• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakningar

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Hej!

Igår var jag och hämtade husbilen från vinterförvaringen. När jag startade motorn märkte jag vibrationer i bilen, särskilt när jag ökade gaspådraget.
När jag backat ut bilen märkte jag att det bolmade ur avgasröret.
Förmodligen tände den inte på någon cylinder.
Efter ett par kilometers körning gick motorn normalt.
Någon mer som har haft samma fenomen.
Är det normalt att vattnet försvinner. Det syntes knappt något vatten i plastdunken. Det har väl inte skett under vintern antar jag. I saab:en fyller jag ytterst sällan på vatten.
Läckande packning någonstans?

Mvh
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Skakningar

Hej Elof, normalt skall det inte försvinna kylarvatten, bolmande vit rök kan antyda på läckande topplockspackning. Därför är det intressant om det bolmade även när motorn gick på alla cylindrar? Börja med att kolla oljan i motorn, ser det normalt ut eller är den "mjölkig" allså bråvit? Om allt ser bra ut, och det var länge sedan du kollade vattennivån, kan det ju försvunnit genom övertrycksventilen. Sitter normalt i tanklocket.

Om denna ventil är trasig så "kokar" vatten bort.

Leffe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar

Jag har också problem med att kylvätska mystiskt försvinner. När jag tog fram bilen i år lyste lågnivå indikeringen för kylvätska. Jag fick efterfylla två liter innan nivån vart normal.
Två liter försvinner alltså spårlöst på fem månader !! Dessutom en hel del kondessrök när jag körde hem bilen.
När jag tänkte efter lite kom jag ihåg att jag nog fick fylla på en skvätt förra våren också. Plus några mindre skvättar under sommaren.

Inget problem med start dock. Efter fem månader startad bilen direkt och motorn gick jämnt och fint (förutom 20 minuter "durrande" som jag visste om).

Efter att konsulterat Fiat verkstan ska nu EGR ventilen bytas. Den är vattenkyld och det har förekommit läckage tidigare på den komponenten enl verkstan. Detta läckage rinner alltså direkt ner i avgassystemet = kylvätskeförlust + kondensrök :)

Antar att yttertemperaturen är av betydelse. Kallare väder som i år = mer läckage. Är motorn varm blir det ordentligt tryck i expansionskärlet.

Vi får hoppas att det är det som är felet.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Skakningar

Tack alla!
Tanklocket, nytt för mig. Bra.
Provar det nästa vår, för nu går ju motorn som den ska.
Inget fel på oljan, men det är tydligen flera här som upplever skjunkande nivå.
Jag skall prata med verkstaden vid servicen.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
688
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar

Här kommer en till som saknar kylarvattnet efter vintern (ca 6 mån). Fyllde på mer vatten/glykol i lördags och lade tidningar under för att försöka härleda var det kommer ifrån. Kollade i söndas men ingen förlust och tidningarna torra. Har dock ännu ej startat bilen. Kollade även spänningen i billbatteriet och det var 12,7 volt så jag hoppas det räcker till en start med en ordentlig förvärmning. Bilen en 06:a.

Mvh
larsemil
 
H

hianders

Guest
Sv: Skakningar

Vintern 08 -09 minskade kylvätskenivån 25-30 mm, jag ville att verkstaden skulle göra en tryckprovning av systemet innan garantitiden gick ut. Så gjordes också, det var bara det att man inte fann någon läcka, därför fick jag betala hela kalaset, 795:-, ur egen ficka till Fiat i Västerås :mad:. Kollade nivån nyss och den hade sjunkit med 8-9 mm sedan avställningen i höstas. Jag har satt dit en bit eltape på behållaren så att jag lätt ser om och hur mycket som försvinner.
Notera att de är LongLife-glykol (rosa färg) i våra bilar).
 
Senast redigerad av en moderator:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar

En annan orsak till sjunkande kylarvätska är detta som jag råkat ut för denna vinter:
värmeväxlarens pump hade ett läckage och kylarvätskan droppade ut och försvann genom golvet ner på marken. Ca en halv liter försvann under vinterns vilopaus. Detta gäller de bilar som har Alde vattenburen värme med värmeväxlare.
 
Toppen