• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skistar satsar på husbilarna i Sälen

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är ju just detta som gör det dyrt. Ingen service över huvud taget mer än el. En stolpe och en grusplan.
Okunskapen om vilka behov de flesta husbils turister har är monumental. De ska vara proffs i turistnäringen!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Skistars idé om ställplats är utmärkt! Man kan ha massa åsikter om prissättning men jag har förståelse för att det är en central skidort med möjlighet att sätta ett marknadspris. DOCK så saknas vatten o avlopp vilket är oerhört essentiellt för en SP. Med detta inkluderat så är vi på!
Håller med, finns det service = vatten, töming fasta tankar, då kan jag tänka mig att betala dyrt för service + läge.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ja det är ju bra att det blir fler ställplatser vid skidanläggningar men 400,- för bara platsen är lite väl saftigt vad kommer det då kosta när det är utbyggt med bekvämligheter..500,-, 600,- eller kanske 800,-? Hade varit vettigare att sätta priset runt 200,- nu och sedan höja till 400,- om/när det är utbyggt. Jag är inte beredd att betala ocker för normal service (fyllning, tömning, toa och dusch som man ev. betalar lite extra för) på en ställplats då åker jag hellre till en camping. Har stått vid caravan club tandådalen vid några tillfällen 395/natt exkl. el.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Dom måste ha satt "fel" pris innan och nu justerat. När jag kollade prislistan förut fastnade jag på att det vart billigare att stå bara en natt än flera nätter i rad. Eller så var det en listig manöver för att ett lägre dygnspris skall synas i informationsflödet precis just när nyheten sprids :cool:


Edit: Ser nu att dom har differentierad prissättning beroende bl.a. på veckodag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tilbud og etterspørsel. Fullbooket og prisen er for lav - under 80% belegg og prisen er for høy, var en regel enkelte brukte for prissetting.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Vem är ute och kör vintertid oplanerat i vinterland och tar in på ev ställplats ?- bokad eller obokad - det är visserligen gångavstånd till backen i Lindvallen men det är 18 timmar kvar på dygnet efter skidbacken/ spåret där man är i behov av viss service utanför husbilen.
Här låter det som man måste boka i förväg, och är då inget för svettiga skidåkare med blöta kläder som ska tas om hand i husbilen.
Dagsutflykter från ordinarie campingplats kanske.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vem är ute och kör vintertid oplanerat i vinterland och tar in på ev ställplats ?- bokad eller obokad - det är visserligen gångavstånd till backen i Lindvallen men det är 18 timmar kvar på dygnet efter skidbacken/ spåret där man är i behov av viss service utanför husbilen.
Här låter det som man måste boka i förväg, och är då inget för svettiga skidåkare med blöta kläder som ska tas om hand i husbilen.
Dagsutflykter från ordinarie campingplats kanske.

Vi gör det, åker oplanerat på vintern alltså! :)
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Åker ni för att åka skidor eller åker ni bara runt vilket jag menar är skillnaden. Förstår att det är trevligt med nya platser men annars behöver man inte köra till en skidanläggning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Åker ni för att åka skidor eller åker ni bara runt vilket jag menar är skillnaden. Förstår att det är trevligt med nya platser men annars behöver man inte köra till en skidanläggning.

Varför skulle det inte gå att kombinera båda? Vi har åkt husbil inklusive skidåkning ett antal resor per vinter sedan vi köpte husbil 2007! :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Finns det några alternativ i närheten eller är detta enda möjligheten?

Det finns i praktiken inga andra alternativ i närheten. Är i området ganska ofta och det som finns är:
* Fricamping på parkeringen i Stöten, vid ICA, och man kan närsomhelst bli bortkörd eller utskälld
* Fricamping på den ödsliga parkeringen i Östra tandådalen, parkeringavgift, men ingen som kör bort en
* Caravan club, men de har bara ett fåtal platser, man måste boka och komma tidigt på kvällen för att komma genom bommen.
* Kläppens "ställplats" med usel service och en kilometers pjäxvandring till liften. 500kr/natt.

Några andra möjligheter känner jag inte till. Kanske om man har en spade med sig och skottar en plats åt sig en bit in på någon oplogad skogsväg?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Om man kör några mil längre då kan man campa i Idre Fjäll. Jag kan inte få ut vad det kostar men det är en bra anläggning. Har varit där med barnbarnen för en del år sedan.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Vi är i Säfsen just nu, i en stuga, men på parkeringen står en husbil med täcke över framrutorna och skidorna lutade ibak mot cykelstället. Kommer man söder ifrån så är det ca 10 mil kortare att köra än till Sälen.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi åker upp början av mars, tittade först på Lindvallen men ingen servic alls funkar inget vidare för oss. Bokade istället vid Tandådalen cc full service skidspår utanför husbilen (längdspår) till en okej kostnad
Mvh
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ha ha, upptäckte just att om man klickar in på bokning av ställplatsen så är bild nr 2 tagen med drönare just när vi stod där, troligast 5:e januari. Vår bil är den nere i högra hörnet. SkiStar Ställplats Sälen

Just den dagen var gråvattenventilen fastfrusen i öppet läge, så jag var tvungen att ha en hink under, och innan vi åkte fick jag göra the walk of shame med isklumpen med disk- och tandborstvatten bort till närmaste dike.
 
Toppen