• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skanna in APS bilder ?

J

Jarn

Guest
För några år sedan roade jag mig på julhelgen att skanna in alla mina gamla diabilder.
Det var c:a 3.500 bilder och jag hade lånat en diaskanner av lite bättre sort som jag laddade med hela magasin med 50 bilder.
Blev hyfsat resultat även om färgen på bilderna från 60 och 70 -talet kanske inte var så bra.

Nu är det så att jag i slutet av 90 talet fram till 2002 hade en s.k. APS kamera där man ju kunde välja bildformat innan man tog bilden.
Där har jag mer än 300 bilder som jag också skulle vilja ha i digitalt format.
Har dem då i pappersformat och negativ.

Hur gör man med dem? Lämnar in dem någonstans eller skannar varje papperbild för sig?

Tacksam på tips från någon av er fotoexperter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skanna in APS bilder ?

Jag har en Nikon Coolscan Iii som klarar att skanna hela filmkasetten (APS). Tyvärr har den SCSI-anslutning och enligt Knut är det svårt med adaptrar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skanna in APS bilder ?

Jag har kvar ett gammalt scsi kort som passar i pc med kortläsare, den hörde till en scsi-scanner av märke Minolta. Om nån vill ha...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skanna in APS bilder ?

Samma här, om någon är intresserad av en Nikon Coolscan så hör av dig.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skanna in APS bilder ?

Prova med att fotografera bilden med en modern kamera. Sen kan du beskära i datorn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skanna in APS bilder ?

Advanced Photo System - Wikipedia

APS är inte dia, det är negativ färgfilm. Men både dia, vanliga 24*36 negativ och APS är mer eller mindre hopplöst att fotografera av.
Det finns förvisso adaptrar som man monterar på kamerans macroptik, men jag tror att en riktigt bra scanner ger ett bättre resultat.

APS har jag ingen egen erfarenhet av, men det borde gå att peta ut den negativa filmen för att kunna scanna den.
 
Senast ändrad:
Toppen