• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattebefrielse

F

F.d. 1155

Guest
Blir inte vår Scania husbuss -79 (PB klass 2) skattebefriad nästa år? Jag pratade med en tjej på Vägverket och hon sa att det inte gällde för husbilar??!! Svamlar hon eller är det så? Eller gäller det bara ännu äldre husbilar? :wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Skattebefrielse

Hrm... knepigt.
Många hembyggen är ju lasbilsreggade och då blir de i alla fall skattebefriade efter 30 år. Låter mysko om husbilar skulle vara ett undantag.
Varför inte kolla med Vägverket istället för Skatteverket? Tror att de har lite bättre koll.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Skattebefrielse

Hej! detta låter märkligt tycker vi också. Jag skulle också uppleva det att skojar dom med mig. Så bäst att kolla upp med vägverket så du vet vad som är sant eller inte sant. Dom vet nog bättre vad som gäller. Lycka till att få rätt svar.

Med vänliga hälsningar
Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Skattebefrielse

Mig veterligt så finns det inget undantag för att det är en husbil. 30 år är vad som gäller för alla fordon men jag vet att det har varit diskussioner om tunga bussar. Är tyvärr inte insatt i D fordon vad gäller skatter mm, hör med Väg Verket, dom ger dej garanterat ett rätt svar om du bara tar reda på vem som är chef för husbilsskatten typ 2 på en gammal Scania från -79..... Många som jobbar där i "Live a longtime" liksom..
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Skattebefrielse

Den borde bli skattebefriad. Vår Magirus av 1952 årsmodell reg.besiktades nu i slutet av augusti och enligt VV så är den skattebefriad.
Så den rullande 30-årsregeln borde gälla eran husbuss.
 
F

F.d. 1155

Guest
Sv: Skattebefrielse

Jo, hej igen...det var faktiskt Vägverket jag pratade med. Jag var bara lite smått upphetsad när jag skrev inlägget....:rolleyes: (Jag har ändrat det i mitt första inlägg nu.)

Jag hoppas att tjejen var oinsatt och skrämde upp mig i onödan, men jag antar att om några månader har jag det svart på vitt.

Det som förbryllar mig är att folk i sina säljannonser skriver att deras -79:a/-80:a husbil/husbuss snart blir skattebefriad. Är de säkra på det eller är det bara något man tar för givet?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1155

Guest
Sv: Skattebefrielse

Jaa, då är ju saken klar! Tjejen på Vägverket var ute och cyklade!! "-Det gäller inte husbilar" !? HA!! :yes:

I och för sig så står det inget om just husbilar, men de som är registrerade som pb2 tycker jag borde gå under personbilar, eller hur? Och som Göte säger: 30 år och inte yrkesmässig trafik, det stämmer ju på våran husbuss...snart.

Tack allihopa för era svar, nu blev jag glad och ser fram emot nästa år när vi renoverat upp vår klenod och ska ut på vägarna! Ha de bra! :bye:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skattebefrielse

Eftersom husbil är ett ikkebegrepp i lagar och förordningar kan det väl heller inte finnas i detta sammanhang eller . . . .

Skipper
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Skattebefrielse

Jaa, då är ju saken klar! Tjejen på Vägverket var ute och cyklade!! "-Det gäller inte husbilar" !? HA!! :yes:

I och för sig så står det inget om just husbilar, men de som är registrerade som pb2 tycker jag borde gå under personbilar, eller hur? Och som Göte säger: 30 år och inte yrkesmässig trafik, det stämmer ju på våran husbuss...snart.

Tack allihopa för era svar, nu blev jag glad och ser fram emot nästa år när vi renoverat upp vår klenod och ska ut på vägarna! Ha de bra! :bye:

Jag ser fram emot att möta er efter vägarna eller på nåt trevligt ställe.
Lycka till med renoveringen:applaus:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse

Man kanske inte ska glädja sig i förtid, tyvärr är det så att Vägverket har på förslag att plocka bort den där rullande 30-årsgränsen för skattebefrielse.
Den rullande 30-årsgränsen föreslås ersättas med en skattebefrielse från en angiven årsmodell, i förslaget från Vägverket nämns 1975 års modell av fordon, se sidan 1 i följande PDF:
http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Sidan 18 i dokumentet visar den exakta formuleringen om skattebefrielse och 30-årsgränsen kommer tydligen att beräknas från det årtal som det här lagförslaget spikas och får status av en lag.
Förslaget gäller även bussar enligt Karl Axel Dahlberg på kundtjänst fordon hos Vägverket.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Skattebefrielse

Fint när man slipper skatt, men jag undrar varför skattebefriar man äldre fordon när dom släpper ut mer avgaser än nya och är inte lika säkra:confused::confused:

Gurra
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Skattebefrielse

Det var ursprungligen tänkt för veteranbilar, dvs samlarfordon. Administrationen av av/påställningar blev så dyrt att det blev "billigare" att skattebefria. Det är åtminstone den version som jag fått.
 
F

F.d. 1155

Guest
Sv: Skattebefrielse

Vi ser också fram att möta dig Magirus och alla andra härliga entusiaster på vägarna i sommar. Vid det laget så kanske vi vet vad som gäller! Ha det bra allihopa!!:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Skattebefrielse

Ja, Orsa är ju inte ens 40 mil från oss och det verkar som planerna inför nästa sommar för oss genom dom trakterna!!!
Tankade faktiskt på Q8 macken längs 45an mellan Mora o Orsa när vi körde hem, samt tog vägen över Skattungbyn, Los till Kårböle för att slippa backarna vid Noppikoski och Emådalen.
Kom precis i snöeländet som var i dessa trakter!!!!
 
F

F.d. 1155

Guest
Sv: Skattebefrielse

Hej! Ville bara sätta ett stort punkt för tråden som jag startade i höstas, äntligen har jag svaret, jag har gått in och kollat upp min -79:ans buss nu och tjejen på Vägverket svamlade nåt så kopiöst när hon påstod att skattebefrielsen inte gällde fordon som min husbuss!!!:yes:

Här är utdraget jag fick ang. skatteförhållandena på min buss:

Fordonsskattepliktigt: Debiteras vid påställning: 0 krÅrsskatt: 0 krÅterbetalning vid avställning: 0 krBetalningsmånad/er: skattebefriat Debiterad fordonsskatt: 0 krVägavgift (kr/år): 0 krDebiterad avgift: 0 kr

Tack för det Vägverket!:bock:

God fortsättning på er alla så kanske vi ses i sommar! :mh::music-icon:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Skattebefrielse

Våran bil har varit skattebefriad några dagar nu, och inte nog med det, nu kan vi köra in i miljözonerna i Göteborg. Det kunde vi inte för en månad sen.
Calle
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Skattebefrielse

Hej Bonath.
Hur kan du bevisa för den polis,parkeringsvakt etc. att din bil är veteran,och har tillstånd att vista tex i Göteborg,Malmö,Stockholm.Jag har for mig att man borde tillhöra en veteran klubb eller? Det gäller Tyska städer om jag har ej fel ?.
Någon som vet bättre .

Mvh

Perrovski
 
Toppen