• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skarva gasolledning

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Vill minnas att det enligt byggnormen inte är tillåtet att skarva en vattenledning med en dold exempelvis vinkelkoppling. Kopplingarna måste kunna kontrolleras.
Har i husbilen på gasolledningen till Trumavärmaren med ficklampa och spegel hittat en fabriksmonterad vinkelkoppling, som ligger väl inbyggd och är omöjlig att kontrollera eller byta ut utan att riva halva inredningen.
Min fråga...finns det några regler angående detta för gasolinstallationer?

Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Skarva gasolledning

Vi har också en Hobby men med alkov, så vi har gasoltuben på vänster sida, men det skulle vara bra att veta var du hittade den dolda kopplingen så jag kan kontrollera att jag inte har samma problem.
Du har väl garanti/reklammationsrätt kvar på fordonet? Överensstämmer det inte med svenska bestämmelser så måste Hobby rätta till det om HBn är köpt i Sverige.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Tyvärr är garantin utgången, men skall ändå kräva åtgärd.
Kopplingen sitter på metallröret från kranen i köket och värmaren. PÅ vår bil till höger om trappan till sängarna. Har tagit bort varmluftskanalen så det syns nu tydligt.

Roadglider

Bilagor

• Bild 410.jpg
    Bild 410.jpg
    869,7 KB · Visningar: 20
  • Bild 403.jpg
    Bild 403.jpg
    126,7 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Även om garantin är ute så har du ju 3 års reklammationsrätt om felet har funnits från begynnelsen och kan härledas till fabrikantfel, vilket detta onekligen kan göras om det inte får finnas dolda kopplingar.
Dessutom måste rören vara klammrade. Detta gäller speciellt kopparrör som blir sköra av vibrationer och kan brista.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Roadglider!

Vad som verkar vara minst lika allvarligt på bilderna är att gasolrören inte verkar vara fastklämmade. Då kan det bli vibrationer och att rören ligger och skaver mot andra material.

Kan det stämma?

F

F.d. 16416

Guest

Jo...så här ser det ut! Verkar nästan ditkastat i en enda röra. Dessutom var värmekanalen helt sammanpressad och deformerad av rör och slangar!!
Roadglider

F

F.d. 7282

Guest

Det skall vara max 30cm mellan klammorna på gasolledningen.

Att rören dessutom ligger emot plastslangar är riktigt farligt, friktionen är hög och sliter snabbt på röret.

Jag hade defenetivt krävt att detta åtgärdas.

// Pär

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det verkar som det inte är ett profs som gjort denna installation.
Kan du inte fixa det själv, så låt någon "händig" kompis fixa till det.

Lycka till
/Vidhem

F

F.d. 16416

Guest

Hej Vidhem!

Man kan ju fundera på vad man köpt, när man skrapar under den fina fasaden!!!
Håller med dej att det oftast är bäst att åtgärda fel själv. Har gjort så med andra fel och fått ersättning för materiel och arbete. Tycker dock att detta jobb är lite bökigt. Allt är ju ditkastat innan inredningen kom på plats och inte så lätt att åtgärda nu. Tror att inredning i garaget måste tas bort för att komma åt det hela. Kylskåpet är redan framdraget, men går ej att ta bort helt...för trångt.
Får se vad säljstället och generalagenten anser om saken. Har ännu inte fått någon respons på våra klagomål och bilder.

Roadglider

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det är sorgligt men jag tror att de flesta tillverkare gör så här. Allt handlar om en fin yta. Själv tänkte jag byta vattenledningar i min Bürstner men insåg att jag skulle vara tvungen att skruva ut det mesta av inredningen. Allt är klamrat tillsammans både el och vatten. Enkelt när man bygger men tråkigt för den som skall repa.
Lycka till

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag gick ner och kollade i Frankian hur det såg ut med gasolrörsinstallationen.

Jag blev lugnad.
Gott om klammer med gummiskydd. Detta är röret till det utvändiga gasoluttaget.

Tog några halvsuddiga bilder med mobilen.

:)

Bilagor

• DSC00255.JPG
    DSC00255.JPG
    338,7 KB · Visningar: 6
  • DSC00256.JPG
    DSC00256.JPG
    381,6 KB · Visningar: 8
F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Det såg ju prydligt ut i förhållande till mitt "råttbo".
Har mailat med bilder till säljstället, generalagenten och Fogas. Den enda som svarat är Fogas, som ansåg att installationen krävde åtgärder av säljstället!

Roadglider

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rett adresse for bildene skulle være TÜV i Tyskland med info om hvilket fabrikat og modell dette er funnet på. Svarer de at det er OK etter tyske regler så har du endast de svenske firmorna å jakte på. Er det ikke OK så kan TÜV tvinge frem en recall på alle produserte biler!

F

F.d. 16416

Guest

Nu är det löst. Säljstället håller med om att installationen skall åtgärdas. Gör modifieringen själv och får materiel (rör, kopplingar, klammer och ny värmekanal till Truman) samt förhoppningsvis även en provtryckning av systemet efter åtgärderna.
Roadglider

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej Owe!

Kan detta vara likadant i de flesta nya Hobby!

Hoppas verkligen inte detta!

Detta är ju inget man ser om man inte monterar ner inredningen.........

Och ser man inte det, och olyckan är framme!!!!!!!!

Fruktansvärt!

Detta borde ju kollas på samtliga modeller!

En Recall....

Eller hur?

Ha det gott!

F

F.d. 16416

Guest

Hej!
Har ingen aning om hur det ser ut generellt på andra husbilar. Om systemet är tätt vid regelbunden kontroll är det säkert ingen fara. Skulle det däremot visa sig framöver att en läcka finns och kanske i denna okända och dolda koppling, så blir det ju lite bökigt. Är detta jag ville komma ifrån!
Roadglider

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej!
Har ingen aning om hur det ser ut generellt på andra husbilar. Om systemet är tätt vid regelbunden kontroll är det säkert ingen fara. Skulle det däremot visa sig framöver att en läcka finns och kanske i denna okända och dolda koppling, så blir det ju lite bökigt. Är detta jag ville komma ifrån!
Roadglider
Det största problemet är att rören inte är klammrade eftersom koppar självhärdar och blir spröd av vibrationer.
Händer detta kan röret brista utan förvarning.
De som tvivlar kan ta en liten bit kopparplåt och hammra lätt på den en stund mot ett hårt underlag. Sedan kan man lätt bryta av den med händerna.

Toppen