• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnad mellan MBmotorer/Oljebyte

F

F.d. 19529

Guest
Min MB Sprinter 308D (1997) fick sig en "ny" motor efter ett ras, en 601.943. Från början satt det en 601.940 i.
Samma HK, samma storlek på båda men oljetråget på den nya motorn rymmer 6.5L medans det gamla rymde 8.5L.

Det jag funderar över är om jag kan använda samma olja som till den gamla motorn?
När jag slår in reg.numret på en oljeguide så stämmer ju inte motornumret längre.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Skillnad mellan MBmotorer/Oljebyte

I min går det 9,7 liter olja 312D -98

I servicehäftet står det att jag skall byta olja efter 2500 mil, vilket jag anser vara alldeles för länge med tanke på att oljefiltret inte renar under 50 micron. Normalt lagerspel ligger på 20 micron. Detta gör att jag byter olja efter 800 - 1000 mil. Helsyntet från biltema fungerar utmärkt då den uppfyller alla MB:s ställda krav.

Dock så är oljan fortfarande mycket fin, troligen skulle man kunna köra 5000 mil utan att kolkedjorna börjar brytas ned i oljan. Men då filtren inte tar den smuts som behövs så får man byta oftare. Jag sneglar lite på ett centrifugalfilter för att minska oljebytena.. ;) Hittar inte länken just nu, men de pratade om upp till 72% mindre slitage i motorn...

///Freddy

F

F.d. 19529

Guest

I min går det 9,7 liter olja 312D -98

I servicehäftet står det att jag skall byta olja efter 2500 mil, vilket jag anser vara alldeles för länge med tanke på att oljefiltret inte renar under 50 micron. Normalt lagerspel ligger på 20 micron. Detta gör att jag byter olja efter 800 - 1000 mil. Helsyntet från biltema fungerar utmärkt då den uppfyller alla MB:s ställda krav.

Dock så är oljan fortfarande mycket fin, troligen skulle man kunna köra 5000 mil utan att kolkedjorna börjar brytas ned i oljan. Men då filtren inte tar den smuts som behövs så får man byta oftare. Jag sneglar lite på ett centrifugalfilter för att minska oljebytena.. ;) Hittar inte länken just nu, men de pratade om upp till 72% mindre slitage i motorn...

///Freddy

Jag håller med på att 2500 mil låter väl mycket.
Vi kör ju kärran som turnébuss och snittar oftast 600-900 mil per turné samt att det blir ett par hundra mil hemma mellan turnéerna också.
Man hamnar ju lite mitt emellan intervallerna då om man går efter 1500 mil vilket många verkar rekommendera.
Så då tänkte jag helt enkelt byta efter varje turné istället.

Centrifugalfilter låter ju onekligen intressant om siffran stämmer!=)

Tack för infon!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om du byter olja och filter var 1000:e mil eller 1 ggr per år är du helt säker. Att sätta in ett centrifugalfilter är nog lite overkill med tanke på att motorer som dessa går bortåt 50.000mil i distributionskörning utan problem. Och då är nog omvårdnaden betydligt sämre!

F

F.d. 30146

Guest

Nu är jag nyfiken Folkesson, men vad heter "gänget" som du ingår i?

Toppen