• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skype

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Skype 2.0 finns nu i Market (Android) med stöd för videosamtal

Swedroid:
Skype, som köptes upp av Microsoft förra månaden, har nyss släppt en rejäl uppdatering av sin androidklient. Största nyheten i version 2.0 är att det nu går att genomföra videosamtal med Skype. Än så länge stödjer videofunktionen emellertid ett begränsat antal enheter, nämligen Nexus S, HTC Desire S och Sony Ericsson Xperia neo/pro. Företaget lovar dock att det snart kommer gå att hålla videosamtal med Skype på fler mobiler.

Videosamtalen är gratis och går att genomföra över både mobildata och Wi-Fi. Trots att pressmeddelandet påstår motsatsen fungerar enligt vissa rapporter tyvärr inte videosamtal mellan mobiler och datorversionen av Skype, utan endast mellan två telefoner. I övrigt sägs videosamtalen ha mycket god kvalité, med höga framerates, ett snyggt och enkelt men samtidigt funktionsfyllt gränssnitt. Det ska bland annat gå att välja mellan den främre eller den bakre huvudkameran.

Andra nyheter i Skype 2.0 är omdaningar av gränssnittet (annan huvudmeny m.m.) samt stöd för att skicka SMS, vilket dock kostar pengar. Skype påpekar att Android 2.2 krävs för att kunna använda appen på Samsung Galaxy S – i övrigt är det Android 2.1 eller senare som gäller.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Hej!
Jag tycker att Skype för Windows har gått bakåt i utvecklingen. I tidigare versioner så kunde jag leta/söka personer på orter för att få lokal information inför en resa. Nu måste jag ha Skypenamn eller epostadress.
Fundera på om man kan "backa" mina uppdateringar för äldre versioner fungerar fortfarande.
//Conny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Jag har version 5.3.0 och i vissa fall får jag upp användare även när jag söker på ort.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Hej!Jag har 5.3.0.111 så har jag missat något? Kan du visa eller skicka en skärmdump?//Conny

När jag frågade i sökrutan efter Växjö fick jag följande svar:

skype.jpg

Tydligen får jag fram personer som har Växjö i namn eller adress?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Om jeg husker rett så forsvant den rent geografiske søkningen allerede i versjon 4. Listene ble for lange, den søkingen som Andres bruker har en begrensning på hvor mange den returnerer - set ut på de søk jeg har testet at grensen ligger på 200 treff. Prøv med et vanlig namn eller en større by!

Husker godt den tiden vi kunne søke på land og få et utvalg på noen hundre tusen og filtrere videre ned fra dette - i dag kan vi glemme dette. Det ville kreve for mye kraft på de sentrale katalogserverne hos skype.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Skype.JPG
    Skype.JPG
    22,6 KB · Visningar: 1
  • Skype 2.JPG
    Skype 2.JPG
    16,6 KB · Visningar: 325
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skype

I sökningen vänsterspalten under "Contacts". Men det är som Knut säger man får max 200 st. Sundsvall blir 135.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype

På toppen av kontaktlisten i hovedvinduet til skype finnes det et søkefelt. det er dette som kan benyttes for mer fri søking. Det egne søkevinduet er "optimalisert" for mest mulig effektive søk.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skype

På toppen av kontaktlisten i hovedvinduet til skype finnes det et søkefelt. det er dette som kan benyttes for mer fri søking. Det egne søkevinduet er "optimalisert" for mest mulig effektive søk.
Ja, jag har ett sökfält (som skymtar fram på nedre bilden) ovanför listan med mina kontakter, men det kan bara användas för att söka bland mina egna kontakter. Inringat med rött
//Conny
 

Bilagor

  • Skype 2.JPG
    Skype 2.JPG
    18,8 KB · Visningar: 322

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Visa bilaga 41702

Søk feltet her er det Anders og jeg har benyttet.
Jo, men som jag beskrivit så avser fältet med förstoringsglaset och "Sök" BARA sökning bland mina befintliga kontakter. Kan det finnas någon inställning för att ändra denna begränsning?
//Conny
PS
Har ni verkligen samma version som jag har uppgivit?
DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Sökningen sker även externt.
Jag sökte på Sundsvall och fann 135 st.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Hej
För den intresserade så har jag talat med knarrevik och testat för att komma fram till följande.

Sökfältet i fråga fungerar så att om man exempelvis bara skriver "Su" utan Enter så får man besked om man har eller inte har någon kontakt med namn som innehåller "Su".

OM/NÄR man trycker Enter så kommer det upp en bild som jag visat med kontakformulär och "Su" på raden för Fullständigt namn. Det ger antagligen alldeles för många träffar för skriver man in "Sund" och Enter så får jag upp 200 träffar med personer som har "Sund" i
namnet, skypenamnet eller bor i en ort vars namn innehåller "Sund".
//Conny
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Skype

Skype har helt klart begränsningar, inte minst ljudkvalité vid låg bandbredd. Testa obitalk (OBiTALK) deras smarta dosa gör även att man kan ringa från mobilen (3G/WiFi) via sin hemtelefon. (Vanligt abonemang och/eller Internettelefoni) Perfekt om man är utomlands och vill ringa någon i Sverige. (Det finns appar för Android & Iphone)

/ralf
 
Toppen