• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Vad är skillnaden på motor 2.5 tdi och 2.5 jtd
Har köpt en husbil med motor 2.5 tdi (1997) men ser att i nästan alla
böcker hänvisas till 2.5 jtd. Kan någon förklara skillnaden?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Jeg trodde jeg hadde oversikten, men kjenner ikke til noen 2.5 JTD - 2.3 og 2.8 er de vanligste JTD.

TDI var betegnelsen på de siste turbo diesel motorene uten common rail
JTD ble brukt for den første rekken med common rail turbo diesel motorer i Fiat
dagens Multijet tok helt over etter JTD motorene.
Før TDI motorene så var det noen år med TD - forskjellen mellom TD og TDI skulle være en intercooler og noe høyere effekt.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej Affezell, du skriver "i nästan alla böcker hänvisas tll 2,5 JTD" har du hittat verkstadshandbok för den? Kanske du även har sett en för 2,3 JTD Mulijet, en sådan har jag letat efter. Eller har någon annan sett en vhbok. Har kollat in på Haynes men där hittade jag ingen. Inget akut men alltid kan man lära något nytt.
Leffe
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej Affezell,
du vill veta skillnaden mellan motorerna TDi och JTD.
Av Wilipedia framgår att det enbart är en motorgenerationsfråga, se här JTD engine - Wikipedia, the free encyclopedia
JTD står för uniJet Turbo Diesel (andra generationen). Nästa generation dieselmotorer är MultiJet och i år 2009 kommer det en MultiJet II. Hela utvecklingen framgår här Fiat Ducato - Wikipedia, the free encyclopedia
V-backen ;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej
Har precis beställt en på CD
Får den om några dar. Hör av mig om vad jag tycker om den
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

2,5 TDI-motorn på 85kW/116hk har funnits i 230-chassiet från 03/1994 till 04/2002.
Det är en vanlig mekanisk insprutningspump i den motorn som heter 8140.47

/Lasse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Finns en 2,5 TDI från tex -98 som har 79 KW.
Sitter en sån i min Plåtis.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Jo, det stämmer.

Finns en motor som heter 8140.47R och som är på 80kW/109hk, samma årsmodeller som 8140.47, 03/1994 till 04/2002.

Vad som skiljer vet jag inte.....

/Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

På bilen står det 2.5TDI CAT

Hej Affezell, det står för....2,5 liters Turbo-Diesel-Intercoler med catalysator.
Den har en mekanisk insprutningspump, prylen som sitter i framkant av motorn med lite rör och slangar anslutna och drivs av kamremmen. Turbon sitter bakom motorn och syns underifrån/bakifrån. Intercolern sitter bredvid vattenkylaran, ser ut som den fast mindre, insugningsluften går genom den och kyls ner för lite högre effekt.

J motorerna har elektronik som öppnar insprutningsmunstyckena och en elektrisk pump som skapar trycket i bränslet, de kan trimmas med "trimboxarna" som finns på eftermarknaden av flera fabrikat.

Här har du en länk till en rep. bok som innehåller din motor (Den nedre av de tre böckerna)

Motor Books - Search Results

Lycka till. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej igen, eftersom jag inte har bläddat i just den boken så törs jag bara säga JA med 99% säkerhet men det räcker kanske. Den "nya" TD motorn på ca. 116 hk kom -94 /-95 ihop med den rundare nya plåthytten, ny framvagnsupphängning och ny växellåda med den korta spaken på instrumentpanelen i stället för tidigare rattväxel. Årsmodellsangivelsen i verkstadspapper på motorn säger, -94 till -02, fast i lite olika utföranden.

M.v.h. JANKRO.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej Affezell,
du vill veta skillnaden mellan motorerna TDi och JTD.
Av Wilipedia framgår att det enbart är en motorgenerationsfråga, se här JTD engine - Wikipedia, the free encyclopedia
JTD står för uniJet Turbo Diesel (andra generationen). Nästa generation dieselmotorer är MultiJet och i år 2009 kommer det en MultiJet II. Hela utvecklingen framgår här Fiat Ducato - Wikipedia, the free encyclopedia
V-backen ;)
Undra vad min motor passar in? 1998 2,8 i.d.TD 122hk.Stämmer med modelnr.Verkar vara en riktigt god djungel
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Jeg trodde jeg hadde oversikten, men kjenner ikke til noen 2.5 JTD - 2.3 og 2.8 er de vanligste JTD.

Hej, jag var lite fundersam som Knut när jag skrev inläggen ovan för jag har aldrig vad jag vet hört om någon 2,5 liters J-motor. Nu har jag letat runt på internet m.m. och fortfarande inte funnit någon. Den har troligen inte funnits i något annat utförande än med mekanisk insprutning.
Affezell var har du sett 2,5 JTD någonstans?

JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på Fiat 2.5 tdi och 2.5 jtd

Hej
Bara i beskrivningar om handböcker när jag letat efter en workshop manual till min bil
på nätet men inte i verkligheten
 
Toppen