• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Skrapljud från startmotorn (?)

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2026
Hej!
Senaste månaden har det ibland uppstått ett kort metalliskt skrapljud (nån halv sekund) precis när man startat och släpper tillbaka nyckeln.
Antar att det är från startmotorn?
Det är en Ducato 130 från 2012.
Kan det vara något man kan kika på själv eller är det verkstaden nästa?
Tack på förhand för svar!
 
Kan det vara något man kan kika på själv eller är det verkstaden nästa?
Beror på vad du kan och vilka verkstadsmöjligheter du har.

Det kan vara startmotorn som inte får undan drevet från kuggkransen snabbt nog.
Oavsett tycker jag att första åtgärd bör bli att ta bort startnotorn för inspektion av kuggkrans och startmotorn.

För att göra detta behövs tillgång till bilen underifrån, men själva jobbet är lätt, om du kan skruva.
 
Senast ändrad:
Hej det är troligen bendixdrevet i startmotorn som bråkar och låter när bilmotorn startar.
Bendixdrevet är det drev som trycks ut i stora kuggkransen runt svänghjulet och driver runt den och motorn vid start.
Skärmbild 2025-11-09 123741.webp
Inne i runda metallhylsan så sitter det en backspärr som består av "ovala kulor" (ungefär).
Den backspärren kan bråka på två sätt.
Alltså som backspärren i en spärrhylsnyckel, men en tyst och inte klickande variant som brukar användas i maskiner och liknande när det snurrar med stor hastighetsskillnad och då vara ljudlös.
Ena sättet som låter illa är att backspärren "halkar" och åstadkommer otäckt skrapljud när den skall driva runt motorn innan startögonblicket.
Det andra sättet som den kan låta illa på är att den inte "halkar" och inte släpper loss backspärren helt när motorn startar och sätter fart/drar med bendixdrevet och delvis startmotorn dessutom. Troligen lite eller mycket med startkransen rotation, och starmotorn troligen snurrar till som sjutton den korta stunden innan drevet dras tillbaka ut ur startkransen.
Även rörelsen kan ha blivit lite slö och kärvar. Drevet dras ut/fram av elektromagneten när nyckeln är i startmotorläge och dras tillbaka av en fjäder när man släpper nyckeln. Även splinesen som ofta är spiralformade hjälper till.

Man måste plocka bort starmotorn och byta bendixdrevet till en ny enhet. Man måste då plocka sönder starmotorn och då är det lämpligt att också kolla kolen och ev. även byta dem till nya när man ändå håller på. Är rätt "enkelt"... om man kan.
Kostar bara några hundralapper, men en verkstad föreslår troligen en ny/ev. utbytes starmotor i stället, till helt annat pris.
Starmotorer finns med både direktdrift eller en planetväxel i, som växlar om den så den blir starkare men drar mindre ström.

M.v.h. JANKRO.

Samma som inlägget ovan som hann före.... Vill bara tillägga att lossa batterikablarna först på batteriet, för stora kabeln på startmotorn är direkt ansluten till batteriet utan någon säkring eller liknande......... Så lossa batteripolerna och vik undan kablarna så de inte kan komma åt batteripolerna när du håller på.
 
Senast ändrad:
Tack för svar!
Om man ska ge sig på att skruva själv, klarar man det på garageuppfarten eller måste man ha lyft eller smörjgrop?
 
Hej och ja det går på garageuppfarten, det kan vara bra att ev. kunna köra upp framhjulen på kanske större sådana där ramper i plast som man riktar upp bilen med när den står snett.
Eftersom motorn sitter på tvären så kommer man åt om man bara har tillräckligt med utrymme för kroppen.... och liite till :msn_wink: och kryper in framifrån.
Testa och kolla utrymme och verktyg. Startmotorn sitter med två eller tre bultar samt man skall först lossa den grova kabeln och den mindre signalkabeln som kommer från startnyckelns startpos.
OBS. åter, lossa båda kabelskorna för säkerhets skull på startbatteriet först av allt, för den grova kabeln är det fullt klös från batteriet i annars. Startmotorn drar i storleksordningen runt/över 500Amp. eller lite mindre om det sitter en planetväxel i den.
Man kan inte vara helt säker eftersom jord och ev. sammankoppling med bobatterierna kan ha någon kontakt så båda kablarna på startbatteriet för både "livrem och hängslens" extra säkerhet mot kortis, och bryt huvudbrytaren till bodelen också.....
Om renovering inte skulle lyckas så kan du ju köpa en ny startmotor till vettigt pris och montera den i stället och då ändå komma undan med ett vettigt pris och lite ny kunskap.
Det finns lite olika startmotorer, de som bara kastar ut bendixdrevet av rotationen (inte i din bil), de som drar ut det med en gaffel med hjälp av solenoiden som även fungerar som kontakt till starmotorn, samt de startmotorer som även har en planetväxel för att vara starka utan att dra massor med ström.
Här har du en länk till ett flertal renoveringar på YouTube som början.

https://www.youtube.com/results?search_query=renovering+startmotor

Lycka till, M.v.h. JANKRO.
 
Vill bara tillägga att lossa batterikablarna först på batteriet, för stora kabeln på startmotorn är direkt ansluten till batteriet utan någon säkring eller liknande......... Så lossa batteripolerna och vik undan kablarna så de inte kan komma åt batteripolerna när du håller på.
Ja koppla loss förbindelsen till batteriet. Det finns säkring på en modern Fiat, men den är så stor (500 A på min bil) så det blir en rejäl kortslutning innan den brinner av.

1762703238635.webp
 
Hej och ja det går på garageuppfarten, det kan vara bra att ev. kunna köra upp framhjulen på kanske större sådana där ramper i plast som man riktar upp bilen med när den står snett.
Eftersom motorn sitter på tvären så kommer man åt om man bara har tillräckligt med utrymme för kroppen.... och liite till :msn_wink: och kryper in framifrån.
Testa och kolla utrymme och verktyg. Startmotorn sitter med två eller tre bultar samt man skall först lossa den grova kabeln och den mindre signalkabeln som kommer från startnyckelns startpos.
OBS. åter, lossa båda kabelskorna för säkerhets skull på startbatteriet först av allt, för den grova kabeln är det fullt klös från batteriet i annars. Startmotorn drar i storleksordningen runt/över 500Amp. eller lite mindre om det sitter en planetväxel i den.
Man kan inte vara helt säker eftersom jord och ev. sammankoppling med bobatterierna kan ha någon kontakt så båda kablarna på startbatteriet för både "livrem och hängslens" extra säkerhet mot kortis, och bryt huvudbrytaren till bodelen också.....
Om renovering inte skulle lyckas så kan du ju köpa en ny startmotor till vettigt pris och montera den i stället och då ändå komma undan med ett vettigt pris och lite ny kunskap.
Det finns lite olika startmotorer, de som bara kastar ut bendixdrevet av rotationen (inte i din bil), de som drar ut det med en gaffel med hjälp av solenoiden som även fungerar som kontakt till starmotorn, samt de startmotorer som även har en planetväxel för att vara starka utan att dra massor med ström.
Här har du en länk till ett flertal renoveringar på YouTube som början.

https://www.youtube.com/results?search_query=renovering+startmotor

Lycka till, M.v.h. JANKRO.
Sitter startmotor framför motorn på typ 250, liksom på de äldre bilarna?
 
Arbeta inte under en bil på grusunderlag!
Det är stora vikter även med en plåtis, grus och domkrafter går inte bra ihop.
Tack för tips! Om jag kör hemma får jag förstås vara noga att säkra med flera avlastningar. Men kanske lånar en asfaltsyra av grannen om och när det blir dags.
 
Sitter startmotor framför motorn på typ 250, liksom på de äldre bilarna?
Tänkte på det, men vet ej tyvärr, men med bilen uppe en hyffsad bit på större ramper som jag skrev, och inte för kraftig/muskulös eller kanske muskellös :msn_dontknow: midja så borde man kunna ta sig till bortre sidan av svepet under v.lådan.

M.v.h. JANKRO.
 
Tänkte på det, men vet ej tyvärr, men med bilen uppe en hyffsad bit på större ramper som jag skrev, och inte för kraftig/muskulös eller kanske muskellös :msn_dontknow: midja så borde man kunna ta sig till bortre sidan av svepet under v.lådan.

M.v.h. JANKRO.
Om man har grusunderlag fungerar det fint med ramper med flack lutning som man bygger av breda och tjocka plank. Bilen bör höjas så mycket att man får plats även liggande på sidan. Varför då? Jo i alla fall jag har svårt för att hasa mig ut igen med fötterna före i ryggläge! Prova gärna utanför bilen först.
Om man använder tryckimpregnerat virke finns många användningsområden för detta efteråt.
 
Ja, det ser ut så. Bild för en 250 2,3 Euro 4/5, startmotorn är A020

Man kan alltså lämna det mesta av den åldrande kroppen utanför bilen fortfarande:applaus:och två plastramper som många redan har borde räcka för att komma åt även på senare modeller av Ducato.
(Men åter igen... Glöm inte att koppla bort batterikablarna m.m. först.)

M.v.h. JANKRO.
 
En sak att tänka på, bilen kommer ju inte kunna starta så den är totalt sängbunden medans man håller på så den måste bli färdig på plats. Strular det med någonting köpa ny startmotor osv så måste den stå på ett ställe den inte behöver flyttas från.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Tillbaka
Toppen