• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skype?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hur funkar Skype? Kan man ha det på en bärbar dator med 3G abonnemang? Tänkte att har i husbilen när vi är i Norge så man kan ringa billigt hem!
Jag har inte en blekaste om hur det funkar, så ursäkta om det är en dum fråga...
Jag vill ju ha det här hemma också. Hur gör man??
Svara så även jag som inte är så datakunnig fattar...
/Annette
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Skype?

Det går bra. Jag har själv Tele 2 abbonemang. Fungerar bra. Man skall bara passa sig i utlandet. Kan bli väldigt dyrt att koppla upp sig även om Skype samtalet är jättebilligt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.060
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Skype?

Sannolikt mycket billigare att ringa på vanligt vis med samtalstaxa i stället för datataxa.

Skype bra då du kan kopla up dig gratis, eller mycket billigt, på WiFi.

håkan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skype?

Jag har lämnat mitt trådlösa mobila Teliamodem till teliaaffären idag, och dom ska låsa upp det åt mig så jag kan köpa ett kontantkort när vi är i Norge för att jag ska kunna surfa (på Husbilsklubbens hemsida t.ex.;)).
Då antar jag att man kan köpa ett kort med t.ex. fri surf för en vissa summa en viss begränsad tid. Då kan det väl inte bli så dyrt som det är att använda mobilen när man ringer?
/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Det er egentlig meget enkelt: gå inn på Skypes officiella webbplats ? ladda ner Skype gratis nu för kostnadsfria samtal och Internetsamtal her kan du lese masse på enklere svensk enn det jeg kan :D eller om du ikke vil lese så mye trykk på Ladda ner i den blå linjen og du kommer til Skype 4.1 för Windows - Ladda ned den senaste versionen av Skype och ring gratis via datorn hvis du kjører windows - Ladda ner nu og installer (oppskrift på nedlastningssiden).

For dere som er første gangs brukere så registrer dere på slutten av installasjonen, for andre logg på med den ident dere brukte ved registrering.
Testen av lydutstyr er viktig slik at allt fungerer. Det er mulig med webkamera også, det krever noe ekstra båndbredde.

Men Annette - hvilken 3G løsning og opperatør bruker du på reise i Norge?
Jeg som pendler mellom Norge og Sverige har egentlig bare ett valg ICE.net samme nett i begge land og flat månedspris. Nedover i Europa bruker jeg kontantkort på hvert enkelt lands mobiloperatør for å holde nede prisen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Jag har lämnat mitt trådlösa mobila Teliamodem till teliaaffären idag, och dom ska låsa upp det åt mig så jag kan köpa ett kontantkort när vi är i Norge för att jag ska kunna surfa (på Husbilsklubbens hemsida t.ex.;)).
Då antar jag att man kan köpa ett kort med t.ex. fri surf för en vissa summa en viss begränsad tid. Då kan det väl inte bli så dyrt som det är att använda mobilen när man ringer?
/Annette
Det ser ut til at det bare er Telenor som har et slik kontantkort - for priser se Betal for bruk Priser / Betal for bruk / Mobilt Bredbånd - Telenor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Telenor skiller ikke på mobil som modem eller usb - de har ikke bare internett på enkelte sim, samme sim kan brukes både i telefon og stick. Når reiser dere?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skype?

Vi har planerat att åka till Norge den 11 eller 12 september, ska stanna i Norge till den 24 september, då ska vi vara i Grövelsjön på ett stort naturfotomöte, det är Norska Naturfotograferna/NN, Biofoto Norge, Svenska Naturfotograferna/N och Finska N, där stannar vi till den 28 september, sen bär det av hemåt!
Vi har tänkt att åka lite runt fjordlandskapen ända upp till Innerdalen, sen neråt mot Femunden och Grövelsjön. Jag hoppas på fina höstbilder i Världens Vackraste Land (Norge)!
/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Perioden 10 til 13 september er det en stor utstilling i Lillestrøm med det nyeste innen husbiler og caravans pluss alle slags utstyr. Jeg kommer til å være der mesteparten av tiden, med base på NCC sin stand i D-hallen. Det er i forbindelse med denne utsillingen messecamp på Hellerudsletta med skyttelbuss til utstillingen. Mulig vi stiller oss på campen, selv om vi bor nesten like nær utstillingshallen selv. Messen på Lillestrøm konkurerer med Elmia om å være størst i Norden - vanskelig å sjekke med samtidighet:mad:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skype?

Wow, det låter ju häftigt...vi vet inte riktigt hur det blir, för eventuellt så kanske vi åker till Elmia innan norgeresan, så vi kanske inte orkar gå på en mässa till...vi för se nästa vecka när det börjar närma sig hur det blir med planeringen!
/Annette
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Jag köpte ett Telenor kontantkort när jag var i Norge senast. Du är tvungen att registrera dig (omständligt) för att få köpa kortet som jag laddade med 100 NOK. Pengarna var slut ganska snart vid surfning så i fortsättningen använde jag wlan-uppkoppling där jag kom åt.

Jag hade tidigare skaffat ett litet trådlöst USB kit CAMPUS som fungerar bra. När jag i somras var i den lilla norska orten Nordfjordeid så testade jag och det visade sig att jag fick in 30 trådlösa wlan. 5-6 st. var inte låsta så det var bara att koppla upp sig med den som hade starkast signalstyrka.

Ett annat alternativ är att ställa sig i närheten av McDonalds eller andra som gratis förmedlar wlan.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skype?

När man kopplar upp sig på någons oskyddade nätverk, ökar inte då risken för virusangrepp? Jag har själv mobilt internet hemma, men kopplar ibland upp mig på grannens oskyddade nätverk eftersom hans uppkoppling är snabbare än min. Har dere pejling på dette?

Jappe
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Skype?

Virusskyddet har du ju i din dator så det påverkas inte. Om grannen är en hacker får han däremot lättare att titta in i din dator om du ligger på hans nätverk.
Dock liten risk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Riikoen kan reduseres mye ved å bruke en brannmur i PCen, selv XP sin hjelper og Vista har en brukbar - for de ekstreme så finnes ZoneAlarm og et par andre som gir deg full kontroll på hva som slipper inn og ut av PCen. Disse kan bli masete i bruk :wink:. For våre Linux brukere finnes en masse brannmurer, men de fleste har allerede iptables installert.

Egentlig bør en bruke et oppsett på en brannmur lokalt på PCen uansett hvordan en kobler seg til internet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skype?

Jag har kollat lite när det gäller mobilt bredband här i Sverige. Då kan man köpa dagsvis, veckovis eller månadsvis fri surf. Har inte Telenor något liknande?
Det är ju klart bäst att göra så, så slipper man ladda med kontanter!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype?

Det er to sider av denne saken, den ene er at i både Norge og Sverige så må du registrere abonnement på nasjonalt fødselsnummer. Så har du ikke et norsk fødselsnummer så er det bare kontantkort som er mulig. På samme måte kan ikke jeg få et svensk mobilabonnement - selv om jeg også har adresse i Sverige.

Telenor har for kontantkort i Norge dag, uke og månedspakker for mobilt intenett - noe dyrere enn ved fast abo.

For å dekke mitt internetbehov når jeg er i Sverige så bruker jeg et norsk ice.net abonnement - dette fungerer med fast pris i Norge, Sverige og Danmark. Tilsvarende gjelder for det svenske ice.net Sverige - Bredband - Jämför det jeg bruker tilsvarer FAMILJEPAKETET men med ubegrenset volum - ligner mest på Företag Pro pakken i dagens tilbud.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skype?

Jag har kollat lite när det gäller mobilt bredband här i Sverige. Då kan man köpa dagsvis, veckovis eller månadsvis fri surf. Har inte Telenor något liknande?
Det är ju klart bäst att göra så, så slipper man ladda med kontanter!

Jag köpte en sådan sticka, fungerar absolut inte överallt. Tex när jag var i Härjedalen fanns där inget liv i den alls. Men trots det så har jag haft ganska mycket nytta av den, och man slipper betala månadsavgift hela året.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skype?

Nu har jag kommit så långt att jag bestämt mig för ett Ice.net abonnemang som ska funka i både Norge och Sverige.
Hur gör jag om jag då vill ringa via Skype? Blir det billigare att ringa hem med Skype när jag är i Norge än om jag använder mobiltelefon med Telia kontantkort?
Vad behöver jag för tillbehör? Räcker det med ett headset eller måste man ha en telefon?
 
Toppen