• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skydd mot feltankning

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Skydd mot feltankning

Nu ser man inte exakt hur det är konstruerat men eftersom dom flesta tanklock är vända mer eller mindre uppåt, och långt från alla är dolda bakom en lucka, så kan man undra vart den vattenmängd som står i öppningen (hålet) tar vägen när man trycker ner pistolhandaget och klaffen öppnas ??

Funkar det också i vinterklimat när också vatten "slatten" som står kvar har frusit ?

F

F.d. 30199

Guest

Nytt lock för att förhindra feltankning förstår jag inte behovet av ! Jag vet ju att min bil använder diesel . O skulle man glömma så står det på hela luckan på dom flesta bilarna .. Niclas o Maria

F

F.d. 58573

Guest

Nytt lock för att förhindra feltankning förstår jag inte behovet av ! Jag vet ju att min bil använder diesel . O skulle man glömma så står det på hela luckan på dom flesta bilarna .. Niclas o Maria

Jag lyckades i sista millisekunden hejda en kompis som skulle börja tanka diesel i min vattentank i husbilen i början av 90-talet. Detta trots att tanklocket var märkt med "water" och var låst, han tog nycklarna ur tändningslåset i sin hjälpsamhet när jag pysslade med båten som vi hade på släp.

aake

F

F.d. 30199

Guest

Svårt att skydda sej i från tankspriddhet ! Niclas o Maria

F

F.d. 58573

Guest

Tankspriddhet var det inte. Han hade aldrig åkt med husbil förut och kunde uppenbart inte tänka sig att ett tanklock på sidan av bilen kunde vara för annat än drivmedel.

Jag har läst om några som råkat ut för diesel i vattentanken i sin båt och om man har rostfri tank så finns det vissa möjligheter att renovera utan att behöva byta både tank, pump och slangar, men med vattentank i plast torde det bli svårt.

aake

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Gå in på vilken fordonsverkstad som helst och fråga om de haft någon där med en feltankad bil:)

Jag kan försäkra dig om att behovet finns. På t.ex. hyrbilar!

Jag skulle förstås aldrig göra fel, är ju så gott som felfri:twitcy:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det verkar bra för dom som inte är läskunniga.
Vi övriga klarar oss utan.
-23 i Mora igår kväll.
/Vidhem

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Ännu en tråd som är på väg åt fel håll.

Om man anser sig vara läskunnig, koncentrerad och/eller felfri behöver man ju absolut inte skaffa detta tanklock.

Men att i en tråd där trådskaparen godhjärtat tipsar om en produkt som kan hjälpa de som inte är lika fullkomliga från att drabbas av en "katastrof".
Att då tala om produktens onytta för dem själva begriper jag inte.

Tack för tipset Arne B!

F

F.d. 58674

Guest

Ibland hjälper inte det. Det är lätt att greppa fel slang.

F

F.d. 30199

Guest

Förstår inte ? Tråd på väg åt fel håll .tycker vi diskuterar en produkt ! Alltid kul me nya grejer till husbil så minna inlägg är ingen kritik . Niclas Maria

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

I en stressad situation kan det bli fel när man står framför en pump med "flerval". Det kan ju kosta mer än det smakar OM man mot förmodan tar och väljer fel tryckknaapp på pumpen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Förstår inte ? Tråd på väg åt fel håll .tycker vi diskuterar en produkt ! Alltid kul me nya grejer till husbil så minna inlägg är ingen kritik . Niclas Maria

Mitt inlägg var inte riktat till er utan till de som tycker produkten inte behövs.
Alltså de som säger att bara de som inte är läskunniga osv behöver den.

Vore intressant att få en rescension från någon som inhandlat det.
Är den bra kan man ju även våga låta någon annan tanka

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Har själv en sådan.
Tankade fel en gång. Det var tre pistoler intill varandra tog E85. Ett jä-a jobb(slangning)
Fungerar ypperligt mitt tanklock sitter inanför en lucka. Fiat 2008
Nackdel går inte att låsa.

Arne B

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Trenger en å låse når en har dette locket, er det ikke slik at det trengs et rør med rett diameter for å åpne slik at en kan få inn en slang?

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Att det finns de som tankat fullt med E85 i stället för diesel vet jag.
Det hände på en station i Vetlanda. Dom kom på det innan start men
det är ju inte kul ändå. Om olyckan skulle vara framme är det
bra att ha Agrol-kortet som har försäkring för feltankat bränsle.

Toppen