risken att få onda ögat på sig.

Här försöker vi vara lite mera vidsynta. Jag och många med mig ser nog inte husbilen i sig som ett intresse. Det är nog snarare vad man kan se och uppleva med dess hjälp som är det verkliga intresset. Att då ventilera dessa resmål här ser jag som av klubbens målsättningar parallellt med problemlösning kring fordonet. Resmålen kan vara en golfbana, en badstarnd, en camping eller ett arkiv för släktforskning.

Vi i webben försöker strukturera upp forumet så gott det går och flyttar därför ganska många inlägg med specifika frågeställningar, oftast från Under Markisen, till olika ämneskategorier. Detta gör att det borde vara ganska enkelt för den med specifika intressen att hitta just sin bit utan att behöva störas av det som kanske upplevs som ointressant eller till och med orelevant.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släktforskning

De som är intresserade av släktforskning och som bara vill ägna sig åt detta kommer kanske en dag till den situationen att det är dags att besöka de platser som släkten en gång bebott ellr verkat i. Då kommer en husbil väl till pass.

Eller flyg, tåg, buss eller varför inte personbilen. Det är ju inte själva resandet som jag kritiserade utan att man använder detta forum för att dryfta sina specialintressen.
 
Senast ändrad:
Toppen