• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skarvtätning med TEC 7

F

F.d. 25401

Guest
Hej.
Har en liten fråga som gäller förbättring av skarvarna mellan hytt och bodel på husbilen.
Har köpt TEC7 lim, men sedan när jag läser på limpatronen, så står det att det fäster på allt utom PP-plast, PEplast samt PTFE. Kan någon hjälpa mig att reda ut dessa begrepp.
Jag vill ju inte påbörja arbetet innnan jag vet hur det förhåller sig. Får det intrycket att det kan finnas detaljer av någon sorts plast ovanför hytten. Tacksam för all hjälp som jag kan få av er som är kunniga på de flesta områden, när det gäller husbilar.
Husbilen är en LMC Liberty -07
MVH sunearthur

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skarvtätning med TEC 7

Åk till Husvagns-Expo i Bromölla och fråga på verkstaden. Dom brukar vara hjälpsamma.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Hej!

PP (Polypropylen) och PE (Polyethylen) är "feta" plaster och mycket använda i bilindustrin även till husbilar. PTFE (Polytetrafluoroethylen) är vad man i dagligt tal kallar Teflon. Dessa plaster är svåra att limma.
Följ rådet att tala med återförsäljaren, han kan säkert ta reda på vilka plaster som din bil är byggd av.

Mvh.
Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
PP är "skit" svår att få något att fästa på.När vi Tampongtrycker material som har PP blandning. DÅ måste vi dels Corona detaljen men även torka ytan med en PRIMER.
/Vidhem

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Citat: "PP är skit".
Ja kanske för några men perfekt produkt för andra, jag skulle inte uttala mig så kategoristkt. / Leif C

F

F.d. 2621

Guest

De helt dominerande ytorna på utvändiga karosseridetaljer på husbilar är lackerad alu- eller stålplåt och laminat av glasfiberarmerad polyester eller epoxi. De sistnämnda har ett tunt ytskikt av samma plaster, s k gelcoat som också kan kallas en form av lack.

Förutom smuts och andra föroreningar ur trafikmiljön har sådana ytor ofta kvarblivna eller senare påförda vaxer. För att kunna limma med någorlunda gott resultat krävs alltid att aktuella ytor görs tillräckligt rena och allra helst slipas helt rena.

Det förekommer också vissa karosseridetaljer tillverkade av oarmerade termoplaster och som tillverkats med andra metoder, mest vakuumformning. Sådana plastmaterial är ABS, SAN, ASA , PU m fl. Men samma sak gäller för dessa - utan rejäl rengöring av ytorna blir det inget bra resultat.

De i trådskaparens inlägg nämnda plasterna PE,PP och PTFE förekommer aldrig i utvändiga detaljer.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Citat: "De i trådskaparens inlägg nämnda plasterna PE,PP och PTFE förekommer aldrig i utvändiga detaljer".

Det är vanligt att biltillverkarna använder PP (till och med återvunnen PP) för tillverkning av t.ex. stötfångare och då är tillverkningsmetoden FORMSPRUTNING. / Leif C

F

F.d. 2621

Guest

Jodå, det stämmer iofs, men då i regel i blandningar med elaster. Men, jag trodde att vi här i huvudsak talade om infärgade karosseridetaljer och som trådstartaren skrev
" i skarvarna mellan hytt och bodel" - eller hur?

Han är ju inte särskilt mycket hjälpt av att du talar om för honom att PP används i stötfångardetaljer. Vi ska väl hjälpa varandra och inte hänfalla till spetsfundigheter.

F

F.d. 25401

Guest

Tack så väldigt mycket för bra svar och engagemang i denna frågan. Man är väldigt tacksam för att man är med i denna klubb. Man kan fråga om allt o få bra svar.
Det finns ju vissa som var o en är experter på sitt område.
Tack än en gång.
sunearthur

Toppen