• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skruva eller limma

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Jag skall flytta sida för gråvattnet på husbilen. Som det är idag när förtältet är uppe så måste tömningen ske inne i tältet, lite bökigt. Rör samt upphängning är inhandlade men det återstår en detalj som någon kanske kan hjälpa mig med. Det måste monteras nya upphängningar för röret och enda möjligheten som jag ser det är att fästa i understa golvplattan. Bilen, Hymer B698, har dubbelgolv. Kan man skruva eller skall man limma. Jag har en tub med Sikaflex 552 AT.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle föreslå att du limmar om det inte går att hitta ett bra fäste i ramen. Ingen risk att det kommer in vatten (fukt) då, även om den risken kanske ändå inte är så stor. Den Sika du har verkar som den borde fungera bra om man söker på Google.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är det svårt att säga exakt vad som är bäst.... Då du inte skickat med någon bild....
Men nedersta bottenskiva kan vara tunn... Ca 3mm..
Det jag skulle gjort var att limma träklossar under golvet, sen kan du skruva i dem... Och den dagen du vill ändra tillbaka, så har du i vart fall inga håll i undergolvet efter skruvarna... :rolleyes:
Lycka till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är det svårt att säga exakt vad som är bäst.... Då du inte skickat med någon bild....
Men nedersta bottenskiva kan vara tunn... Ca 3mm..
Det jag skulle gjort var att limma träklossar under golvet, sen kan du skruva i dem... Och den dagen du vill ändra tillbaka, så har du i vart fall inga håll i undergolvet efter skruvarna... :rolleyes:
Lycka till

Kanske helst en bit vattenfast plywood?
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Tack skall ni ha för alla inputs. Det blir varianten med träkloss/vattenfast plyfa. Ger bra anläggningsyta för Sikaflex. Nu blir det ålning medelst hasning under bilen, tur att man har EP stödben samt två pallbockar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lim är ofta en underskattat metod att fästa ihop något, Saab 340 flygplanet bestod av två limmade aluminiumskivor i skrovet Har själv sett det.
Sikaflex blir väldigt starkt och häftar vid det flesta material använd handskar ohärdad sika kan man tvätta av med sprit.
 
Toppen