• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej!
Läser i skrivande stund läst ett reportage av Anders Witt (författaren till "Husbil i Europa" se Företagarforum) i senaste Husbil och Husvagn. Den handlar bland annat om det uppmärksammade fallet på Skummeslövs strand.
Vad jag förstår så blev det aldrig blev klarlagt om det är tillåtet att övernatta eller på stranden eller ej. Enligt artikeln så avskrevs ärendet: Med motiveringen att ”den inte kan väntas leda till att brott kan styrkas”.
Vad var det som inte kunde styrkas? Att man parkerat trots att polisen var på plats eller att det var brottsligt.
Är det någon som kan bringa klarhet i saken?

//Conny
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.163
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag läste också artikeln i tidningen Husbil och husvagn och det som står där är riktigt. Anmälan skrevs av redan dagen efter. Jag har varit i kontakt med Polismyndigheten i Hallands län i detta ärende och kan konstatera att förundersökningsledarna som varit involverad i det aktuella ärendet nog tycker att rättsläget i sammanhanget är oklart. Jag har sedan några månader tillbaka ställd en fråga till Polismyndigheten om hur de ser på saken och hur de kommer att agera i framtiden. Jag har inte gått ut på forumet med detta tills nu, de det inte har kommit något svar från Polismyndigheten. För att undvika onödiga spekulationer på forumet, så informerar jag om detta här och nu, och ber om att få återkomma när information finns.

Johan K.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej Olle

Jag har inte lusläst hela tråden men vad är det för brott som du är misstänkt för, du har ju tydligen tillgång till anmälan.

Att polisen inleder förundersökning innebär inte att man skall "sätta dit dig". Förundersökning inleder man för att utreda en händelse och se om ett brott har begåtts, förundersökningen kan lika gärna leda till att händelsen inte är ett brott och fria den misstänkte.

Kenneth


En förundersökning är den undersökning som initieras när ett brott misstänks ha begåtts och som kräver vidare utredning. En förundersökning leds av en person, allt som oftast den åklagare som har fått fallet lottat på sitt bord. Han eller hon kallas då förundersökningsledare, FU.I 23 kapitlet, 3 § i rättegångsbalken[1] står:
"Har förundersökningen inletts av polismyndighet och är saken inte av enkel beskaffenhet, skall ledningen av förundersökningen avseende brottet övertas av åklagaren, så snart någon skäligen kan misstänkas för brottet. Åklagaren skall också i annat fall överta ledningen när det är påkallat av särskilda skäl."
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Intressant formulering på Wikipedia:

" Husbil" i juridisk mening finns inte i Sverige. Det innebär att nästan alla sådana bilar numera nyregistreras som personbil klass II och i alla avseenden är just en personbil med till exempel obegränsad totalvikt. "


I fortsättningen kanske vi ska kalla våra fordon för " P II (p-tvåor) eller personbilar" (detta har redan vait på tapeten.):swoon:så är problemen lösta till alla förordningar är omskrivna igen - mot var vi får stå eller inte stå.

När ska "myndigheterna" få upp ögonen och fixa platser där vi kan stå mot en mindre avgift. (läs kommunerna mfl.)

Ha det gott i novembermörkret.:)

Bernt
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det kommer en ny lag snart som säger att privata bilister inte får köra hur för många timmar. Lika med yrkestrafiken. Undrar hur man ska tolka det? Du får inte köra och inte sova i bilen, ska du sova utanför bilen?:quest:
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Börjar med att be om ursäkt för att jag ej har förmedlat den information i ärendet som jag ligger inne med.
Det är inte mycket, men som sagt, det som hände var att "Förundersökningen läggs ner eftersom den inte väntas leda till att brott kan styrkas", (citat).

Förundersökningen lades ner dagen efter "parkeringen" i Skummeslöv.
Detta fick jag reda på den 4/9 via omvägar. Vill tacka för detta besked.
Har fortfarande inte fått något skriftligt besked från polisen....

Har offrat många timmar utan framgång, på att få tag på de ansvariga hos polismyndigheten. "Är på semester, är på kurs, jobbar inte här längre, är på utbildning",
är de enda svar jag har fått.

Vi vill alla veta vad som gäller vid parkering på attraktiva platser. Hur tänker polismyndigheten agera framöver? Detsamma gäller åklagarmyndigheten.

Önskar er alla ett trevligt husbilsår ! Än en gång tack för allt visat intresse och stöd !

Vänliga hälsningar

Olle och Anna Thordebrand
 
Toppen