• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattebefrielse

STEFFAMI

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15005
Medlemskap
2024
Har läst på Transportstyrelsens hemsida att nyregistrerade husbilar med utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6 är skattebefriade under fem år. Detta skall gälla från 1 januari 2013 och framåt. Det står till och med att denna befrielse sker automatiskt. Någon som kan verifiera detta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skattebefrielse

Min är Euro6-klassad men inte fasen är den befriad från skatt.
Jag får vara nöjd med 700 kr lägre skatt jämfört med den den gamla.
 

Huzbilen

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse

Jag bytte för fem veckor sedan till en helt ny och den är skattebefriad, behövde inte göra något, gick med automatik.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse

Är det inte märkligt att dieselmotorer som av media utmålas som fullständigt livsfarliga kan bli skattebefriade. Någon måste vara felinformerad.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Skattebefrielse

Två husbilar med exakt samma motor o avgasrening. Fast det skiljer på total vikten att den ena 3,5ton o den andra 6,5 ton. Då kan man tänka sej att det är bilen med den lägre total vikten som är skattebefriad. Men så är det ju förstås inte enl transport styrelsens uträkningar. Då har dom en omräkningsfaktor som gynnar den tyngre bilen. Hade dom gjort avgas mätningar på belastat fordon hade dom tyngre bilarna säkert inte klarat utsläppskraven. Men som vanligt är det den lille som ska betala..... Ha en bra dag //Micke //
 

STEFFAMI

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15005
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse

Tack för svar. Om man går in på Transportstyrelsens hemsida så finns en formel där och räknar man lite på denna formel får jag fram följande:
En husbil med skattevikt 3500 kg får ha ett utsläpp på max 192 gr CO2
Med Euro 6 miljömotor släpper den ut 219,8 gr CO2
Om du i stället väljer en husbil med skattevikt 4250kg får denna ha ett utsläpp på 226 gr CO2 och en på 6000 kg får ha ett utsläpp på 306 gr CO2. Dessa båda tyngre blir skattebefriade i fem år vilket i runda tal motsvarar ca 35000 SEK i skattebefrielse.
Detta system gynnar alltså tyngre bilar. Finns det någon kunnig jurist som kan överklaga och få rättelse på en sådan befängd regel som alltså gynnar tyngre fordon som säkert släppet ut mer CO2 än den lättare bilen.
Var finns det sunda förnuftet i sådana regler. Tidigare var skatten viktbaserad men med nya miljömotorer Euro 5 eller Euro 6 har man ändrat till CO2 baserad skatt.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse

Det är sedan länge på gång att ändras. Dock tar ändringar lång tid i utredningarnas land... synd tycker jag som har en skattebefriad bil..,
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skattebefrielse

Vår 3,5 t plåtis med euro 6, m.m. som har blivit upptaxerade med 2 700:- eller 50g CO2/km sen någon bestämde sig för att införa en rättvis "formel". Detta är ren nonsens då vi vet vår förbrukning efter 2 1/2 år med många mil från Nordkap i norr till Algarve i söder!

Vi har överklagat till Skattemyndigheten för 2 år sen (OBS! går ej att vända sig till Transportstyrelsen) och väntar fortfarande på ett svar. Nu är frågan: får vi tillbaka det vi har betalat "för mycket" pga en konstig formel (vilket vore mest rättvist) och vad händer med alla som fått 5 skattefria år, får dom en saftig räkning (vilket vore helt fel att kräva i efterskott)? Nästa fråga är vad en "ny" och rättvis beskattning kommer att baseras på?

Hade varit mycket intressant om media hade tagit upp frågan samtidigt som vi husbilsåkare kanske fortfarande är en minoritet vilket media inte bryr sig om.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Skattebefrielse

Från årsskiftet är min husbil skattebefriad. Den får t.o.m. köra i alla miljözoner i alla städer. Vikt 6 ton och motor på 7,4 liter.

Jag känner mig privilegierad.

/M
 

D-A Hägg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
12005
Medlemskap
2025
Sv: Skattebefrielse

"Svetsarn" anser nog dig som en fortsatt god skattebetalare med tanke på vad din V8 sörplar i sig. Jag tycker att man även borde få skattefrihet på drivmedelspriset efter 30 år.
 
Toppen