• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skakningar framvagn Renault Master-05, akut!

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025
Hej på er! Bilen: en Renault Master -05, 4000 mil på mätaren.

Har en halvakut fråga ang. framvagn: det uppstår skakningar på höger sida främst vid en vänstersväng tex rondellkörning med gaspådrag. Under acceleration är inte detta märkbart annat än ibland :confused:

Problemet har funnits ett bra tag men kört försiktigt och lät byta drivaxeln på höger sida och det blev bättre men återuppstod om ca 90 mil?

Trodde det var de 11 år gamla däcken och bytte till splitternya fram i morse och visst, bilen går mjukare och inte lika kraftiga skakningar alls men dock....till saken hör också att bilen drar liite då och då till höger..någon som har en idé vad det kan vara? Stödlagern till drivaxeln på höger(den byttes inte vid drivaxelbyte)? Något annat? Bilen besiktades utan anmärkningar för ett par veckor sedan, innan axelbytet).

Ingen verkstad i närheten av Gävle har naturligtvis några tider snabbt och ska till Gotland på lördag :(

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Skakningar framvagn Renault Master-05, akut!

Kolla fjäderbenslagringen. Kärvar något bromsok fram. Skeva skivor. ja det finns en del att kolla.

F

F.d. 940

Guest

Blir det bättre eller sämre när du bromsar.
Det finns ingen fjäderbenslagring på denna bil, så det är det inte.
Jag har själv varit med om att bromsskivorna blivit vinna,men då blir det värre när du bromsar.
Arne.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

................lät byta drivaxeln på höger sida och det blev bättre men återuppstod om ca 90 mil?..............

Råkade ut för samma problem med vår förra husbil men fick rådet att byta drivaxlar och knutar på båda sidor. Svårt att avgöra vilka av dem som ger upphovet till skakningarna, så dessa försvann helt.

F

F.d. 50069

Guest

Hej Mjölbybo:)
Jag svarade just på ett inlägg om detta.....vi hade dessa problem också och det var nedre spindelbulten på en sida som var klippt slut efter 1200 mil:mad:
Inte billigt att byta:(

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Hej Anders, såg på den andra tråden att du såg glappet själv?
Var det när bilen stod "på hyllan"?

Tänkte om man skulle krypa under o kolla medans tjejen rycker ratten fram o tillbaks kanske....

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Besiktningsmannen visade glappet när hjulen var avlastade på lyften! Enligt besiktningsmannen så var det ett vanligt fel på dessa bilar och jag har nog skrivit "min historia" i nån tråd här på forumet tidigare. Men är den nedre bärarmsbussningen glapp så blir ju så att säga hjulet löst i nerkant och därmed så förändras ju hjulvinklarna konstant vid körning, inte mycket men säkert kännbart. Jag tror även att vibbrationer kan uppstå. Jag kan ju inte med säkerhet säga att felet på bilen ligger här, men i mina ögon så låter det inte helt osannolikt.

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Problemet blev identifierat och löst en vecka sedan, bara en ordentlig hjulinställning som behövdes!! Allt frid och fröjd! :)

Toppen