• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

En fråga Karin; varför just 1895? Är det slumpen eller har man bara inte hunnit längre? Har för mig att "integritetsskyddet" är 70 år?

I frugans släkt, som du hjälpte oss att börja med (Tack igen!), visade det sig att stora delar av kyrkböckerna brann upp 1904 (Ockelbo). Vi får se hur det går "där uppe". Det finns inga "säkerhetskopior" någonstans heller, antar jag?
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
runt 1895 slutade man med husförslängder på de flesta håll och gick över till församlingsböcker i stället. De är ju inte lika utförliga eftersom kravet på att prästen skulle hålla husförhör i stort sett försvann vid den här tiden. Sedan var det så, har jag för mig, att när mormonerna skulle fotografera våra kyrkoböcker fick de sluta runt sekelskiftet 1800/1900 just p.g.a. sekretessen. Nu fortsätter man ju att lägga ut nyfotograferade böcker på nätet vartefter sekretessen släpps, något eller några år i taget.
Några säkerhetskopior finns inte, men ibland kan man ha tur och hitta uppgifter på andra håll. Jag har haft en del handböcker i släktforskning sedan jag själv startade, men de är utlånade just nu. I några av dem finns tips om var man kan söka om kyrkoarkiven brunnit. Ska försöka fräscha upp minnet om författare och titlar och lägga ut dessa lite senare.
Karin:wink:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
en snabbtitt på Adlibris gav mig svaren:
Den jag började med var Clemensson/Andersson Släktforska steg för steg.
Där finns några tips.
Sedan har vi Ewa Johansson Släktforskningens mysterium.
Och till sist Samuelsson Släktforska på nätet. Den har jag ingen erfarenhet av. Är helt självlärd när det gäller forskning på nätet.
Jag började med att åka till Landsarkivet i Lund, där det numera finns mikrofiche från hela landet (ett av få arkiv som har allt). När det blev for jobbigt (och dyra bensinpengar) gick jag över till Genline. Då fanns inte AD, men när det kom tog jag abonnemang där också. De andra två har en del användbara tips.
Karin:wink:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Visst måste detta vara samma person (Anette)?

Anette_födelse.jpg

Anette_hfl.jpg

Om så är, så måste prästen ha skrivit fel datum som följer med hela vägen, för att ännu en gång ändras till den 22/9.

Källor: Vånga AI:14 (1870-1875) Bild 117 / sid 112 (AID: v101943.b117.s112, NAD: SE/LLA/13462)

Vånga CI:12 (1865-1872) Bild 48 / sid 45 (AID: v101961.b48.s45, NAD: SE/LLA/13462)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning igen - vad gör jag för fel?

Hej igen,
Javisst är det samma person. Om du går till födelseboken så står det mycket tydligt att Annette föds den 29/7 1868 på Vånga 36, sid 102. Går du sedan till Vånga A1:13 s 102 så finns Annette med med födelsedatum 1868 29/7 MEN månadens siffra är slarvigt och otydligt skriven, så tydligen har prästen när han för över uppgiften till nästa hfl tolkat sin egen 7:a som en 9:a. Ganska vanligt.
Lycka till i fortsättningen
Karin:wink:
 
Toppen