• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

Status
Stängd för vidare inlägg.

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej.
Försöker förgäves klura ut vad skatten på nya husbilar kan bli. 2021.
Typ 180hk automat ducato 4.4ton.
Inga annonsörer på typ blocket anger det. Och inte heller regnummer så man kan kolla Transportstyrelsen.
Och här i forumet betalar man bara för mycket... Inte så mycket info...
14.000 eller 30000?

Vad betalar ni med nya bilar,?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej.
Försöker förgäves klura ut vad skatten på nya husbilar kan bli. 2021.
Typ 180hk automat ducato 4.4ton.
Inga annonsörer på typ blocket anger det. Och inte heller regnummer så man kan kolla Transportstyrelsen.
Och här i forumet betalar man bara för mycket... Inte så mycket info...
14.000 eller 30000?

Vad betalar ni med nya bilar,?
Kolla här; Nytt hot mot husbilsbranschen i Sverige

Där finns länkar till 2 trådar som beskriver uträkningen, men i runda tal har du det redan från OlofG´s inlägg.

TommyD
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittade på fiats hemsida 236-272g men det är kanske bara skåpbilar...
Fiats värde går inte att använda ,gäller som du säger skåpbil motsv,räknar man på det gamla värdet för en bil i ditt ex. är det runt 220g omräknat till nya wltp ger det ca330g skatt 30-34000kr år.
Det finns säkert någon som kan ge dig en exakt siffra men dyrt blir det!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns säkert någon som kan ge dig en exakt siffra men dyrt blir det!

Den enda som kan ge en exakt siffra är den som har tillgång till det deklarerade CO2-utsläppet för just den fordonsindividen.

Utsläppets storlek beror nämlien på många faktorer, t.ex. huruvida bilen har markis eller ej, hur långa backspegelarmarna är samt annat som påverkar frontarean – för att inte tala om ändrad däckdiemnsion m m som också påverkar bränsleförbrukningen.

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Den enda som kan ge en exakt siffra är den som har tillgång till det deklarerade CO2-utsläppet för just den fordonsindividen.

Utsläppets storlek beror nämlien på många faktorer, t.ex. huruvida bilen har markis eller ej, hur långa backspegelarmarna är samt annat som påverkar frontarean – för att inte tala om ändrad däckdiemnsion m m som också påverkar bränsleförbrukningen.

Pålle
Visst känns det fiiint att få en individuellt uträknad skatt? Att den sen inte har någon verklighetsförankring är ju lite beige...
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Fiats värde går inte att använda ,gäller som du säger skåpbil motsv,räknar man på det gamla värdet för en bil i ditt ex. är det runt 220g omräknat till nya wltp ger det ca330g skatt 30-34000kr år.
Det finns säkert någon som kan ge dig en exakt siffra men dyrt blir det!
Verkar vara mycket osäkert i det här. Inte ens handlare verkar ha hundra koll... O ingen här har bil av typen jag frågat om?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När(om) vårens skattehöjning genomförs blir skatten närmare 100kr dygnet för en ny bil.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
När(om) vårens skattehöjning genomförs blir skatten närmare 100kr dygnet för en ny bil.
Nu har det dykt upp mer... Bilar som säljs med något som heter heavy duty 130hk o 160hk
Skattegrejj?
140 160 180 finns som light duty med.
Olika homologeringar.... Får tälta istället.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
De som beslutar om fordonsskatt på husbilar borde ta ett steg tillbaka och göra en rimlighetskoll, skatta bort fordon där bonusalternativ inte finns. Följden kan bli att nyförsäljningen av husbilar försvinner och treåriga tyska bilar blir det som förnyar bilparken, i varje fall om några år, eftersom det troligen inte finns några nyare begagnade svenska bilar att tillgå då. Ser att en del handlare annonserar att de betalar skatten de första 3 åren, eller att du får 25000 kr på kontot som skattebidrag, men det är ju pengar som tas från din prutmån. En husvagn betalar 360 kr per år, 3 till 4000 kr per år vore en mer rimlig beskattning för en husbil. När jag kollar skattetabeller verkar det som tunga bussar och lastbilar under ca 7 ton bara betalar 3 till 5000 kronor per år. kanske jag tolkat tabellerna fel.
Jag tror inte att handlarna tar in så många fordon med den höga skatten. Ser att t.ex Husbilslandet satsar mer på husvagnar nu.
Klimatet kanske vinner men Staten får nog inte in så mycket fordonsskatt och förlorar stora momsintäkter.
 

peter0091

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Hej är det någon som har tips/råd om detta, och om det går?

Jag funderar på att köpa husbil i utlandet och sen ha den utlandsregistrerad i något varmt medelhavsland, husbilen kommer va ca 80% av tiden runt medelhavet!
Tänker att det kan vara fler fördelar med att ha det så!?
Behöver man ha en fast adress i de landet där men bestämmer sig för att ha husbilen registrerad eller kan man ha en box/campingplats adress?

Sen funderar jag på att sälja huset i Sverige och prova på att bara bo i husbilen och då kommer jag att vara 80% utanför Sverige och undrar hur det fungerar med att man behöver en fast adress där man skriver sig på för att få SINK Skatt i typ Spanien eller hur löser man när man bor i husbil?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej är det någon som har tips/råd om detta, och om det går?

Jag funderar på att köpa husbil i utlandet och sen ha den utlandsregistrerad i något varmt medelhavsland, husbilen kommer va ca 80% av tiden runt medelhavet!
Tänker att det kan vara fler fördelar med att ha det så!?
Behöver man ha en fast adress i de landet där men bestämmer sig för att ha husbilen registrerad eller kan man ha en box/campingplats adress?

Sen funderar jag på att sälja huset i Sverige och prova på att bara bo i husbilen och då kommer jag att vara 80% utanför Sverige och undrar hur det fungerar med att man behöver en fast adress där man skriver sig på för att få SINK Skatt i typ Spanien eller hur löser man när man bor i husbil?
Det enklaste är att fråga Skatteverket,bevisbördan på att du flyttat ut ligger på dig.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej är det någon som har tips/råd om detta, och om det går?

Jag funderar på att köpa husbil i utlandet och sen ha den utlandsregistrerad i något varmt medelhavsland, husbilen kommer va ca 80% av tiden runt medelhavet!
Tänker att det kan vara fler fördelar med att ha det så!?
Behöver man ha en fast adress i de landet där men bestämmer sig för att ha husbilen registrerad eller kan man ha en box/campingplats adress?

Sen funderar jag på att sälja huset i Sverige och prova på att bara bo i husbilen och då kommer jag att vara 80% utanför Sverige och undrar hur det fungerar med att man behöver en fast adress där man skriver sig på för att få SINK Skatt i typ Spanien eller hur löser man när man bor i husbil?


I det fall att du är utskriven från Sverige, inte har t.ex. kvar din bostad, äger del i ett företag och bosatt och skriven i ett land som har skatteavtal med Sverige, som t.ex. Spanien då bör du ha uppfyllt kraven för SINK-skatt på t.ex din pension. Vidare så förutsätter det att du också befinner dig mindre än 6 månader i Sverige per år.

Att skriva sig i Spanien s.k. ”residencia” är ganska bökigt
Ansökan om Residencia krävs:
* Pass + en fotokopia
* 2 st. färgkort i passformat
* Svenskt personbevis – helst översatt till spanska men accepteras ofta på engelska
* originalcertifikat på N.I.E. samt kopior
* Bevis på adress i Spanien. Det heter EMPADRONAMIENTO, och anmäls på Ayuntamiento/Kommunhuset där du bor. (ej äldre än 3 månader.
* En ifylld ”Solicitud de Residencia” > modell EX18 som kan laddas ned från nätet om du söker på ovanstående
* Bevis på finansiella medel. Inkomster, pension eller registerutdrag på firma i Spanien och om detta inte finns: en undertecknad ansvarsdeklaration att ni har tillräckliga medel att försörja er i Spanien utan att bli en belastning för samhället + bankutdrag som backar upp att ni har dessa medel. Hittar inte minibeloppet som gäller just nu, men skulle tro att det är 7-8.000 Euros/år och person.
* Kopia på en sjukförsäkring samt kunna uppvisa original (om du inte är anställd eller autonom i Spanien eller har pension samt försäkringskassa i Sverige, vilket då måste bevisas med ett intyg

Lämnas in vid Registro Central de Extranjeros

Bofast i Spanien och därmed skattepliktig anses man vara automatiskt om man vistas i landet i mer än halva året.

Sedan problematiken att mantalsskriva sig. Har sett i spansk press nu i samband med BREXIT att många engelsmän är skrivna på campingplatser, men förutsätter att de då har årskontrakt med campingen som man kan presentera.

Hoppas information hjälpte dig.

Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen