• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skyddshjul

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Hej
Jag har ganska långt överhäng på bilen och det har tagit i marken några gånger, nu har jag haft dragkroken fast när det har hänt, men man blir lite skraj när det skrapar till där bak.
Har nu monterat fast 2 små hjul där bak, har funderat på olika alt. men i dag "hittade" jag på jobbet 4 små hjul som blivit utbytta på en el gaffeltruck för innomhus så här blev det
Ha de Paffw

Bilagor

• IMG_0452.JPG
    IMG_0452.JPG
    1,1 MB · Visningar: 29
  • IMG_0455.JPG
    IMG_0455.JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
  • IMG_0457.JPG
    IMG_0457.JPG
    1,2 MB · Visningar: 16
  • IMG_0456.JPG
    IMG_0456.JPG
    1,3 MB · Visningar: 22
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Skyddshjul

Hej
Jag har ganska långt överhäng på bilen och det har tagit i marken några gånger, nu har jag haft dragkroken fast när det har hänt, men man blir lite skraj när det skrapar till där bak.
Har nu monterat fast 2 små hjul där bak, har funderat på olika alt. men i dag "hittade" jag på jobbet 4 små hjul som blivit utbytta på en el gaffeltruck för innomhus så här blev det
Ha de Paffw
Hoppas bilen e framhjulsdriven annars blir det bekymmer om du kör upp en meter till:mcride:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den idén diskuterade jag med Al-Ko till vår förra husbil, Frankia I690, 1999. De avrådde mig absolut eftersom det kommer att belasta balken på fel ställe och chassit därmed kan skadas.

Då säger säkert någon samma som jag då gjorde; "men dragkroken då det blir ju samma sak".

Inte riktigt det samma, eftersom skrapljudet låter väldigt illa och varnar för att dragkroken går ner i marken och då väljer man direkt att avbryta och frestar inte chassit på samma sätt.

Gunnar /medlem

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Det är säkert så att man stannar när man hör ljudet när man vet att det är en besvärlig sitoation, för några veckor sen var vi till grannstaden skulle köra in på en parkering reflekterade inte överhuvudtaget att det skulle kunna vara besvärligt utan svängde in på parkeringen och dragkroken tog i asfalten men inte hann jag stanna förrän jag var över, for och tittade sen och kunde konstadera att gatan var ganska hög i mitten trottoar var också ganska hög.
Tror och hoppas att jag har mer nytta av hjulen för kommer man i den situationen att det tar i så skadar det ju inte U balkarna uta det rullar över sen tar det i dragkroken och då hörs det, och så mycke marginal finns det nog i AL-Ko schassiet
Hs de Paffw

Toppen