• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skatt

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Är det sant att man kan ställa av husbilen bara 4 dagar och slippa skatt.
Mvh gusta

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2025
Då vår blev uttagen i juni 2020 så har den nu passerat 3-års gränsen Erland56 skriver om. Betyder det att den inte kan ställas av de 4 dagarna mer, utan att nu är det 15 dagar som gäller?

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2025
Men den höga skatten på 14-15tkr per år sjönk ju också.
14-15 tusen? Vår kostade 27.500 om året de tre första åren. Tack för svaret!
Blir tvungen att kolla upp det.........................och det gjorde jag direkt.
Vi skall nu betala 9.427 kr om året, men så går vi över till minimum 15 dagar (hela datum) vid avställning eftersom vi inte betalar malus-skatten längre. Detta betyder att om vi väljer att ha den påställd hela Maj till hela September (5 mån) så kostar det oss ca 3.900:- utan avställning under den perioden.
Tack för heads-up!!

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
4 dagars avställning gäller från datumet bilen sattes i trafik i Sverige första gången. Så en äldre importerad bil får samma förmån dock utan den höga malusskatten.

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2025
4 dagars avställning gäller från datumet bilen sattes i trafik i Sverige första gången. Så en äldre importerad bil får samma förmån dock utan den höga malusskatten.
Enligt denna sidan,
Regler för husbilar med malusbeskattning - Transportstyrelsen
upphör malus beskattningen efter 3 år (från nyregistrerad, vet ej vad som gäller vid import av begagnad) och då slutar också möjligheten att ställa av i 4 dagar.
Skulle jag ha tolkat det fel blir jag bara glad. Men det är inte vad som står hos Transportstyrelsen.
Snälla, hitta något som gör att jag har fel!!!! :cool:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Enligt denna sidan,
Regler för husbilar med malusbeskattning - Transportstyrelsen
upphör malus beskattningen efter 3 år (från nyregistrerad, vet ej vad som gäller vid import av begagnad) och då slutar också möjligheten att ställa av i 4 dagar.
Skulle jag ha tolkat det fel blir jag bara glad. Men det är inte vad som står hos Transportstyrelsen.
Snälla, hitta något som gör att jag har fel!!!! :cool:
15-dagarsregeln gäller efter 3 år. Våran är uttagen april -21 och malusbeskattningen är väck..

Clintan-54

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
19664
Medlemskap
2025
Hej. Har årsskatt på 7464 kr. Kollat med någara försäkringsbolag på försäkring, det blir nog Folksam 10 320 kr år.
Då får man ställa av hur många ggr som helst under året. Har inte kollat Kabria den skulle kosta 4600 år. men kan man ställa av hur som helst.?

Toppen