• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skall det vara stängt el öppet?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Med SOG er svaret klart og entydig: en åpner ventilen før en setter seg slik at fläkten kan dra ut fra skålen også de gasser du slipper selv. På denne måten slipper en all ubehaglig duft i bilen. Thetford har også endret seg fra lukket til åpen etter endel problemer med skitt i mekanismen i tanken, og rensing av denne er en riktig skittjobb!

For de som har hakketoa er det motsatt: vatn i skålen - gjør jobbet og åpne slik at kværna får en blanding av allt og kan jobbe optimalt. Samme gjelder og med vakumtoa.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Fy fasen va lärorikt! :)

Den här tråden bevisar verkligen värdet av att alla har HBK-dekal och medlemsnummer på sina bilar. DE HÄR MÄNNISKORNA MÅSTA JAG BARA FÅ TRÄFFA!!! :):):)

:-/<rister
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Enligt Thetford ska luckan vara öppen vid användandet, har man den stängd sliter man onödigt på stängningsmekanismen.

//Tommy



Enligt Thetford ska luckan vara öppen vid användandet, har man den stängd SKITER man onödigt på stängningsmekanismen.:twitcy:

Kunde inte motstå...

Själv hade jag släppt lite på övertrycket, för att sen lägga papper å lite vatten för sen "öppna bombluckan"
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Enligt Thetford ska luckan vara öppen vid användandet, har man den stängd SKITER man onödigt på stängningsmekanismen.:twitcy:

Kunde inte motstå...

Själv hade jag släppt lite på övertrycket, för att sen lägga papper å lite vatten för sen "öppna bombluckan"

Vilket övertryck? Ditt eller tankens?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Kjent problem med kasettene til thetford, avluftingsventilen kleber i lukket possisjon og det kan bli stort trykk i tanken både av varme og utvikling av metan... POFF og skålen er tom om det var noe der når en åpner luken.....
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Luckan stängd , papper i toan så inget fastnar på botten eller på väggen. Spola och släpp lucka och det är klart.
Att ha luckan öppen unde förrätningen kan medföra tråkig odör.

Jag håller med om detta sätt, fungerar utmärkt ;)

Och gör man det "lilla" spola lite innan så sköljs det "lilla" lättare bort och man slipper lukt. :p:

Snacka om skitsnack haha! :)
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

På vår toalett finns det en så kallad "SOG". Funktionen på den är att en fläkt startar när man trycker på knappen första gången. Den fläkten skapar ett undertryck i tanken (skitdoften försvinner ut via ett kolfilter). Den fläkten går ett antal minuter och om man måste sitta länge får man aktivera den på nytt genom att trycka på en annan knapp, den knappen ser ut som en propeller. När man är "färdig" trycker man på nytt på stora knappen, då spolas toan. Med tanke på ovanstående är det för oss naturligt att starta fläkten EFTER att vi öppnat luckan, därefter göra våra behov. Gudars skymning vilket skitsnack.

Anita och jag tackar för allt trevligt på årsmötesträffen.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Rullan, den monteringen av SOG har jeg ikke truffet på. I monteringskittet for sog til de Thetford toa jeg har sett på er det en liten bryter som er koblet til mekanismen for lukan i kasetten slik at fläkten starter i det en åpner lukan og stopper när lukan stenges. Dette var noe av kluet med den opprinnelige løsningen fra litt før år 2000.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

För min min del är det solklart att man öppnar spället, vad är vitsen att spara skiten på hyllan som då också blir skitig????
:cool:
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Den var bäst!!!!
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Luckan stängd , papper i toan så inget fastnar på botten eller på väggen. Spola och släpp lucka och det är klart.

Äntligen! fokus på vad som är skillnad på oss som vill ha en enklare plats att övernatta på är att vi har dusch & toa i bilen, Visst kul att kunna fälla ut en markis ställa ut stolar & bord, en hundring eller 2 ok Om det har en central plats.
Tömmning är det som vi behöver då & då. Jag tömmer nästan oftas hemma efter en helg, men den fodras att ta ha två toa kasetter, och bo i hus karnse. Ja Plast påsen är inte lösningen. Det finns också camping. Ja ibland är det också ok. Välja är popis i sverige.
Förr 1 an 2 an 3 an.
Nu mera bara 1 & 2.
Ha det
Skoogis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Luckan öppen, och en köpt eller hembyggd SOG, så slipper man både gamla och nya dofter. Faktiskt helt luktfritt och behagligt. På det sättet nästan behagligare än hemma........Funderar på att bygga någon slags SOG-fläkt till hemmatoaletterna också.


JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Enligt Thetford C200 instruktion :

ANVÄNDNING
8. Vridtoalettskålentillönskatläge.
CW
9.+10.Fyll litet vatten i skålen genom att föra spolhandtaget
uppåt och nedåt och öppna skjutspjället genom att dra handtaget under skålen mot dig. Din Thetford toalett är nu klar för bruk.
11. Efter bruk öppnar du reglaget (om det inte redan är
öppet) och spolar toaletten genom att föra spolhandtaget uppåt och nedåt. Stäng reglaget när du har spolat.
S/CS och CWE
11aEfter bruk öppnar du reglaget (om det inte redan är
öppet) och spolar toaletten genom att trycka på spolningsknappen. Stäng reglaget när du har spolat. Obs! Låt det inte stå vatten i skålen när toaletten inte används. Detta hjälper inte mot obehaglig doft och kan endast orsaka översvämning.

Sidan 8 & 9 : http://www.thetford.com/LinkClick.aspx?fileticket=robVK2gT8Bc=&tabid=568&mid=1467

Men jag gör det med öppen lucka och det har fungerat i 8-9 år ....
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Skall det vara stängt el öppet?

Efter ett råd på forumet ska jag prova att valla skålen genom att spraya med diskmedel utspätt med lika delar vatten. Det lär bli bättre glid då, liksom. Med luckan öppen så ska det fara rakt ner i en sjujäkla fart!
 
Senast ändrad:
Toppen