• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Släcka varningslampa

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Föreslår inskaffande av en OBD II läsare.
Exempel på en prisvärd läsare är ELM327 med wi-fi.
Går att köpa för under 200kr
En bra gratis app: inCarDoc
Den läser ut alla felkoder, kan radera felkoder, släcker service lampa mm
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Föreslår inskaffande av en OBD II läsare.
Exempel på en prisvärd läsare är ELM327 med wi-fi.
Går att köpa för under 200kr
En bra gratis app: inCarDoc
Den läser ut alla felkoder, kan radera felkoder, släcker service lampa mm
Min erfarenhet av dessa billiga OBDläsare är att du kan endast läsa vissa felkoder, även radera vissa koder, men inte släcka servicelampa tex.
Du måste köpa en väsenligt dyrare mer avancerad om man vill ha alla funktioner.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, hörde en gammal bilrep som påstod ett sätt att släcka servicelampan på volvo var att bryta strömmen från batteriet nägra minuter , vet EJ om det går , men jag ska prova på v70 när det blir varmare ute , kanske JAG återkommer med resultat. måste tömma skuffen helt för åtkomst till batteriet
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
hej, hörde en gammal bilrep som påstod ett sätt att släcka servicelampan på volvo var att bryta strömmen från batteriet nägra minuter , vet EJ om det går , men jag ska prova på v70 när det blir varmare ute , kanske JAG återkommer med resultat. måste tömma skuffen helt för åtkomst till batteriet
Tror inte detta fungerar med batteriet, men det finns enklare metoder för V70 att använda trippmätar- knappen ,sök på nätet
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av dessa billiga OBDläsare är att du kan endast läsa vissa felkoder, även radera vissa koder, men inte släcka servicelampa tex.
Du måste köpa en väsenligt dyrare mer avancerad om man vill ha alla funktioner.
Min erfarenhet är att den har fungerar ypperligt.
Har provat på några bilmärken, där jag har läst ut felkoder med gott resultat, samt nollställt.
Fick rekommendationen av en som är mycket insatt (expert) inom fordonsdiagnos att köpa denna läsare, där av min tips på denna prisvärda OBDII läsare
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att den har fungerar ypperligt.
Har provat på några bilmärken, där jag har läst ut felkoder med gott resultat, samt nollställt.
Fick rekommendationen av en som är mycket insatt (expert) inom fordonsdiagnos att köpa denna läsare, där av min tips på denna prisvärda OBDII läsare
Prova gärna på en FIAT Ducato att återställa service/olja, felkoder går utmärkt att läsa, men resten....
Läs texten på nedanstående sida.

 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Lite förenklat kan man säga:
OBD2 betyder egentligen bara vilken form kontakten har.
informationen som man kan se med en universal läsare är avgasrelaterade / miljö.
Det är altså ett minimum som tillverkaren måste göra tillgängligt genom standard protokoll för bla miljökontroll vid tex bes.
Felkoder presenteras i ett standard format. det går normalt att radera alla fel även dom som inte syns med en universal läsare.
Det ställer till det på nyare fordon där även information om felen raderas som tillexempel när det först inträffade och vilka andra förutsättningar som var vid uppkomst. så när bilen sen kommer in till någon med en mer tillverkar specifik utrustning så kan det vara svårt att veta var allt började .
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
På vår förra bil Fiat -13 130 hkr, provade jag alla knep utan att lyckas
Köpte en iCarsoft - den fixade nollställningen
Bytte olja på vår 2019 och där funkade det också
 
Toppen