• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skotträdda hundar

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
I år till nyår så testade jag Dap både i eluttaget 2 veckor och spray,ja Dap är ju mot hundar som tex är skotträdda.
Men vad jag kom fram till så hjälpte det inte något bara att kasta pengarna i sjön.
Beställde en skiva ifrån Svea som jag blev tipsad om tror det var av Eva o Hasse.
Men den beställdes väl för sent,den kom i fredags.
Den skall jag försöka att komma ihåg att sätta på ngn gång i veckan för inget kan vara sämre än Dapen.
Hade med Zimba bort till Kaxholmen o han var helt förstörd o hade jag haft honom hemma 1 km bort det hade ej hjälpt för de hör o känner ju lukten o känner även på sig att det smälls o är på gång.
Sonen Gustav sa till mig ett flertal ggr att han kommer att dö i hjärtattack,ja han var verkligen rädd för detta.
Och ändå så sköts det inte i närheten precis.
Ja lungnade är nog i alla fall att tänka på till ett annat år men vetrinären tycker nog vad jag förstod att tabletterna som finns är väldigt starka.
Med facit i hand hellre en drogad hund en att de ska lida så.:dog:Susanne
Vill bara tillägga en sak som inte hör till här nu är det 13 grader kallt brrr
 
Senast ändrad:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Skotträdda hundar

Tack för det Susanne!
Då var det tur att vi inte köpta DAP:n, när Du anser att det var bortkastade pengar.
I år gick det faktiskt ganska bra, med vår hund.
Hon låg emellan oss i TV-soffan, så gott som hela kvällen.
Fick också en skiva från SVEA i fredags, kommer att testa lite till o från.
Kan tilläggas att här har vi knappt 16 minus.
Var nyss ute och hämtade ved, bättre vara inne och elda.
Ha det
/Bengt
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skotträdda hundar

Vi provade DAP i vägguttaget i år - tyckte det gav effekt på Saga. I och för sig så användes det betydligt mindre fyrverkeri i kvarteret i år än föregående år, men i år kunde hon ligga i soffan och sova när det small och smattrade utanför. så var det inte förra året.

Verkar funka olika på olika hundar, eller så hnadlar det om olika grader av skotträdsla. Saga har aldrig blivit vettskrämd inomhus - bara ute.
 
F

F.d. 10314

Guest
Sv: Skotträdda hundar

Hej !
Vi har också en skotträdd hund,förut om åren har vi fått drogat honom .
Men så hörde vi på lokalradion och där prata dom om ett kosttillskott,som hade visat sig vara bra.
Det heter Zylkéne och det är receptfritt hos veterinärn.
Vi har haft Dap också,men nu testa vi det här till nyåret och det kan jag varmt rekomendera.
Det är inte skadligt på något sett, han " Bamse " började aldrig att hyperventilera eller något sånt utan det gick så bra.
Bamse mådde bra och vi också.
Testa det.
ps Bamse är jätterädd för smällare annars ds.

Lycka till önskar berithochrister.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Skotträdda hundar

Förutom DAP, inspelade ljud på hög volym, lugnande medel och annat så läste jag i en tidning (hos frissan) att man kunde träna hunden att ha på sig hörselkåpor. Vet inte om sådana finns i olika storlek, men det kan ju vara värt att prova.
Våra hundar är inte skotträdda, men jag känner hundar, som är det och man vill krypa ur skinnet för att hjälpa dem! // Hälsningar Pirkko
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Skotträdda hundar

DAP - är det detsamma som jag nu har i 230V-uttaget i husbilen för att skrämma möss och annat oknytt?

Den lilla "klumpen med röda kontrollampan" sänder ut ultrahöga signaler som normalt inte kan uppfattas av en människa.

Skulle kunna tänka mig att hunden tror att han fått tinitus.

Lelle_22
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skotträdda hundar

DAP är ett luktämne som hundar skall känna och göra dem lugna.

Vi har använt det med noll resultat. Bortkastade pengar beträffande våra hundar.
 
H

hianders

Guest
Sv: Skotträdda hundar

I senaste numret av Hundsport nr 11 (kom idag den 12 november 2009) står det en hel sida om hur man kan börja förbereda hunden inför kommande "smäll-högtider". Bl a genom att redan nu starta med mental träning. Det finns bl a en CD som man kan spela med åska, skott och fyrverkerier.
Man måste vara medlem i Svenska Kennelklubben för att få hem tidningen men man kan nog ringa dit och beställa ett ex, eller mejla www.skk.se, 08-7953050

Vi har två stycken av Grabbarna Grus som är rädda, men de är inte extremt rädda så vi ska nog försöka träna dem inför High Chaparral.

Lycka till med träningen!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Skotträdda hundar

Vi har testat skivan på Fiona för flera år sedan med noll resultat. Som van hemma-bio hund vet hon mycket väl skillanden mellan de ljud som kommer ur högtalarna och det som säger kabomm ute. Med åren (hon är 8 nu) har vi testat både antistress piller (hälsokost hos vetrinären) och DAP till ingen nytta alls, utan förr-förra året trodde jag att hon skulle få hjärtstillestånd och dö. Så förra året gav vi upp och fick riktiga hund lugnande på recept och med fetvadd i öronen, film med högt ljud, draperier och rullgardiner fördragna, så gick det riktigt bra. Fetvadden funkar faktisk bra resten av året när det inte toksmäller.

Wolfie
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Skotträdda hundar

Det har visat sig att kombinationen DAP, gärna halsbandet o Zylkené funkar bra tillsammans.
Det finns även kanonbra träningsmetoder som t.ex Memea Molin använder, kika gärna in på hennes hemsida.
Fetvadd är jättebra + musik eller TV + nerrullat för fönster, och kom ihåg : ömka aldrig en rädd hund, det blir mycket värre då, man förstärker rädslan.
För de som har mycket rädda hundar är det all ide att kombinera DAP halsband + Dosa i väggen.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Skotträdda hundar

Hej alla hundägare!

Förstår att det måste vara super jobbigt att ha en hund som är skotträdd. har inte haft det själv. Jag har hjälpt en del som har skotträdda hundar, jag brukar ta hunden med i bil och fara nära någon skjutbana, brukar börja någon km där ifrån och undan för undan närma mig, denna metod måste få ta sin tid, kan ta veckor. brukar ha med någon god falukorv i bitar, sitta ilag med hunden bak i bilen ge den en liten bit, reta hunden lite med korven så den får annat att tänka på.

Detta har fungera på dessa hundar men de kräver tålamod och att man är lugn själv och inte stressar fram, ta hjälp av vänner som har finkalibrigt gevär så det inte smäller så högt från början, de viktiga är att man håller avstånd och iaktar hunden hur den beter sig och som sagt lek, aktivera, busa och härja med hunden så den inte tänker på smällen från gevären.

Kan tillägga att Gristrollen snarare vill jaga raketer och smällare, är ju inte bra de heller.

Lycka till med Era hundar å va rädda om dom.

/Gunnar (Gristroll ägare)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen